Carregant...

Réserve de Suisses morts, 1991

Reserva dels suïssos morts, 1991
Instal·lació, 288 x 469 x 238 cm

Aquesta escultura es compon de caixes de metall, com a arxivadors vells i apilats que formen un passadís estret amb llums d’oficina en la part alta. Cada caixa té una fotografia d’un home o una dona, recuperada per l’artista d’obituaris dels diaris suïssos. Boltanski ha creat amb freqüència estructures d’elements repetits, gairebé idèntics, per suggerir un arxiu gairebé infinit dels morts. L’escultura evoca les burocràcies mundanes de la mortalitat, el contrast entre l’institucional i el personal, entre la memòria i l’oblit. En paraules de Boltanski: «No hi ha res més normal que una persona suïssa... Per això, tots aquests morts són, senzillament, encara més aterridors. Són nosaltres».

«La mort, evidentment, sempre ha estat una de les grans qüestions humanes i un tema de reflexió per als artistes. És estrany morir, sobretot si la persona, com és el meu cas, no té una fe religiosa. A les societats tradicionals, la mort era una mica menys emblemàtica perquè la idea de progrés no tenia el mateix pes i la supervivència de la família o del grup era més important. El que m'interessa i el que he intentat tractar és el que jo anomeno "petita memòria". És allò que ens diferencia d'algú altre. La gran memòria? la trobem als llibres d'història, però els bocins d'informació que cadascú de nosaltres ha anat acumulant són el que ens fa ser allò que som. Sé que estic immers en una lluita. Algú va dir: "avui en dia morim dues vegades: primer a l'hora de morir i després quan ningú ja no ens reconeix en una fotografia". Sovint faig llistes de noms (Suisses morts, ouvriers d'une usine du nord de l'Angleterre au XIXème siècle, artistes ayant participé à la Biennale de Venise…, etc.) perquè tinc la impressió que escriure o pronunciar el nom d'una persona li dóna vida per uns instants. Si algú els anomena, es reconeix la seva existència individual.


Fitxa tècnica

Títol original:
Réserve de Suisses morts
Número de registre:
0088
Artista:
Boltanski, Christian
Data de creació:
1991
Any d'adquisició:
1992
Estat:
En exposició
Fons:
col·lecció macba. fundació macba
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Caixes de llauna, fotografia a les sals de plata, cartó i làmpades elèctriques
Dimensions:
288 x 469 x 238 cm (alt x ample x fons)
Sala:
Edifici Meier, Planta 1, Sala 10
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Christian Boltanski, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:

Recursos d'accessibilitat
Reproducció tàctil

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.


Continguts relacionats

Imatges

Detall Christian Boltanski "Réserve de Suisses morts", 1991
M’agrada treballar amb allò que s’acostuma a dir "herència cultural", però els materials que faig servir són molt banals, com clixés, com blocs de sucre, portes, cuscús, catifes, documents oficials.
Latifa Echakhch