La imatge de l’obra no està disponible on-line.

Cordoba (WE 46.1). Sèrie: "Welcome to Espaiñ", 2008

Fotografia, 106,6 x 80 cm

Jordi Bernadó ha practicat la fotografia de viatges i de paisatges urbans i rurals situant-se, d’alguna manera, en la línia de la tradició pictorialista dels segles XVIII o XIX. Si en altres sèries ha cartografiat amb la seva càmera llocs i formes de vida dels Estats Units, el Japó i Europa, a Welcome to Espaiñ ha estat la Península Ibèrica, de nord a sud, l’objecte de la seva mirada. Sant Sebastià, Còrdova, Illescas o Barcelona són alguns dels llocs on s’han fet les fotografies. En espais abandonats o en magatzems de contenidors, als marges de la carretera o allà on acaben els espais urbans, destaca l’absència de la figura humana i la presència d’algun escrit o paraula a la imatge com rètols, pintades o anuncis. Així, llegim Glamour, American Show o Welcome to Espaiñ. En aquest últim cas, una pintada escrita en un contenidor de color verd que Bernadó va trobar a Barcelona dona lloc a la sèrie. Es tracta d’un recurs semàntic habitual en aquest fotògraf. El fet de prendre aquesta frase com a títol, amb l’error tipogràfic que barreja les paraules «España» i «Spain», conté una declaració d’intencions sobre l’aire, entre humorístic i irònic, que dona a la sèrie i el missatge que posa en circulació sobre el món globalitzat.

Welcome to Espaiñ presenta construccions anodines i edificis suposadament tancats i abandonats frontalment i en primer pla. Bernadó utilitza un format clàssic, amb una perspectiva central i un horitzó definit, amb un subjecte distanciat, un enquadrament obert que abasta l’escena sencera i un punt de vista neutral. Tot i que, en aparença, es tracta d’una fotografia asèptica propera al documentalisme, el fotògraf hi desplega una mirada juganera, irònica i perversa. Damunt una tàpia en un descampat on hi ha llençades restes de pneumàtics de cotxes, es llegeix amb lletres grans la paraula Glamour; en un mur en runes llegim El futuro está aquí... Don Quijote i Sancho, toreros i guitarres, encaputxats de processons, paisatges semidesèrtics... Bona part dels tòpics de la cultura espanyola són revisitats en clau contemporània.

A més de les referències culturals, sota l’aparent veracitat documental, s’hi amaga una reflexió sobre la imatge fotogràfica com a constructora de mentida. Com en altres sèries d’aquest fotògraf, l’enquadrament de les imatges converteix la realitat en un decorat teatral.


Fitxa tècnica

Títol original:
Cordoba (WE 46.1). Sèrie: "Welcome to Espaiñ"
Número de registre:
5493
Artista:
Bernadó, Jordi
Data de creació:
2008
Any d'adquisició:
2016
Fons:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya
Tipus d'objecte:
Fotografia
Tècnica:
Impressió per raig de tinta sobre paper
Dimensions:
106,6 x 80 cm (alt x ample)
Número d'edició:
Ed. 1/5
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional de Fotografia
Copyright:
© Jordi Bernadó
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

La meva obra és el meu cos, el meu cos és la meva obra.
Helena Almeida