La imatge de l’obra no està disponible on-line.

AMORes, 1989

Obra gràfica (edicions), 6 x 27,5 x 35 cm

L’any 1985, Marcel·lí Antúnez va començar la seva producció de llibres i còdex d’artista que va anomenar Artcagarro. «Hi vaig abocar els meus neguits durant les gires continuades amb La Fura», explicava l’artista l’any 2001. Mentre que la seva col·laboració amb La Fura dels Baus requeria un treball col·lectiu i la repetició de l’obra en les múltiples presentacions en públic, els llibres d’artista li permetien tot el contrari: una tasca solitària, immediata i guiada per l’experimentació constant i una conceptualització més directa. Aquests llibres es van convertir en una mena de diari material i textual d’aquells anys.

Realitzats amb material reciclat, parteixen de la idea del collage i de la fusió de diferents elements de temàtica escatològica i sexual. Són peces que combinen textos breus i paraules, esbossos, dibuixos, pintura i fotografia amb materials poc habituals en l’àmbit artístic com restes de menjar, animals morts, fluids corporals i deixalles. Un treball heterogeni que aplega més de cinquanta peces entre quaderns, diaris de viatge i altres materials que remeten a la idea de còdex, aquest quadern plegat i cosit a mà d’abans de la impremta.

Amor es, India, Australia, Artmalsexpoc, México i Códices són algunes de les sèries o llibres d’aquest singular dietari. Amb nombroses referències a l’imaginari col·lectiu i un codi visual molt barroc, mostren influències del llenguatge del còmic, l’art pobre i una certa afinitat amb l’estètica psicodèlica. Com en tota la seva producció escènica, en els llibres d’artista Antúnez també aposta per l’experimentació i per una actitud iconoclasta i irreverent entorn dels codis socials, com posa de manifest el mateix títol de l’obra. Hi afloren les pulsions animals, el gust pel ritual i la cerimònia, l’humor, una idea del grotesc i l’interès d’Antúnez pels grans temes humans com la passió, el sexe, la violència i la mort.

Entre els més de cinquanta exemplars realitzats durant els set o vuit anys que va durar el projecte, hi ha llibretes de dibuixos i aforismes, llibres de viatges (aquests incorporen elements dels indrets visitats com retalls de premsa, icones que identifiquen llocs concrets o bitllets) i exemplars seqüencials en forma de còdex que permeten una lectura unitària i literària. Els de la Col·lecció MACBA són llibres i còdex de les sèries Amor es i Los pluralistas.


Fitxa tècnica

Títol original:
AMORes
Número de registre:
5731
Artista:
Antúnez Roca, Marcel·lí
Data de creació:
1989
Any d'adquisició:
2018
Fons:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya
Tipus d'objecte:
Obra gràfica (edicions)
Tècnica:
Collage i pintura industrial sobre cartró corrugat
Dimensions:
6 x 27,5 x 35 cm (alt x ample x fons)
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional d'Art Contemporani
Copyright:
© Marcel·lí Antúnez, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

L’or no s’associa amb la brutícia. I l’or, com els diamants, és un material exalçat. Té un grau d’abstracció tal que et situa –si el fas servir artísticament– en un nivell encara més elevat.
James Lee Byars