La imatge de l’obra no està disponible on-line.

Marcahuasi, 2009-2010

Aquesta obra va ser produïda pel MACBA en el marc de l'exposició d'Armando Andrade Tudela "Ahir, demà".

Marcahuasi és una plana d'uns quatre quilòmetres quadrats situada a la serralada dels Andes, a l'est de la ciutat de Lima (Perú). Es tracta d'una impressionant formació de pedres d'origen volcànic a més de quatre mil metres sobre el nivell del mar. Les roques, impressionants no sols per la grandària sinó per les formes extravagants, han donat lloc a teories grotesques sobre el seu origen i als baptismes més eloqüents.

A la meitat de la dècada dels cinquanta, Daniel Ruzo, arqueòleg reputat per a uns, profeta i criptògraf per a uns altres, escriu un text on assenyala que les pedres són «escultures» creades per la que ell denomina cultura Masma o «Quarta Humanitat» fa més de deu mil anys, i on profetitza –i això ha resultat cert– que més pedres o «escultures» apareixerien durant aquest segle. La pedra que més crida l'atenció de Ruzo és el Cap d'Inca o Peca Gasha, que més tard adquiriria el nom de Monument a la Humanitat. Sobre el seu flanc dret (orientat cap al sud-est) es perceben una sèrie de rostres –escriu– que desafien la casualitat erosiva. Una de les cares sembla representar un negroide i una altra mostra un estrany ésser macrocèfal d'aparença simiesca. No cal dir que a la dècada dels seixanta Marcahuasi esdevé un lloc de culte, un centre que atreu hippies de tot el continent, nord i sud, i que es coneix com «l'altiplà dels déus».

Marcahuasi, la gliptoteca a l'aire lliure més gran del món, representa la possibilitat d'invertir les grans narratives arqueològiques i històriques que han passat per alt aquest lloc –i també altres que realment van ser origen de cultura i civilització– a favor d'altres indrets geogràficament i etiològicament més pròxims a Europa. Marcahuasi i la «Quarta Humanitat» apel·len a un gir en la interpretació del passat i invoquen una cultura anterior a les modernitats que atribuïm a Egipte o a Grècia. Així s'insereixen de nou en la Història no sols com a cultura tecnològicament avançada, sinó com la matriu de tota la resta de cultures, com a tribu primigènia.


Fitxa tècnica

Títol original:
Marcahuasi
Número de registre:
4115
Artista:
Andrade Tudela, Armando
Data de creació:
2009-2010
Any d'adquisició:
2010
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Mèdia
Tècnica:
Pel·lícula 16 mm transferida a vídeo, color, sense so, 10 min 36 s
Número d'edició:
Ed. 1/5+2 P.A.
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Col·lecció Fundación Repsol
Copyright:
© Armando Andrade Tudela
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

L’artista s’ha d’enfrontar al que és desconegut amb un tarannà positiu i clavar-hi queixalada sense por
Eduardo Chillida