La imatge de l’obra no està disponible on-line.

A Full Empty, 2018

Un buit ple, 2018

Serafín Álvarez recorre a la ciència-ficció com una forma de presentar allò que no és humà i d’abordar el viatge cap al desconegut. Li fascina el moment en què un protagonista deixa la llar i s’endinsa en un món ignot, iniciant així un desplaçament físic que suposa també un canvi interior, una metamorfosi. Un viatge del qual tornarà transformat. A Full Empty parteix de la manera en què s’ha representat aquest moment en el cinema de ciència-ficció. Álvarez realitza un vídeo amb tecnologia de videojoc 3D en temps real. La càmera mostra un llarg tràveling cap enrere a través d’un estrany paisatge boirós acompanyat d’una música que fa créixer el misteri. Arbres, roques, pedres i rieres es barregen amb bidons oxidats, cotxes abandonats i altres elements de rebuig d’un passat industrial. És un paisatge postcatàstrofe? Resultat d’un meteorit? D‘un accident nuclear? Els vestigis del camí obren diferents narratives possibles sobre les quals només podem especular. Un recorregut contemplatiu inquietant i sense solució final. 

Com en altres treballs, Álvarez es val de múltiples referències cinematogràfiques, televisives, de videojocs i literàries. «Aquesta obra està basada en dos textos de ficció: la pel·lícula Stalker d’Andrei Tarkovski i, especialment, la novel·la Roadside Picnic dels germans Strugatsky, en la qual Tarkovski va basar la seva pel·lícula. Tots dos textos tracten sobre una zona prohibida on els humans tenen l’accés restringit i que desenvolupa la seva pròpia ecologia, i mentre feia aquest vídeo em vaig trobar pensant en com seria el planeta quan ja no hi fóssim. (...) A Roadside Picnic els científics que estudien la zona prohibida l’exploren amb molta cura perquè està plena de trampes mortals. Han desenvolupat unes hoverboots amb un sistema “memoritzador de rutes” que, un cop enllestit un viatge d’exploració a la zona, els permet retornar sobre els seus propis passos de manera automatitzada per  reduir el perill, desfent exactament el mateix recorregut que han fet en el camí d’anada i, per tant, sense caure en els paranys que ja han aconseguit esquivar. El vídeo està influït per aquest viatge de retorn automatitzat després d’haver entrat en un lloc estrany a la recerca d’alguna cosa.» 


Fitxa tècnica

Títol original:
A Full Empty
Número de registre:
AJC.0003
Artista:
Álvarez, Serafín
Data de creació:
2018
Fons:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de l’Ajuntament de Barcelona (en procés d’incorporació)
Tipus d'objecte:
Enregistrament audiovisual
Tècnica:
Vídeo monocanal, color, so, 9 min
Número d'edició:
Ed. 1/5
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de l'Ajuntament de Barcelona. Obra adquirida per l’Ajuntament de Barcelona a través del MACBA per a la "Convocatòria d’adquisició d’obra artística per a promocionar creadores i creadors en l’àmbit de l’art contemporani"
Copyright:
© Serafín Álvarez
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.