Nascut a Manresa el 1929, Josep M. Mestres Quadreny és un dels renovadors i divulgadors més significatius de la música contemporània al nostre país. La seva implicació amb la recuperació de la cultura als anys cinquanta i seixanta el va portar a participar en iniciatives privades d’activisme cultural com La Ricarda i el Club 49. La seva afinitat creadora i amistat amb artistes com Joan Brossa, Joan Miró, Pere Portabella, Carles Santos i Moisès Villèlia ha donat lloc a obres col·lectives. La seva música es caracteritza per una renovació constant de la sonoritat i per la incorporació de tècniques noves, tant pel que fa a la composició com a la instrumentació.

La tasca de Mestres Quadreny abasta diversos àmbits, des de la partitura convencional fins a la partitura gràfica, passant per l'ús d'ordinadors i la composició basada en algoritmes matemàtics i les teories de l’atzar. A banda de ser un dels pioners a l'Estat espanyol en l'ús de la informàtica per generar composicions, també ho va ser en la construcció de partitures gràfiques més enllà del pentagrama convencional.

La primera composició que va estrenar en públic va ser en la iv Trobada Internacional de les Joventuts Musicals a Bayreuth (Alemanya) el 1953. Des de llavors, les seves composicions s’han interpretat en escenaris d’arreu. Ha editat llibres amb Joan Brossa i Perejaume, i ha compost per a cineastes. És autor de diversos assajos sobre la música, entre els quals destaca Pensar i fer música (2000).

Visita la mostra permanent
Mostra permanent
Penso que una obra d’art hauria de deixar perplex l’espectador, fer-lo meditar sobre el sentit de la vida
Antoni Tàpies