Fill del pintor xilè Roberto Matta i la pintora nord-americana Anne Clark, Gordon Matta-Clark (Nova York, 1943-1978) va tenir una vida breu però intensa. Va ser un artista polièdric i intuïtiu, amb una gran energia i vitalitat, que a finals dels anys seixanta va irrompre a l’escena artística de Nova York amb el bagatge del pop, el minimalisme i el conceptualisme. En contacte amb artistes del moviment land art, va articular una crítica institucional que va promoure amb experiències col·lectives en l’espai públic.Gordon Matta-Clark va començar documentant edificis abandonats, en els quals aviat va intervenir per retallar, buidar o seccionar-hi figures geomètriques.

Les seves intervencions, conegudes com a building cuts o talls d’edificis, contenien una renovació del llenguatge escultòric i una crítica no només a l’arquitectura moderna, sinó també al capitalisme i al model de vida nord-americà. En només vuit anys, del 1970 al 1978, Matta-Clark va crear un corpus artístic complex, radical i innovador que ha influït en les generacions posteriors d’arquitectes i artistes plàstics.
Visita la mostra permanent
Podria ser el meu dormitori (o una cosa semblant). Fins i tot les mateixes característiques tècniques: totes les parets i volums construïts en aquest mòdul de tela crua per a pintors on mesurar-me i mesurar-nos.
Pep Agut