D'ascendència kurda, les vivències a la seva ciutat natal, Batman, situada a la frontera entre Turquia i l’Iraq i devastada per anys d’opressió política i intervenció militar, expliquen bona part del seu treball artístic. Fikret Atay, que viu i treballa a Batman, es centra en les tensions sorgides de l’oposició permanent entre Orient i Occident, entre militars i civils, i entre tradició i modernitat. Amb un llenguatge visual senzill i directe (Atay treballa en un context molt difícil per a la producció artística, sovint improvisant els seus vídeos i amb equips manllevats) aconsegueix imatges de gran autenticitat, si bé amb un significat misteriós que es desprèn de les accions dels intèrprets, sobretot per a qui no coneix la cultura i els valors del lloc d’origen de l’artista. 

Ha presentat mostres individuals a la Kunsthalle de Viena (2005), Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (2005), Maison de l’architecture IDF de París (2005), Hammer Museum de Los Angeles (2006), Bonner Kunstverein de Bonn (2008), Outlet d’Istanbul (2009) i Gislaveds Konsthall de Suècia (2018), entre d’altres espais. Els seus vídeos s’han projectat en cicles de cinema al Centre Georges Pompidou de París (2012, 2011) i  Witte de With de Rotterdam (2010), entre d’altres, i formen part de col·leccions com la del Musée d’art moderne de la Ville de París, FRAC Île-de-France de París, Tate Modern de Londres, Istanbul Modern Museum, Israel Museum de Jerusalem, Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León, i MACBA de Barcelona. 

Visita l'exposició de Col·lecció