Imagen
[199-]

Document manuscrit i reprografiat. -- Tres poemes visuals de Joan Brossa traçats amb llapis concebuts per a la façana d'una rèplica del pavelló espanyol de l'Exposició Universal de París del 1937, de l'arquitecte Josep Lluís Sert amb la col·laboració de Luis Lacasa Navarro per encàrrec de la República Espanyola, i.e. una rèplica del pavelló realitzada per l'estudi Espinet/Ubach, Arquitectes i Associats l'any 1992 amb motiu de la celebració del Jocs Olímpics a Barcelona. -- Al verso del full 375, una composició visual traçada amb llapis composta de dues seccions disposades l'una al dessota de l'altra, separades amb una línia traçada amb llapis; i.e., a la primera secció de la composició visual, una línia espiral amb la figura d'un sol al costat superior esquerre de la línia i la figura d'una lluna en fase decreixent (o minvant) al costat inferior oposat, traçat amb llapis, i, a la segona secció de la composició, disposada al dessota de la primera, una lletra "B" majúscula traçada amb llapis, probablement en relació amb la inicial del nom de la ciutat de Barcelona, traçada amb llapis, i la nota indicativa "Fotos ciutat" escrita amb llapis. Al recto i al verso del full 373, diverses versions més preliminars de la composició traçades amb llapis. Al verso del full 378, una versió més preliminar de la composició traçada amb llapis. -- Al recto del full 377, una composició visual traçada amb llapis composta de dues seccions disposades l'una al dessota de l'altra, numerades consecutivament amb xifres aràbigues; i.e., a la primera secció de la composició visual, numerada amb "2", la figura d'un blanc de tir circular amb les lletres del nom de la ciutat de Barcelona escrites en majúscula distribuïdes diversament a la diana, al centre del blanc de tir, i, a la segona secció de la composició numerada amb "1", disposada al dessota de la primera, la figura d'un altre blanc de tir circular amb les lletres del nom de la ciutat de Barcelona escrites en majúscula distribuïdes diversament al blanc de tir, fora de la diana (o punt central del blanc). Al recto del full 371, una fotografia en color de la composició visual impresa sobre una tela rectangular; i, al recto del full 413, la fotografia de la composició reproduïda en un comprovant de fax de la firma La Polígrafa, de Parets del Vallès. Al recto del full 373, una versió més preliminar de la composició traçada amb llapis. Al recto del full 376 i al recto del full 412, una prova d'impremta de la composició visual, amb el títol "La ciutat renovada", en un comprovant de fax de la firma La Polígrafa, de Parets del Vallès. Al verso del full 378, una versió més preliminar de la composició traçada amb llapis. -- Al verso del full 379, una composició visual traçada amb llapis composta de dues seccions disposades l'una al dessota de l'altra, separades amb una línia traçada amb llapis; i.e., a la primera secció de la composició visual, la figura d'una lletra "B" majúscula traçada amb llapis disposada diagonalment, probablement en relació amb la inicial del nom de la ciutat de Barcelona, i, a la segona secció de la composició, disposada al dessota de la primera, la figura d'una aspa traçada amb llapis. Al verso del full 378, una versió més preliminar de la composició traçada amb llapis. -- Al recto i al verso del full 373 i al verso del full 378, provatures preliminars traçades amb llapis per a concebre diverses composicions visuals alternatives per a la façana de la rèplica del pavelló espanyol de l'Exposició Universal de París del 1937, i.e. una composició amb el terme "Sol" traçat amb llapis i la figura d'un cub amb una lletra al centre de cadascuna de les tres cares visibles del cub, i.e. les lletres de les sigles "BCN" de la ciutat de Barcelona, traçat amb llapis; una composició amb una línia diagonal traçada amb llapis amb l'extrem inferior de la línia traçat a l'interior d'un cercle i, a l'extrem oposat de la línia, el nom de la ciutat de Barcelona escrit a un costat, traçat amb llapis; o una composició amb diverses lletres de l'alfabet distribuïdes diversament i, a l'interior del garbuix de lletres, les lletres del nom de lloc (o topònim) "Barcelona", traçat amb llapis. -- Al verso del full 374 i al verso del full 378, provatures preliminars traçades amb llapis per a concebre diverses composicions visuals alternatives per a la façana de la rèplica del pavelló espanyol de l'Exposició Universal de París del 1937, i.e. una composició visual amb el nom de la ciutat de Barcelona com a producte o resultat d'una operació matemàtica de dos sumands, i.e. dues lletres "B" o dos signes d'interrogació en una suma, traçat amb llapis; o una composició visual amb el nom de les lletres del nom "Barcelona" (o "Barna") escrites en minúscula l'una al dessota de l'altra a manera de sumands, i el nom de la ciutat com a resultat de l'operació matemàtica, traçat amb llapis, juntament amb un muntatge fotogràfic, i.e. la nota indicativa "Muntatge fotos" escrita amb llapis al verso del full 378; o una composició visual amb diverses lletres de l'alfabet distribuïdes diversament, amb la figura d'un escut de la ciutat de Barcelona tombat sobre un garbuix o mar de lletres i, a l'interior del garbuix de lletres (o entre el garbuix de lletres), les lletres del nom de lloc (de regió o de mar) "Mediterrani" (o "Mediterrània"), traçat amb bolígraf. -- Al recto del full 380, un article d'opinió reprografiat, "Después de los Juegos", de Josep Maria Carandell, a la secció "Sin la venia" del diari "El Observador", amb la data "23/8/92" escrita amb bolígraf. Carandell valora positivament la construcció del Pavelló de la República com una herència de la celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona, que contraposa amb l'herència nefasta del franquisme. -- Del recto del full 381 al recto del full 388, diverses pàgines reprografiades del catàleg d'exposició "Pabellón Español 1937: Exposición Internacional de París: Madrid, 25 junio-15 septiembre 1987, Centro de Arte Reina Sofía" ([Madrid]: Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos, 1987). Inclou la reproducció de diverses fotografies, plànols de la planta i alçats del pavelló espanyol construït a l'Exposició Universal de París del 1937. -- Del recto del full 389 al recto del full 411, diverses pàgines reprografiades d'una publicació en francès sobre el pavelló espanyol construït a l'Exposició Universal de París del 1937. Inclou una còpia reprogràfica de diverses fotografies, plànols de la planta i alçats del pavelló. -- Al recto del full 372, una referència d'inventari d'Isidre Vallès i Rovira escrita amb bolígraf. El full 372 correspon a un portafolis del Col·legi d'Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona amb l'escut d'aquest col·legi professional imprès. -- El full 373 s'ha obtingut de reutilitzar un sobre adreçat a Joan Brossa de la revista "Espais: papers d'art", d'Espais Centre d'Art Contemporani de Girona. -- El full 374 s'ha obtingut de reutilitzar un fragment retallat d'una carta circular en forma de comunicat de la Real Escuela Superior de Arte Dramático, signada per Juan Antonio Vizcaíno. S'anuncia l'estrena d'una obra produïda per aquest centre d'ensenyament, "Aspavientos", el 26 de juny de 1992 a Madrid; i s'indiquen dos espectacles més produïts pel centre durant la temporada en curs, i.e. "Nuestra cocina" i "El loco y la monja". -- El full 375 s'ha obtingut de reutilitzar un fragment inicial d'una entrevista reprografiada de Joan Brossa (corr. en llapis) concedida a Raquel Planas i Silva per a la revista "Quadern" (abr. 1992, núm. 84). -- El full 377 s'ha obtingut de reutilitzar una carta de José Luis Pasarín Aristi adreçada a Joan Brossa. Pasarín Aristi espera que la seva revista sigui del gust de Brossa, i li demana una col·laboració seva en forma de poema per al pròxim número de la publicació. -- El full 378 s'ha obtingut de reutilitzar un full d'un formulari relacionat amb un concurs d'art organitzat en el marc del Mercat del Trasto de Torelló, i.e. una referència a l'obra "Dona frontal amb banyador" sense autor indicat, una referència a l'obra "Temps mort" de Conse Codina, i una referència a l'obra "Alerta roja" de Lluís Xuriach. -- El full 379 s'ha obtingut de reutilitzar una pàgina reprografiada d'un assaig de Victòria Combalia sobre Joan Miró, i.e. "El descubrimiento de Miró: Miró y sus críticos, 1918-1929" (Barcelona: Destino, 1990. p. 87).

Fitxa tècnica

Pertany a:
Otros > [Esbossos de poemes corporis i expedients de projectes sobre els poemes corporis esbossats]
Crèdit:
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa
Sèrie:
Sub-subsèrie Poemes corporis. Subsèrie Obra objectual. Sèrie Esborranys d'obra visual i objectual. Secció Creació de manuscrits. Fons Joan Brossa
Publicació/Producció:
[199-]
Idioma:
Català
Castellà
Anglès
Francès
Tipus de material:
Document
Número de registre:
A.JBR.03508.017
Topogràfic:
BROSSA_MANUS_ESB_OBJ_PC_00001_013