Imatge

Història del productor:

Pere Sousa va néixer a el Pont de Suert (Lleida) el 1955. Cursà estudis d'escultura i Belles Arts que abandonà per dedicar-se a l’art postal. A la dècada dels noranta dirigí i edità la publicació P.O.Box, revista que va a arribar a ser una referència de l'Art Postal a Espanya. Actualment edita la publicació "598".
També va crear la “Factoria d'Activisme Cultural Merz Mail” des de la qual ha promogut diverses trobades de poesia experimental, exposicions d’art postal, l'edició de publicacions artístiques i recopilacions de poesia de les avantguardes a més de recitals de poesia a diversos llocs del país. La denominació “Merz Mail” es va crear arrel de la seva admiració per l’obra de Kurt Schwitters, artista alemany - fundador del moviment Dadà de Hannover - que anomenava “Merz” a la seva particular mirada sobre l’art. Per a Kurt Schwitters allò essencial era l’acte de donar forma. No donava cap importància al material i, per tant, podia escollir-lo lliurament amb tal de que respongués a les exigències del quadre.

Partint d’aquesta base i donat el seu gran interès per l’art postal, Pere Sousa va publicar alguns assajos com ‘Cronologia de l'Art Postal a Espanya 1973 -1999’, la monografia ‘Des de la Poesia Fonètica a la Poesia Sonora’ i ‘Jack Bilbo i Schwitters a la illa de Man’ a més d’editar algunes publicacions monogràfiques com ‘Tres Ensayos de Arte Postal’ de John Held, ‘Poesia Experimental’ de Clemente Padín o ‘Los Papeles de la Huelga de Arte’ de diferents autors interessats en l’art postal. També va coeditar el llibre ‘La Red Eterna’.

En un altre àmbit ha realitzat el programa “P.O.Box”, durant 10 anys, a la radio independent de Barcelona “Radio Pica”, especialitzat en poesia fonètica i sonora.

Des de la “Factoria d'Activisme Cultural Merz Mail” i la publicació P.O.Box promogué la “Huelga de Arte” dels anys 2000 – 2001. L’artista alemany Gustav Metzger fou el creador d’aquesta idea basada en la concepció de l’art com una activitat autodestructiva. Entre els anys 1990 i 1993 es convocà la primera vaga d’art promoguda pel grup d’artistes “Praxis”. Posteriorment, Pere Sousa va reprendre la mateixa idea proposant que els artistes abandonessin les seves activitats durant un període en el qual no hi hauria ni inauguracions, ni exposicions, ni lectures.

Una vegada finalitzat aquest període centrà les seves activitats en el desenvolupament i promoció de la poesia fonètica i sonora recopilant la producció poètica de les avantguardes, principalment Dadà i “Merz” (l’ultima concebuda i promoguda per Kurt Schwitters), i participant en nombroses trobades i recitals en els que, a més d’obra pròpia com els poemes trobats, comptà amb un ampli repertori de poesies de les avantguardes tant europees com llatinoamericanes.

El seu interès es va centrar especialment en les avantguardes de principis del segle XX sense oblidar poetes nacionals com el músic i crític d’art català Juan-Eduardo Cirlot el qual participà en la revista “Dau al Set” conjuntament amb altres artistes i poetes com Joan Brossa, i molt especialment la obra de l'artista alemany Kurt Schwitters.

Actualment es dedica a la promoció de l’art postal tant des de la plataforma del recitals com des de la seva pàgina web i seminaris sobre poesia fonètica donats a les universitats de Tarragona, Cantàbria, País Basc i Granada.

Història arxivística:

El fons es va crear gràcies a l’intercanvi artístic amb diferents artistes postals de tot el món a partir de convocatòries de “Merz Mail” i, sobretot, a partir de la correspondència habitual amb un grup més reduït de corresponsals amb els quals tenia certa afinitat i amistat, com els artistes sud-americans Edgardo Antonio Vigo (Argentina), Clemente Padín (Uruguai) i Guillermo Deisler (xilè que vivia a Alemanya en aquesta època), els nord-americans John Held, Gerard Barbot, Jas W. Felter i Ray Johonson, i els europeus Vittore Baroni, Guy Bleus o Ruud Janssen.

Amb Edgardo Antonio Vigo hi hagué una correspondència molt fluida fins a la seva mort l’any 1997. Amb el material enviat per Vigo al llarg de cinc anys de “Merz Mail”, Pere Sousa organitzà una exposició sota el títol ‘Vigo Vivo’ a la Galería Soterrània de Granollers amb material del propi Vigo i la col·laboració d’altres artistes.

El fons consta d'una secció de publicacions periòdiques, algunes d’elles com la revista ‘UNI/vers’, enviada per Guillermo Deisler. També compta amb publicacions de la dècada dels setanta enviades per Guy Schraenen - comissari, editor i conseller d’art - i altres publicacions editades per “Merz Mail”.

A la secció d'Art Postal trobem una part important de Segells d'Artista amb uns 200 fulls de segells de diversos autors, la majoria procedents de l’intercanvi postal i altres fruit de la convocatòria d’intercanvi de material d’art postal realitzada conjuntament amb Jas W. Felter el 1995.

La secció de cartes i sobres i de material gràfic recull, sobretot, la correspondència intercanviada amb l’artista argentí Edgardo Antonio Vigo i en menor mesura amb l’artista americà Ray Johson.

Dades sobre l’ingrés:

Aquest fons fou donat al Centre d’Estudis i Documentació del MACBA l’any 2010 segons el contacte de donació datat del 30 de setembre entre el Consorci del Museu representat per Joan Abellà i Barril i Pere Sousa.

Abast i contingut:

El fons conté material divers de l’arxiu “Merz Mail” relacionat amb l’art postal que inclou des de correspondència fins a targetes postals, sobres, material gràfic i objectes d’Edgardo Antonio Vigo i Ray Johnson entre d’altres, publicacions i segells d’artista.

A part d’alguns objectes, la majoria del material - targetes, sobres, revistes, fulls, etc. - està creat sobre suport de paper.

Fitxa tècnica

Autor:
Pere Sousa (productor)
Número de registre:
A.PSO.F
Idioma:
Català, Castellà, Anglès, Francès, Alemany, Llatí, Portuguès, Neerlandès, Italià, Japonès, Rus
Descripción:

Volum i suport: 1,80 m (4 capses, 4 carpetes, 1 flascó de vidre, 6 arxivadors, 576 unitats documentals (fons)

Data:
1969-2007
Crèdit:

Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Pere Sousa


Autor del fons

Pere Sousa Lleida, 1955

Pere Sousa va cursar estudis d'escultura i Belles Arts que va abandonar per dedicar-se a l’art postal. A la dècada dels noranta va dirigir i editar la publicació P.O.BOX, revista que va arribar a ser una referència de l'art postal a Espanya.

També va crear la Factoria d'Activisme Cultural Merz Mail, des de la qual ha promogut diverses trobades de poesia experimental, exposicions d’art postal, l'edició de publicacions artístiques i recopilacions de poesia de les avantguardes, a més de recitals de poesia a diversos llocs del país. La denominació “Merz Mail” es va crear arrel de la seva admiració per l’obra de l’artista alemany Kurt Schwitters, fundador del moviment Dadà de Hannover, que anomenava Merz a la seva particular mirada sobre l’art.

Des de la Factoria d'Activisme Cultural Merz Mail i la publicació P.O.BOX, va impulsar la Huelga de Arte dels anys 2000–2001. L’artista alemany Gustav Metzger fou el creador d’aquesta idea, basada en la concepció de l’art com una activitat autodestructiva. Entre els anys 1990 i 1993 es va convocar la primera vaga d’art promoguda pel grup d’artistes Praxis. Posteriorment, Pere Sousa va reprendre la mateixa idea proposant que els artistes abandonessin les seves activitats durant un període en el qual no hi hauria ni inauguracions, ni exposicions, ni lectures.

Una vegada finalitzat aquest període, Sousa es va centrar en el desenvolupament i promoció de la poesia fonètica i sonora, recopilant produccions poètiques contemporànies.

Actualment es dedica a la promoció de l’art postal, tant des de la plataforma del recital, com des de la seva pàgina web. També realitza seminaris sobre poesia fonètica a les universitats de Tarragona, Cantàbria, País Basc i Granada.

El fons

El fons donat al MACBA es va crear gràcies a l’intercanvi artístic amb diferents artistes postals de tot el món, a partir de convocatòries de “Merz Mail” i, sobretot, a partir de la correspondència habitual de Sousa amb un grup més reduït de corresponsals amb els quals tenia certa amistat i afinitat, com els artistes sud-americans Edgardo Antonio Vigo (Argentina), Clemente Padín (Uruguai) i Guillermo Deisler (xilè que en aquesta època vivia a Alemanya); els nord-americans John Held, Gerard Barbot, Jas W. Felter i Ray Johnson; i els europeus Vittore Baroni, Guy Bleus i Ruud Janssen.

El fons conté material divers de l’arxiu “Merz Mail” relacionat amb l’art postal, que inclou correspondència fins a targetes postals, sobres, material gràfic i objectes d’Edgardo Antonio Vigo i Ray Johnson entre d’altres, així com publicacions i segells d’artista.

 Segells

 Objectes

 Cartes i sobres

 Material gràfic

M’agrada pensar que, a l’obra, l’artista no és res més que un material d’un altre tipus, que coopera amb la resta de materials.
Robert Rauschenberg