Imatge

Història del productor: La Galeria Ciento obrí les seves portes a Barcelona el 4 d’octubre de 1974 al número 347 del carrer Consell de Cent, al cor de l’Eixample barcelonès. La seva primera exposició fou Maestros grabadores contemporáneos, que incloïa obres de Max Ernst, Roberto Matta, Paul Wunderlich, Henry Moore, Marino Marini, Vladimir Velickovich i Jim Dine. La seva fundadora, i directora al llarg de tota la seva història, fou Marisa Díez de la Fuente. Durant els primers anys l’activitat de la Galeria Ciento es va centrar en l’obra sobre paper, en un moment en el que ningú es dedicava a això, amb l’idea d’ocupar un lloc diferent a la ciutat. A partir dels anys vuitanta, Marisa Díez de la Fuente decidí canviar el plantejament a la galeria i treballar en una relació més estreta amb els creadors, concentrant els seus esforços en artistes joves que encara no havien aconseguit reconeixement. La galeria accentuà, d’aquesta manera, la seva inclinació cap a la investigació i l’avantguarda, treballant tanta amb artistes locals com, en menor mesura, estrangers poc coneguts a Espanya en aquell moment. A més de les exposicions de dibuix, pintura i escultura, també tingueren cabuda al programa de la Galeria Ciento la fotografia, el vídeo i la performance, així com un programa d’activitats vinculades a altres àmbits de la creació, com les revistes, llibres d’art i discs, i alguns concerts. Precisament el interès de Marisa Díez de la Fuente per la fotografia culminaria amb l’organització de la “Primavera Fotogràfica”, per la qual treballà activament fins aconseguir la seva consolidació al 1982, any de la primera edició d’aquest festival. La Primavera Fotogràfica, acte pioner a Espanya i un dels primers a nivell mundial, estava dedicat a la promoció de la fotografia i al seu reconeixement com a gènere artístic, i es seguiria celebrant amb format bianual fins al 2004. Al principi de 1992 els problemes de finançament, sumats a l’efecte de la crisi internacional del mercat de l’art, impulsaren a Marisa Díez de la Fuente a replantejar el futur de la galeria per adaptar-se als nous temps. Encara que la seva intenció inicial, de fet, era tornar a obrir posteriorment un nou espai en un local més gran, en realitat el tancament del local de Consell de Cent acabà posant fi a un període de divuit anys d’activitat dedicada a treure a la llum i difondre amb major grau d’intensitat a nombrosos artistes d’avantguarda del nostre país.

Història arxivística: El fons esta construït per la documentació generada per l’activitat de la Galeria Ciento i de la seva directora, Marisa Díez de la Fuente, durant el període compres entre 1974 i 1992.

Dades sobre l’ingrés: Al desembre de 1999 Marisa Díez de la Fuente donà un primer conjunt de documents al MACBA, que va ser transferit a l’arxiu del Centre d’Estudis i Documentació al moment de la seva obertura, al desembre de 2007. Al llarg de 2011 i 2012, Marsia Díez de la Fuente realitzà noves donacions de materials que han anat complementant el fons.

Abast i contingut: Els continguts del fons de la Galeria Ciento s’estructuren en els següents grups: Exposicions col·lectives, artistes, material relacionat, correspondència, premsa, fotografies, material de difusió i publicacions.

Fitxa tècnica

Autor:
Número de registre:
A.GCI.F
Idioma:
Castellà, Català, Francès, Italià, Portuguès
Descripción:
1,96 m (17 capses, ca. 2.230 unitats documentals, paper, fotografies, negatius, transparències, disc digital)
Data:
1974-1992, 1995
Crèdit:
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Galería Ciento