Imagen
1967
Gènere/forma no predominant: Poesia visual: 4, Sense títol (f. 1r) -- 6, Addició (f. 1r-1v) -- 11, Sense títol (f. 2r) -- 13, Mapa amb la divis[ió] admi[nistrativa] en pa[r]tit[s?] ju[dicials?] (f. 2r) -- 15, Poema (f. 3r) -- 18, Signes (f. 3r) -- 22, Ascensor (f. 4r) -- 23, Westmister [i.e. Westminster] (f. 4r) -- 41, Colom (f. 8r) -- 46, Sense títol (f. 8v, 13v) -- 49, Escenari (f. 9r) -- 51, Galliner (f. 12r) -- 52, Carrer s[ense?] sort[id?]a (f. 12r) -- 58, Poema amb un paraigua (f. 13r) -- 59, A B (f. 4v, 13r) -- 60, Poema (f. 13r) -- 61, Camí (f. 13r) -- 62, Tres cinemes (f. 13r) -- 68, Quiosc (f. 8v, 13v) -- 69, Joan (f. 13v) -- 71, Dibuix en pla a vista d'ocell (f. 13v) -- 77, Final (f. 13v) -- 78, Poema en color (f. 13v) -- 83, Carta amagant un poema (f. 14r) -- 83, Escala (f. 14r) -- 92, Sense títol (f. 14v) -- 93, Piga (f. 14v). -- Al recto del full 2, diverses provatures escrites amb llapis poc intel·ligibles per a la composició de versos; i.e. "[++++] / de representants", entre d'altres. -- Al recto del full 3, el que sembla un esbós d'una composició visual (o d'un poema objecte) amb el títol "Diana", i, a sota del títol, el dibuix d'una diana. -- Al recto del full 3, una citació de dos versos de Joan Salvat-Papasseit, i.e. "Al llavi una flor / i l'espasa ferma.", mecanografiat. -- Al verso del full 3, una composició de 3 versos desestimada titulada "El burgès av[ançat?] esc[riu?] versos"; Comença, "Sol, sóc etern. M'és present / el paisatge de fa m[il?] anys,"; Acaba, "Jo [++++]", vers lliure; escrit amb llapis, completament ratllada amb llapis. -- Al verso del full 3, una composició de 4 versos desestimada titulada "[++++] fa versos"; Comença, "L'ho[++] s'ha tret el [+++] que [++++]"; Acaba, "i no h[+] ha[++] [+++] que [++++]", vers lliure; escrit amb llapis (corr. en llapis), completament ratllada amb llapis. -- Al verso del full 3, diversos títols de composicions escrits amb llapis, cadascun amb un número assignat, a mode de referència o de sumari; i.e. el títol "Cap d'any" i el número "41", un títol inintel·ligible i el número "42", el títol "Menú" i el número "43", entre d'altres. -- Al recto del full 4, una provatura escrita amb llapis per a la composició de versos, i.e. "Quan [+++] Fregoli / es va ret[++] del t[++] [+++] / [++++]". -- Al recto del full 4, un nom (o un cognom) escrit amb bolígraf poc intel·ligible, i.e. "[++]t", i un número de telèfon escrit amb bolígraf. -- Al verso del full 10, el nom "Fernando de la Torre", i "TVE" "Madrid", "Prado del Rey", etc., escrit amb bolígraf. -- Al verso del full 10, el que semblen diverses notes, en castellà i poc intel·ligibles; i.e. "La [++++] se [+++] el año 62 [+++] por Carlos Lucena", "El [Trapero?] [++++] y que [++++] los espectadores. El cli[ma?] se [++++].", "En el m[on?]t[aje?] de Lucena se [+++] el [+++] de la llu[via?]; i més avall, "La [++++] public[++] en "Chicag[o?] R[eview?] [++++] trad[++] p[++] Al[ain?] M[isson?] [i.e. Alain Arias-Misson] en el a[ño] 1965". -- El full 12 s'ha obtingut de reutilitzar un fullet que anuncia la celebració de tres sessions de "Música clásica en Bocaccio", organitzades per la Dirección de Bocaccio amb la col·laboració de les Juventudes Musicales de Barcelona, i.e. una sessió de música de Ludwig van Beethoven, una sessió de música de Wolfgang Amadeus Mozart, i una darrera sessió de música de Carl Philipp Emanuel Bach. -- Al recto del full 13, una composició desestimada de 8 versos amb un títol poc intel·ligible, i.e. "[+++] visual"; Comença, "Si <[++++]> pinteu dos punts a la mà,"; Acaba, "tanqueu [++++] i el puny rest[++] / transformat en una cara <[+++]>.", vers lliure; escrit amb llapis (corr. en llapis), completament ratllat amb llapis. -- Al verso del full 15, tres versos escrits amb llapis poc intel·ligibles, i.e. "El [+++] que [+++] a l[+]", entre d'altres. -- Cent per tant. 1, Ment (f. 1r-1v). Al recto del full 1, una versió més preliminar de la composició, escrita amb llapis, amb el títol "Nocturn" desestimat; una provatura (o una versió de la composició més preliminar) escrita amb llapis; una versió més preliminar escrita amb llapis amb el títol "N.S.E.O." desestimat; i una versió escrita amb bolígraf. Al verso del full 1, diverses versions preliminars de la composició i provatures escrites amb llapis. -- Cent per tant. 2, Poema (f. 1r). Al recto del full 1, diverses provatures escrites amb llapis (o amb bolígraf) per a determinar l'ordre de les lletres de la renglera (o fila) de lletres de la primera estrofa de la composició, i.e. "RUUNANAAEELLLLVOTTTSAD" (i.e. "RUUNANAAEELLLLVOTTTSAD"), "UUNAELOTDR", "UUNNNNAAAEELLLLVOTTTDSR" (i.e. "UUNNNNAAAEELLLLVOTTTDSR"), entre d'altres. -- Cent per tant. 3, Qualsevol (f. 1r). Al recto del full 1, dues versions més preliminars i desestimades de la composició, i.e. una versió escrita amb llapis i ratllada amb bolígraf, i una versió escrita amb bolígraf i ratllada amb bolígraf. -- Cent per tant. 5, Clenxa (f. 1r). Al recto del full 1, una versió més preliminar i desestimada de la composició, escrita amb bolígraf i completament ratllada amb bolígraf. -- Cent per tant. 6, Addició (f. 1r-1v). Al recto del full 1, una versió més preliminar de la composició escrita amb llapis i sense ratllar; entre el darrer grup de lletres i el cognom "FREGOLI" escrit sencer, una línia horitzontal traçada amb llapis com si es tractés d'una operació matemàtica. Al verso de full 1, una versió de la composició escrita amb bolígraf. -- Cent per tant. 8, Poema i menú (f. 1v, 2v). A sota de la composició, el nom "Joan Brossa" escrit amb bolígraf. Al verso del full 1, un esquema traçat amb llapis per a indicar la disposició dels versos. Al verso del full 2, una versió escrita amb llapis titulada "Menú". Al recto del full 1, un esborrany per escriure una carta a "Ponç" (i.e. Joan Ponç), i.e. "Tampoc no sé si són 'bunyols' de l'Ampordà.", i més text. -- Cent per tant. 9, On la col es transforma en cabellera (f. 2r). Al recto del full 2, una versió més preliminar de la composició escrita amb llapis. -- Cent per tant. 10, Varietés (f. 2r-2v). Els versos de la composició estan escrits centrats. Al recto del full 2, una versió escrita amb llapis (corr. en llapis) amb els títols "Varietés" i "Cine teatre" escrits amb llapis, i el terme "Fotomontatge", i.e. potser un altre títol preliminar (o un títol per a la segona estrofa de la composició). Al verso del full 2, diverses versions més preliminars de la composició escrites amb llapis. -- Cent per tant. 11, Sense títol (f. 2r). Al recto del full 2, una versió de la composició escrita amb llapis amb les lletres "R" i "G" del cognom "FREGOLI" capgirades, i la lletra "L" sense capgirar. -- Cent per tant. 12, Estoig de compassos (f. 2r, 13r). Els versos de la composició estan escrits centrats. Al recto del full 13, una versió de la composició escrita amb llapis amb el títol "Caixa de compassos nº 1", escrit amb llapis. -- Cent per tant. 14, Quatre mots (f. 3r). Al recto del full 3, una versió més preliminar de la composició escrita amb llapis. A un costat de la composició, un esquema del truc pnemotècnic descrit a la composició (i.e. els termes en majúscula "CESET", "MOMUS", "PACOP" i "IAIUT" escrits amb llapis); l'esquema, titulat "Cinc mots", probablement està concebut com una composició, escrita amb llapis i desestimada, ratllada amb llapis. -- Cent per tant. 16, Nocturn (f. 3r). Un títol desestimat inintel·ligible, escrit amb llapis. -- Cent per tant. 18, Signes (f. 3r). Un títol desestimat inintel·ligible, escrit amb llapis. -- Cent per tant. 19, Imatges que em dóna el capvespre (f. 3v, 9r). Les estrofes de la composició estan numerades respectivament amb les xifres I i II. A sota del títol, el terme "Cap al tard" escrit amb llapis sense ratllar, i.e. potser un títol més preliminar. Al recto del full 9, dues versions de la segona estrofa més preliminars desestimades, escrites amb llapis i completament ratllades amb llapis, amb un títol desestimat poc intel·ligible, i.e. "Poema sen[+] [fi?]" escrit amb llapis i ratllat amb llapis, i la dedicatòria "A Yvon Ta[i]ll[++]", i.e. Yvon Taillandier. -- Cent per tant. 20, Tòpic (f. 3v). El títol "Clixé literari" desestimat, escrit amb llapis i completament ratllat amb llapis. -- Cent per tant. 21, El burgès avançat llegeix versos (f. 3v). El títol desestimat "El burgès llegeix versos". -- Cent per tant. 23, Westmister [i.e. Westminster] (f. 4r). El títol "Pipa" desestimat, escrit amb llapis i completament ratllat amb llapis. -- Cent per tant. 29, Lluna amb cara (f. 4v). El títol més preliminar "Cara a la", potser a mig escriure i sense ratllar. -- Cent per tant. 30, Ninot (f. 4v). El títol "Maniquí" desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- Cent per tant. 32, Transformista (f. 6r, 15r). Al recto del full 15, dues versions de la composició escrites amb llapis, i.e. una versió més preliminar amb el títol "Proteu" escrit amb llapis, una versió amb la dedicatòria "En el centenari del [+++] de Frègoli", i.e. Leopoldo Fregoli, escrita amb llapis, i diverses provatures escrites amb llapis per a la composició de versos. -- Cent per tant. 35, Burgès (f. 6v). El títol "Porc" desestimat, escrit amb llapis i completament ratllat amb llapis. -- Cent per tant. 36, Nocturn 67 (f. 6v, 10v). Al verso del full 10, una versió més preliminar de la composició escrita amb llapis. -- Cent per tant. 39, Ri-qui (f. 8r). El títol "Caràtula rient" potser desestimat. -- Cent per tant. 43, Una finestra... (f. 8r). Un títol desestimat inintel·ligible, escrit amb llapis i completament ratllat amb llapis. -- Cent per tant. 46, Sense títol (f. 8v, 13v). Al verso del full 13, una versió de la composició escrita amb llapis, amb el títol i els versos de la composició inintel·ligibles. -- Cent per tant. 47, Nocturn (f. 6v, 9r, 10r). Al verso del full 9, que correspon a un full plegat, un fons negre imprès (o una franja negra que ocupa bona part del verso del full). Al verso del full 6, una versió de la composició més preliminar i desestimada, de 5 versos, amb el títol "Sabatassa mal cosida" desestimat; al marge esquerre de cada vers, un número escrit amb llapis, i.e. potser el nombre de cops que cal repetir (o tornar a escriure) el vers. Al recto del full 10, una versió més preliminar escrita amb llapis titulada "Sabatassa mal cosida". -- Cent per tant. 56, Moble (f. 12v). Un títol desestimat inintel·ligible, escrit amb llapis i completament ratllat amb llapis. -- Cent per tant. 58, Poema amb un paraigua (f. 13r). Una oració desestimada i completament inintel·ligible per a compondre els versos que precedeixen el darrer vers de la composició. -- Cent per tant. 59, A B (f. 4v, 13r). Al verso del full 4, diverses provatures per a la composició de versos; i.e. "Un poema comença quan l'obra acab[a?] / Frègoli tenia quatre-centes / perruques que li permetien / de transformar-se ràpidament / [++++] de personatges típics", entre d'altres. -- Cent per tant. 62, Tres cinemes (f. 13r). La composició potser correspon a un esquema per a indicar la distribució de tres seccions d'una cartellera de cinema. -- Cent per tant. 66, Poema i set adjectius (f. 13r-13v). Els títols desestimats "Poema i llista d'adjectius" i "Poema i cinc adjectius". Al recto del full 13, una versió més preliminar de la primera i la segona estrofa de la composició. -- Cent per tant. 68, Quiosc (f. 8v, 13v). Al verso del full 8, el títol "Kiosc" i, a sota del títol, diversos termes escrits amb llapis inintel·ligibles, i.e. potser una versió més preliminar de la composició. -- Cent per tant. 74, Fum (f. 13v). Un títol més preliminar escrit amb llapis poc intel·ligible, i.e. "Sempr[+]". Al verso del full 13, dos versos escrits amb llapis desestimats, i.e. "les tecles transmeten el moviment / a les rodes i posen en marxa la locomot[ora]". -- Cent per tant. 75, Peix pla (f. 13v). Un títol més preliminar escrit amb llapis poc intel·ligible, i.e. potser "Buit". -- Cent per tant. 76, UGL (f. 13v). El títol "Final" desestimat. -- Cent per tant. 77, Final (f. 13v). Al verso del full 13, una versió de la composició escrita amb llapis. -- Cent per tant. 78, Poema en color (f. 13v). El títol "Poema en colors" desestimat. -- Cent per tant. 80, Catòlica educació (f. 14r). El títol "Educació" desestimat, escrit amb llapis i ratllat amb llapis. -- Cent per tant. 83, Carta amagant un poema (f. 14r). Un títol desestimat poc intel·ligible, i.e. "[+++] amagant una [+++]". -- Cent per tant. 85, No és un poema (f. 14r). Al recto del full 14, una versió més preliminar escrita amb llapis. -- Cent per tant. 86, Mot (f. 14r). Al recto del full 14, diverses versions més preliminars de la composició escrites amb bolígraf; i.e. una versió titulada "Natura morta" que es compon de dues composicions, d'un vers cadascuna, numerades consecutivament amb xifres romanes; i.e. la primera composició, numerada amb la xifra I i titulada "Mot", es compon del vers "Vet aquí un sentit i un so"; i la segona composició, numerada amb la xifra II i titulada "Olll", es compon del vers "Vet aquí una forma que conté lletres". -- Cent per tant. 87, Bagul (f. 14r). Diversos títols desestimats poc intel·ligibles, i.e. "[Composició?] de mots", entre d'altres títols. -- Cent per tant. 88, Plana (f. 14r). Al recto del full 14, una versió de la primera estrofa de la composició escrita amb llapis. -- Cent per tant. 90, Alba (f. 14v). El títol "Festa" desestimat. Al verso del full 14, una versió més preliminar de la composició escrita amb bolígraf. -- Cent per tant. 91, The Great Carmo (f. 14v). Un títol desestimat poc intel·ligible, i.e. "B[++]" escrit amb bolígraf i ratllat amb llapis. -- Cent per tant. 92, Sense títol (f. 14v). Al verso del full 14, una versió de la composició potser més preliminar; i.e. cinc punts traçats amb bolígraf distribuïts com en un dau de joc; a sota, el número "5" escrit amb bolígraf; al dessota del número "5", el terme "cinc" escrit amb bolígraf; i al dessota del terme "cinc", cinc punts traçats amb bolígraf l'un al costat de l'altre.

Fitxa tècnica

Pertany a:
Fons Joan Brossa > Creació de manuscrits > Manuscrits d'obres > Poesia literària
Crèdit:
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa
Sèrie:
Subsèrie Poesia literària. Sèrie Manuscrits d'obres. Secció Creació de manuscrits. Fons Joan Brossa
Publicació/Producció:
1967
Idioma:
Català
Tipus de material:
Document
Número de registre:
A.JBR.00773
Topogràfic:
BROSSA_MANUS_MAN_PL_00102

Documents d’arxiu relacionats

Aquest document es compon de...