Imagen
[1988?]

Document mecanoscrit amb anotacions manuscrites. -- Un recull de poemes de Joan Brossa sobre Richard Wagner triats per l'autor per a un llibre d'artista creat amb Antoni Tàpies publicat sota el títol "Carrer de Wagner" (Barcelona: Edicions T, 1988). -- A la carpeta que conté el manuscrit, dues referències escrites amb llapis, i.e. "'Carrer de Wagner'", "text mecanografiat", i "2 [+++] 'Liceu' (manuscrit)"; i a sota de les referències, un número "13" escrit amb llapis. -- Al tercer full del manuscrit, el títol "Carrer de Wagner" mecanografiat. -- La data de creació probable s'ha obtingut de l'obra publicada, i.e. "Barcelona, 1988" (Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988). -- Numeració irregular: el full 11 està sense numerar; a partir del full 15 els fulls estan sense numerar. -- Conté: 1, Evocació de l'holandès errant (f. 1r): Comença, "Selves de l'Oceà, joc mort d'illes internes,"; Acaba, "els fa confondre el mar amb les naus que tragina.", sonet; mecanografiat (corr. en llapis) -- 2, Collage (f. 2r): Comença, "Hiverns de fera ens escanyen. I,J, / O,P,Q,R,S,T,U,V."; Acaba, "Rossweissa, Ortlinda, Waltrauta, Sigruna.", sonet; mecanografiat (corr. en llapis) -- 3, Burxa (f. 3r): el jo literari descriu un seguit d'impressions, com ara la percepció de sentir-se físicament vell; sobtadament al jo literari se li apareix un home que li fa pensar en Richard Wagner; prosa, mecanografiat (corr. en llapis) -- 4, Música rocosa i roja o La força teatral (f. 4r), 20versos: Comença, "La mímica és expressada d'acord amb la simfonia / en el cant de les filles de Wagner."; Acaba, "El dia i la nit són bons!", vers lliure; mecanografiat (corr. en llapis) -- 5, Wagneriana (f. 5r), 21versos: Comença, "El poble desapareix dins una nuvolada tempestuosa"; Acaba, "Les flames s'esvaneixen en una boirina prima / il·luminada per la claror de l'alba.", vers lliure; mecanografiat (corr. en llapis) -- 6, Joiell mundial (f. 6r-7r), 6estrofes-30versos: Comença, "Passava un bou de roca"; Acaba, "empomen els amants flor de ruïnes."; Dedicatòria, "Homenatge a Richard Wagner", mecanografiat (corr. en llapis) -- 7, Eclipsi (f. 8r): Citació, "El qui temi la meva llança / mai no travessarà aquest foc.", " Richard Wagner"; Comença, "Ploro tendresa a ratlla de tambor;"; Acaba, "i enterren els ombratges l'herba viva.", sonet; mecanografiat -- 8, Wagneriana (f. 9r): Comença, "Ser com un roc al cim d'una carena"; Acaba, "xuclar el verí del cant d'una sirena.", sonet; mecanografiat (corr. en llapis) -- 9, Wagner en estèreo (f. 10r): Comença, "Al bell cim d'un roquer, tota voltada"; Acaba, "l'escena continua a l'altra cara.", sonet amb estrambot; mecanografiat (corr. en llapis) -- 10, Somni (f. 11r), 12versos: Comença, "El Graf Zeppelin fa el primer viatge de prova."; Acaba, "I tot pensant que una flor no fa estiu, en va despertar / el soroll de la pluja.", vers lliure; escrit amb llapis -- 11, Liceu (f. 12r, 15r-17r, 18r-19r), 4estrofes-17versos: Comença, "A l'últim acte són més disculpables / les falles del tenor,"; Acaba, "on un simple gest dóna / tota la força expressiva.", vers lliure; mecanografiat (corr. en llapis) -- 12, Present (f. 13r), 2estrofes-9versos: Comença, "Tot veient al Liceu 'El capvespre dels déus' se m'ocorre / que el meu proper poema objecte pot ser un Anell / del Nibelung."; Acaba, "la Comissió Delegada del Patronat del Liceu / em va fer present de l'Anell.)"; Dedicatòria, "A Manuel Ingla", vers lliure; mecanografiat -- 13, Wagner en sextina (f. 14r): Comença, "Es pon el sol, i els tons se'n van amb aigua."; Acaba, "ni la terra / dóna una falsa nota i mulla amb flames.", sextina; mecanografiat (corr. en llapis).

Referències bibliogràfiques:
- Carrer de Wagner. 1, Evocació de l'holandès errant (f. 1r). Publicat a: Brossa, Joan. La bola i l'escarabat. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona: Crítica, 1982, p. 28. (Sarrià; 8). -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [25].
- Carrer de Wagner. 2, Collage (f. 2r). Publicat a: Brossa, Joan. Fogall de sonets. En: Poesia rasa: tria de llibres (1943-1959). Barcelona: Ariel, cop. 1970, p. 39. (Cinc d'oros; 1). -- Brossa, Joan. Fogall de sonets (1943-1948). Barcelona: Edicions 62, 1985, p. 19. (Els llibres de l'Escorpí. Poesia; 91). -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [27].
- Carrer de Wagner. 3, Burxa (f. 3r). Publicat a: Brossa, Joan. Vivàrium. Barcelona: Edicions 62, 1972, p. 18. (Cara i creu; 17) -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [33].
- Carrer de Wagner. 4, Música rocosa i roja o La força teatral (f. 4r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. U no és ningú. Barcelona: Polígrafa, 1979, p. 11-12. -- Brossa, Joan. U no és ningú. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona: Crítica, 1982, p. 121. (Sarrià; 8). -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [35].
- Carrer de Wagner. 5, Wagneriana (f. 5r). Publicat a: El clavell i el martell. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona: Crítica, 1982, p. 168. (Sarrià; 8). -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [39].
- Carrer de Wagner. 6, Joiell mundial (f. 6r-7r). Publicat a: Brossa, Joan. El clavell i el martell. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 196-197. (Sarrià; 8). -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [18-19].
- Carrer de Wagner. 7, Eclipsi (f. 8r). Publicat a: Brossa, Joan. Catalunya i selva. En: Poesia rasa: tria de llibres (1943-1959). Barcelona: Ariel, cop. 1970, p. 288. (Cinc d'oros; 1). -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [17]. -- Brossa, Joan. Catalunya i selva. En: Poesia rasa. Vol. I. Barcelona: Edicions 62, 1990, p. 168. (Els llibres de l'Escorpí. Poesia. Sèrie gran; 3).
- Carrer de Wagner. 8, Wagneriana (f. 9r). Publicat a: Brossa, Joan. Sonets del vaitot. En: Rua de llibres (1964-1970). Barcelona: Ariel, 1980, p. 323. (Cinc d'oros; 8). -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [49].
- Carrer de Wagner. 9, Wagner en estèreo (f. 10r). Publicat a: Brossa, Joan. Els ulls de l'òliba. València: Eliseu Climent, 1982, p. 37. (Poesia 3i4; 33). -- Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [51]. -- Brossa, Joan. Els ulls de l'òliba. 2a ed. rev. L'Alfàs del Pi: l'Ajuntament, DL 1996, p. 39.
- Carrer de Wagner. 10, Somni (f. 11r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [9].
- Carrer de Wagner. 11, Liceu (f. 12r, 15r-17r, 18r-19r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [57].
- Carrer de Wagner. 12, Present (f. 13r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [13].
- Carrer de Wagner. 13, Wagner en sextina (f. 14r). Publicat a: Brossa, Joan; Tàpies, Antoni. Carrer de Wagner. Barcelona: Edicions T, 1988, p. [14-15]. -- Brossa, Joan. Furgó de cua (1989-1991). Barcelona: Quaderns Crema, 1993, p. 17-18. (Poesia dels Quaderns Crema; 35).
Gènere/forma no predominant: Poesia - Formes clàssiques - Sonets: 1, Evocació de l'holandès errant (f. 1r) -- 2, Collage (f. 2r) -- 7, Eclipsi (f. 8r) -- 8, Wagneriana (f. 9r) -- 9, Wagner en estèreo (f. 10r) ; Poesia - Formes clàssiques - Sextines: 13, Wagner en sextina (f. 14r) ; Prosa: 3, Burxa (f. 3r). -- El full 1 és una fotografia de l'interior del Gran Teatre del Liceu protegida amb una funda de plàstic; i.e., la frase impresa "Interior Gran Teatre del Liceu" al peu de la fotografia. -- Al recto del full 2, obtingut de reutilitzar una invitació per a assistir a la inauguració d'una mostra de pintures dels artistes Josep Tur i Amador el 4 d'agost de 1988 a Argentona, una llista de títols escrits amb llapis, i.e. potser un sumari de les parts d'un dels drames musicals de "L'anell del Nibelung", de Richard Wagner; i.e., "La fletxa encesa" i el topònim de la ciutat alemanya bavaresa "Bayreuth"; "L'escala de la llegenda"; "Hora de grut[a?]", etc. Al full 21, obtingut de reutilitzar una targeta, al recto i al verso, una altra llista de títols escrita amb llapis; i.e. "El [+++]", "V[+++]", "D[++] f[++]l[++]", "Tr[++]", "Tristany", "Passió amenaçada", "El motiu del desig", "La g[++] de l'[+++]", "La misèria de l'or", etc. -- Al verso del full 11, un fragment mecanografiat d'una composició en vers lliure de João Cabral de Melo Neto dedicada a Joan Brossa, de l'obra del poeta brasiler "Paisagens com figuras" (1954-1955); Comença, "Joan Brossa, poeta frugal, / que so come tomate e pao, / que sobre papel de estiva", etc. -- Al verso del full 17, una composició en vers lliure (o un fragment d'una composició en vers lliure) desestimada; i.e., "Van voler cap[+] d'alguns personatges / d[+]st[++]ts davant la imp[++]b[++]t dels altres. / El vigilant nocturn va sentir soroll de vidres / a la planta de dalt. Un m[+]sso d'[+++] jeia / decapitat da[++]t d'un home d[++]t, que sen[s?]e / cames ni braços, com Serr[allonga?], m[++] fixant / Sam[+]t[++]r amb la cara partida. La sola arma / que va usar l'agressor va ser una espasa / de dues mans que va prendre de Ja[ume?] el Con[queridor?] / Els p[rimers?] te[stimonis?] no van veu[r?]e res d'estrany / perquè el botxí, espe[++] en [+++], disfressat / amb una corona i una capa que havia pres / de Pere III, va [restar?] estàtic entre els rei[s?], / i la <[+++] de la s[ala?]> [+++] van ca[++] de la s[ala?] impedia de distingir / qu[+] [+++]", escrit amb llapis (corr. en llapis) i completament ratllat amb llapis. -- Al recto del full 20, dos refranys en castellà, i.e. "Cada pajarillo tiene su higadillo", i "No hay olla tan fea / que no tenga su tapadera.", escrits amb tinta. -- Al verso del full 20, un fragment d'una nota informativa sobre el títol de l'obra i sobre el nombre de composicions de què es compon, i.e. "El títol general fa referència al carrer on va néixer el poeta, i el nombre de poemes a l'estranya significació que va tenir el 13 en la vida de Wagner.", i el nom "Graf Zepelin" [i.e. Graf Zeppelin], escrit amb tinta. -- Al recto del full 21, obtingut de reutilitzar una targeta, la nota "Hotel Till 517" escrita amb bolígraf, i.e. la referència d'un hotel i potser un número d'habitació, o potser la referència genèrica d'un hotel, seguit del nom amb què era conegut Til Stegmann i un número d'habitació. Al verso del full 21, un nom inintel·ligible escrit amb llapis, i.e. "Beren[++]r", i, a sota del nom, un número de telèfon escrit amb llapis. -- Carrer de Wagner. 11, Liceu (f. 12r, 15r-17r, 18r-19r). Al recto del full 15, una versió més preliminar de la composició, de tres estrofes, mecanografiada; al recto del full 16, una versió preliminar de la quarta estrofa de la composició, escrita amb llapis; del verso del full 16 al recto del full 17, i del recto del full 18 al recto del full 19, diverses provatures escrites amb llapis per a la composició de la quarta estrofa de la composició.

Fitxa tècnica

Pertany a:
Otros > [Dues versions d'una obra titulada "Carrer de Wagner"]
Crèdit:
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa
Sèrie:
Subsèrie Poesia literària. Sèrie Manuscrits d'obres. Secció Creació de manuscrits. Fons Joan Brossa
Publicació/Producció:
[1988?]
Idioma:
Català
Tipus de material:
Document
Número de registre:
A.JBR.00286.001
Topogràfic:
BROSSA_MANUS_MAN_PL_00056_001
L’artista s’ha d’enfrontar al que és desconegut amb un tarannà positiu i clavar-hi queixalada sense por
Eduardo Chillida