Carregant...

Amnèsia-Memòria, 1991

Instal·lació, Mides diverses

Amb aquesta instal·lació, Francesc Torres homenatja tretze maquis, ídols populars de la resistència llibertària que va lluitar contra el franquisme a la Catalunya del segle XX. Víctimes del silenci de la història, la seva absència del relat els ha convertit en personatges de llegenda, com els bandolers catalans dels segles XVI i XVII. La memòria col·lectiva i el contingut polític i social són un dels temes que estructuren l’obra de Francesc Torres, que apel·la a la consciència històrica i que clama contra l’amnèsia col·lectiva de les utopies revolucionàries.

Tretze retrats de grans dimensions pengen a la paret. Són Josep Lluís Facerias, José López Penedo, Celedonio García Casino, Enrique Martínez Marín, Wenceslao Jiménez Orive, Jorge Oset Palacios, Ramón González Sanmartín, Raúl Carballeira Lacunza, Francisco Denis Díez, Ramon Vila Capdevila i els germans Francesc, Manel i Josep Sabaté Llopart.

Mentre que el retrat d’aquests guerrillers homenatjats manté el caràcter de fotografia d’arxiu policial, Francesc Torres situa a terra unes grans lletres de ferro colat que configuren la paraula «amnèsia», alhora que una projecció de lletres soltes forma la paraula «memòria». Amnèsia/Memòria representa l’anvers i el revers d’una actitud col·lectiva respecte al passat: l’oblit intencionat i polític, enfront de la memòria com una manera d’evitar els errors del passat.

Com explica el mateix artista: «Quins són els rostres d’aquests noms? Noms d’homes d’acció. Llibertaris. Facinerosos segons l’argot franquista de la postguerra. Molts dels quals foren catalans. Bojos assenyats que mai no tingueren un compte corrent a cap banca catalana. Tots ells internacionalistes. Tots ells morts a Catalunya. Resistents incansables. [...] Es tracta idealment de l’ús i/o presentació del sediment històric en estat pur, tan proper a l’esmentat estat com sigui possible, i que el transformi en art o en component insoluble de l’obra d’art. Així s’aconsegueix una fixació iconogràfica d’un fragment d’història, i abunda en el fet que no pot haver-hi consciència històrica divorciada d’imatges. La consciència històrica és sobretot visual.» (Francesc Torres. El carro de fenc. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Centre d’Art Santa Mònica, 1991, p. 23)


Fitxa tècnica

Títol original:
Amnèsia-Memòria
Número de registre:
0390
Artista:
Torres, Francesc
Data de creació:
1991
Any d'adquisició:
1997
Estat:
En préstec
Fons:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Acer, focus amb plantilla de coure i impressió sobre cotó
Dimensions:
Mides diverses
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional d'Art
Copyright:
© Francesc Torres, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.