naixement
Prada de Conflent, França, 1973
defunció
París, França, 1975
última actualització
27-11-2024
Sota el nom de Grup de Treball van dur a terme i van signar els seus treballs un seguit d’artistes que, entre el 1973 i el 1975, van dotar les seves intervencions d’un marcat compromís ideològic i polític. Aquest col·lectiu, tot i que a escala formal se’l classifiqui com un dels més clars exemples que es van donar a Espanya d’art conceptual, es va desmarcar voluntàriament de la línia marcada originalment per Kosuth.
L’aparició del Grup de Treball va significar un punt d’inflexió en el marc de la cultura catalana. D’una banda, pel seu treball com a col·lectiu i, de l’altra, pel seu demostrat interès a allunyar-se de les pràctiques artístiques convencionals i inserir-se en un corrent crític en què l’art havia d’acomplir una funció social. La seva breu aportació, ben acotada i documentada, té lloc en un escenari marcat per l’inestable clima polític, que coincideix amb l’enduriment de la repressió que marca els darrers anys de la dictadura franquista.
La raquítica –per reprimida– vida artística i cultural de les diverses nacionalitats que hi ha arreu de l’Estat espanyol intenta desenvolupar-se sota l’opressió que suposa la repressió sistemàtica i l’absència de llibertats d’expressió, de reunió i d’associació. A partir de les característiques d’aquest context, cal analitzar els plantejaments ideològics i els diferents aspectes de la pràctica del Grup de Treball.
La unió dels membres del Grup de Treball està constituïda per 1) els plantejaments ideològics, sobre la base del materialisme històric i del materialisme dialèctic, i 2) l’estil de treball pel que fa a l’articulació dialèctica de tres tipus de pràctica: la pràctica artística, la pràctica teòrica i la pràctica d’incidència, d’intervenció i d’agitació en el medi social, sobretot en els sectors artístics i intel·lectuals.
Wangen, núm. 3, d’Estocolm, setembre del 1974.
Els artistes que van formar part del col·lectiu en un moment o un altre de la seva existència no pertanyien a una generació concreta, i el seu nivell de participació i implicació dins del grup va ser diferent en funció dels seus propis interessos. Així, trobem que cada una de les peces està signada per diferents components. Antoni Mercader, arran de l’exposició retrospectiva que va tenir lloc en el MACBA el 1999, va dur a terme aquest cens: Francesc Abad, Jordi Benito, Jaume Carbó, Alícia Fingerhut, Xavier Franquesa, Carles Hac Mor, Imma Julián, Antoni Mercader, Antoni Munné, Muntadas, Josep Parera, Santi Pau, Pere Portabella, Àngels Ribé, Manuel Rovira, Enric Sales, Carles Santos, Dorothée Selz i Francesc Torres.
Des d’un principi, el Grup de Treball va proposar allunyar-se dels canals habituals de distribució de les obres d’art: el seu model operacional havia de ser diferent. Per assolir el seu propòsit, van utilitzar en les seves intervencions tots els mitjans possibles per dur a terme una tasca informativa no habitual en les pràctiques artístiques de l’època. Així, sempre que els va ser possible, van utilitzar la premsa escrita per donar a conèixer els seus comunicats i a les exposicions van organitzar centres d’informació.
Les propostes dins del camp conceptual es produeixen de maneres molt diverses, fent ús de premisses matemàtiques, sociològiques, psicològiques, geològiques, etc., que intenten explicar i cercar els camins analítics que poden determinar el fenomen creatiu. La materialització de les obres conceptuals es pot fer de moltes maneres: s’utilitza la pel·lícula, la fotografia, la pàgina dactilografiada, enviaments postals, accions corporals, etc., es fa servir tot això com a suport o documentació d’una idea que proposa un procés de realització mental a compartir amb l’espectador lector uns resultats que no són previstos o determinats a la proposta inicial.
Centrar l’atenció sobre el procés de creació més que sobre els resultats ha provocat la desaparició de l’objecte d’art com a sublimació final, cosa que representa un replantejament en la mercantilització de l’art i, per tant, implica unes conseqüències sociopolítiques.
Carles Santos, «Informació d’Art Concepte 1973 a Banyoles». Es publicaria i se signaria com a Grup de Treball a la revista Qüestions d’Art.
Tot i que la seva primera obra firmada com a Grup de Treball data de l’agost del 1973 –el Treball col·lectiu sobre els artistes participants a Documenta 4 (1968) i Documenta 5 (1972) de Kassel que van presentar a la secció d’art de la V Universitat Catalana d’Estiu de Prada de Conflent–, aquell any alguns dels artistes que al final van formar el grup ja havien participat, conjuntament, però a títol individual, en algunes intervencions de rellevància, com «Informació d’Art Concepte 1973 a Banyoles», o el polèmic debat suscitat pel text d’Antoni Tàpies «La creació: Art conceptual aquí» a les pàgines de La Vanguardia.
Aquest col·lectiu de creació i opinió va produir poca obra, però, tanmateix, va generar múltiples textos i comunicats. Les seves activitats com a grup van passar per la realització d’obres com el Cartell per a la Solidaritat amb el Moviment Obrer i Anunciem… a les mostres Informació d’Art, tant a Tarragona com a Terrassa, la Mostra d’Art Múltiple, o la seva participació en el curs acadèmic de l’Institut Alemany de Cultura de Barcelona i la coordinació d’un número de la revista Qüestions d’Art (hivern 1974-1975). La seva reflexió artística resultava cada vegada més crítica i propera a l’activisme. Un dels últims treballs del grup va ser Document. Travail d’informations sur la presse illégale des Pays Catalans presentat a la novena Biennal de París (octubre del 1975); es tractava d’una obra documental i de denúncia sobre la premsa clandestina a Catalunya. El delicat moment polític –es vivien els últims moments agonitzants de la dictadura i s’acabava d’implantar la llei antiterrorista– va portar el Grup de Treball a no signar el seu treball, per la qual cosa queden dues pàgines del catàleg de la mostra en blanc. Després d’aquesta intervenció, el col·lectiu desapareix. Les contínues dissensions entre els seus membres, el difícil equilibri entre els propòsits de l’obra individual i els objectius del grup, com també la nova situació social després de la mort del general Franco al novembre del 1975, van conduir a la dissolució del Grup de Treball.
El fons de la Col·lecció MACBA acull pràcticament el total de l’obra documentada del Grup de Treball.
L’aparició del Grup de Treball va significar un punt d’inflexió en el marc de la cultura catalana. D’una banda, pel seu treball com a col·lectiu i, de l’altra, pel seu demostrat interès a allunyar-se de les pràctiques artístiques convencionals i inserir-se en un corrent crític en què l’art havia d’acomplir una funció social. La seva breu aportació, ben acotada i documentada, té lloc en un escenari marcat per l’inestable clima polític, que coincideix amb l’enduriment de la repressió que marca els darrers anys de la dictadura franquista.
La raquítica –per reprimida– vida artística i cultural de les diverses nacionalitats que hi ha arreu de l’Estat espanyol intenta desenvolupar-se sota l’opressió que suposa la repressió sistemàtica i l’absència de llibertats d’expressió, de reunió i d’associació. A partir de les característiques d’aquest context, cal analitzar els plantejaments ideològics i els diferents aspectes de la pràctica del Grup de Treball.
La unió dels membres del Grup de Treball està constituïda per 1) els plantejaments ideològics, sobre la base del materialisme històric i del materialisme dialèctic, i 2) l’estil de treball pel que fa a l’articulació dialèctica de tres tipus de pràctica: la pràctica artística, la pràctica teòrica i la pràctica d’incidència, d’intervenció i d’agitació en el medi social, sobretot en els sectors artístics i intel·lectuals.
Wangen, núm. 3, d’Estocolm, setembre del 1974.
Els artistes que van formar part del col·lectiu en un moment o un altre de la seva existència no pertanyien a una generació concreta, i el seu nivell de participació i implicació dins del grup va ser diferent en funció dels seus propis interessos. Així, trobem que cada una de les peces està signada per diferents components. Antoni Mercader, arran de l’exposició retrospectiva que va tenir lloc en el MACBA el 1999, va dur a terme aquest cens: Francesc Abad, Jordi Benito, Jaume Carbó, Alícia Fingerhut, Xavier Franquesa, Carles Hac Mor, Imma Julián, Antoni Mercader, Antoni Munné, Muntadas, Josep Parera, Santi Pau, Pere Portabella, Àngels Ribé, Manuel Rovira, Enric Sales, Carles Santos, Dorothée Selz i Francesc Torres.
Des d’un principi, el Grup de Treball va proposar allunyar-se dels canals habituals de distribució de les obres d’art: el seu model operacional havia de ser diferent. Per assolir el seu propòsit, van utilitzar en les seves intervencions tots els mitjans possibles per dur a terme una tasca informativa no habitual en les pràctiques artístiques de l’època. Així, sempre que els va ser possible, van utilitzar la premsa escrita per donar a conèixer els seus comunicats i a les exposicions van organitzar centres d’informació.
Les propostes dins del camp conceptual es produeixen de maneres molt diverses, fent ús de premisses matemàtiques, sociològiques, psicològiques, geològiques, etc., que intenten explicar i cercar els camins analítics que poden determinar el fenomen creatiu. La materialització de les obres conceptuals es pot fer de moltes maneres: s’utilitza la pel·lícula, la fotografia, la pàgina dactilografiada, enviaments postals, accions corporals, etc., es fa servir tot això com a suport o documentació d’una idea que proposa un procés de realització mental a compartir amb l’espectador lector uns resultats que no són previstos o determinats a la proposta inicial.
Centrar l’atenció sobre el procés de creació més que sobre els resultats ha provocat la desaparició de l’objecte d’art com a sublimació final, cosa que representa un replantejament en la mercantilització de l’art i, per tant, implica unes conseqüències sociopolítiques.
Carles Santos, «Informació d’Art Concepte 1973 a Banyoles». Es publicaria i se signaria com a Grup de Treball a la revista Qüestions d’Art.
Tot i que la seva primera obra firmada com a Grup de Treball data de l’agost del 1973 –el Treball col·lectiu sobre els artistes participants a Documenta 4 (1968) i Documenta 5 (1972) de Kassel que van presentar a la secció d’art de la V Universitat Catalana d’Estiu de Prada de Conflent–, aquell any alguns dels artistes que al final van formar el grup ja havien participat, conjuntament, però a títol individual, en algunes intervencions de rellevància, com «Informació d’Art Concepte 1973 a Banyoles», o el polèmic debat suscitat pel text d’Antoni Tàpies «La creació: Art conceptual aquí» a les pàgines de La Vanguardia.
Aquest col·lectiu de creació i opinió va produir poca obra, però, tanmateix, va generar múltiples textos i comunicats. Les seves activitats com a grup van passar per la realització d’obres com el Cartell per a la Solidaritat amb el Moviment Obrer i Anunciem… a les mostres Informació d’Art, tant a Tarragona com a Terrassa, la Mostra d’Art Múltiple, o la seva participació en el curs acadèmic de l’Institut Alemany de Cultura de Barcelona i la coordinació d’un número de la revista Qüestions d’Art (hivern 1974-1975). La seva reflexió artística resultava cada vegada més crítica i propera a l’activisme. Un dels últims treballs del grup va ser Document. Travail d’informations sur la presse illégale des Pays Catalans presentat a la novena Biennal de París (octubre del 1975); es tractava d’una obra documental i de denúncia sobre la premsa clandestina a Catalunya. El delicat moment polític –es vivien els últims moments agonitzants de la dictadura i s’acabava d’implantar la llei antiterrorista– va portar el Grup de Treball a no signar el seu treball, per la qual cosa queden dues pàgines del catàleg de la mostra en blanc. Després d’aquesta intervenció, el col·lectiu desapareix. Les contínues dissensions entre els seus membres, el difícil equilibri entre els propòsits de l’obra individual i els objectius del grup, com també la nova situació social després de la mort del general Franco al novembre del 1975, van conduir a la dissolució del Grup de Treball.
El fons de la Col·lecció MACBA acull pràcticament el total de l’obra documentada del Grup de Treball.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
obres
veure-les totes
Treball col·lectiu que consisteix a verificar la distribució de 44 professions entre 113 persones segons una nota apareguda últimament a la premsa [2 Cartells "Terrassa informació d'art, 1973"]
Informació d’Art Concepte a Banyoles
Treball col·lectiu que consisteix a verificar la distribució de 44 professions entre 113 persones segons una nota apareguda últimament a la premsa [Quadern "Terrassa informació d'art"]
Treball col·lectiu sobre els artistes participants a Documenta 4 (1968) i Documenta 5 (1972) a Kassel
documents
Text núm. 5. Francesc Abad (y siete firmas), "Arte conceptual nuevo", Cartas a "La Vanguardia", "La Vanguardia española", 7 de juny de 1973
Text núm. 21. Rèplica a l'article publicat a "La Vanguardia española" el 13 d'octubre de 1974, sobre les escultures a les autopistes
Reivindicación del arte subversivo
Text núm. 7, Cinquena Universitat Catalana d'Estiu de Prada, Prada de Conflent, 20/30 d'agost 1973
Text 2 A. Antoni Tàpies, "Arte conceptual aquí", Secció de "Cartas a La Vanguardia", "La Vanguardia española", 17.03.1973
[Invitació a l'exposició de Grup de Treball al MACBA]
Text núm 24 bis. Carta al sector de plàstics, març 1975
Text núm. 1 Carles Santos a "Informació d'Art Concepte 1973 a Banyoles". Febrer 1973
Text núm. 28. Comunicat llegit per Georges Boudaille, a l'obra de la mostra de la 9a Biennal de París [...]
Text núm 2 B. Document-resposta a Tàpies, 1 de maig 1973
Text núm 6. TRA-73, Col·legi d'Arquitectes, Barcelona, 24 de març 1973
[Text núm. 20. Text de Participació del Grup de Treball a la "Mostra d'Art Múltiple"]
[Text núm. 20. Text de Participació del Grup de Treball a la "Mostra d'Art Múltiple"]
Text núm. 26. Text del Grup de Treball destinat a ser publicat al catàleg de la 9a Biennal de París, 1975
Participació del "Grup de Treball" a la "Mostra d'Art Múltiple", patrocinada per "Renta Catalana"
Modificació del sumari
Text núm. 22. "Crida al sector de plàstics", novembre 1974
[Text núm. 16. "Comunicat", Barcelona, maig 1974]
[Text núm. 17. Galerie des Locataires, Nova York]
Text núm. 20. Text de Participació del Grup de Treball a la "Mostra d'art Múltiple"
Text núm. 4. Antoni Tàpies, "Arte conceptual nuevo", Cartas a "La Vanguardia", "La Vanguardia Española", 26 de maig de 1973
Text núm. 2. Antoni Tàpies, "Arte conceptual aquí", "La Vanguardia española", 14.03.1973
Participació del "Grup de Treball" a la "Mostra d'Art Múltiple" patrocinada per "Renta Catalana"
[Text núm. 23. Grup de Treball "Qüestions d'Art" núm. 28]
[Text núm. 16. "Comunicat", Barcelona, maig 1974]
Text núm. 8. "Proposta de Treball", Institut Alemany de Cultura, 2 d'octubre de 1973
Documentació sobre el Grup de Treball
[Esborrany de la portada del catàleg de Grup de Treball]
Proposta per a una sessió de treball i discussió [...]
Text núm. 19. Text publicat a la revista "Wangen", núm. 3, d'Estocolm, al setembre de 1974.
Text núm. 11. Esquema i preparació de la ponència "Art i context", 22 de gener de 1974
Text núm. 16. "Comunicat", Barcelona, maig 1974
Text núm. 14. "Intervenció del Grup de Treball de Barcelona en el cicle Nuevos comportamientos artísticos", a "Solución. Boletín de Información Cultural", Madrid, maig 1974
Text núm. 25. Text de presentació de la mostra "Granollers, vila oberta", abril 1975
Text núm. 18. "El sector dels plàstics", juliol de 1974
Text 18 Bis B. "Muestra de Arte Nuevo", juliol 1974. Text adreçat a la revista "Cambio 16"
Text núm 15. Proposta per a una sessió de treball i discussió vers la redacció d'un comunicat conjunt [...]
[Text núm 23. Grup de Treball "Qüestions d'Art" núm. 28]
Text núm. 5 bis. Mariá José Ragué, "Arte abstracto y arte figurativo". Entrevista a Antoni Tàpies. Biblioteca Salvat de Grandes Temas, Editorial Salvat, Barcelona, 1973
Text núm 12. Pauta per a la ponència "Art i context", 22 de gener de 1974
Text núm 6 bis. TRA-73, secció "El lector diu", "Serra d'Or" any XV, núm 167, 15 d'agost de 1973
Text núm. 27. Projecte del "Grup de Treball de Barcelona" per a la 9a Biennal de París,1975
Agenda MACBA
[Text núm 23. Grup de Treball "Qüestions d'Art" núm. 28]
[Text núm. 29. Participació al fons d'art del diari Avui]
Text núm. 13. Introducció al dossier que el Grup de Treball presenta als "Nuevos comportamientos artísticos", Madrid, 20-21 de març 1974
[Text núm. 30. Participació a l'exposició "100 anys de Cultura Catalana"]
Text núm. 10 "Terrassa, Informació d'art 1973", novembre 1973
Text núm. 9. "Tarragona, Informació d'art 1973", novembre 1973
Participació del "Grup de Treball" a la "Mostra d'Art Múltiple" patrocinada per "Renta Catalana"
Text núm 3. Pere Portabella, "Arte conceptual y Antoni Tàpies", Cartas a La Vanguardia. "La Vanguardia española" 19 de maig de 1973
[Text núm. 20. Participació del Grup de Treball a la "Mostra d'Art Múltiple", patrocinada per "Renta Catalana"]
Text núm. 24. Text publicat al catàleg "Guinovart", Galeria Adrià, Barcelona, març 1975
[Text 18 Bis A. "Muestra de Arte Nuevo", juliol de 1974]
[Text núm. 25. Text de presentació de la mostra "Granollers, vila oberta", abril 1975]
Textos Grup de Treball
[Text núm. 17. Galerie des Locataires, Nova York]
Compromís a l'art?
Vídeo MACBA
Estudi del procés evolutiu del Grup de Treball a partir dels seus propis textos
Utrilla i l'art conceptual
[Catàleg Biennal de Venècia]
Primeres consideracions
Primeres consideracions
De Venècia a Montjuïc
Para esta muestra he seleccionado [...]
Aidez l'Espagne
Les attitudes, les expériences [...]
Cuatro Cuartillas. Menú conceptual
Ataúd
Champ d'attraction syntagmatique des noms des principales revues politiques clandestines
Carta : París, a Antoni Mercader, Barcelona, 1975 febr. 10
Congrés de cultura catalana
Carta : Barcelona, a Josep Palau i Fabre, Josep Milicua i Angel Marsà, Barcelona, 1975 gen. 30
Devant la recrudescence de la répression fasciste en Espagne [...]
Estudios adjuntos del anteproyecto
[Invitació a la IX Biennal de París]
Si il y a un problème [...]
Champ d'attraction syntagmatique des noms des principales revues politiques clandestines
Congrés de cultura catalana
Carlos Pazos/Xavier Olivé
Document. Travail d'information sur la presse illégale des Pays Catalans
[Còpia d'una pàgina del catàleg de Grup de Treball]
La "Presse" a Catalunya després de 1939
[Titulacions]
Carta : Barcelona, a Georges Boudaille, París, 1975 març 10
Qüestions d'art nº 28 [...]
Le rôle de la presse clandestine dans l'introduccion du marxisme en Catalogne
Treball col·lectiu: reflexió sobre la pròpia participació
Apunts per a un projecte de l'estructura econòmica d'una associació d'artistes plàstics
Carta : Barcelona, a Georges Boudaille, París, 1975 abr. 4
Historial
La relació observador-edifici [...]
Entregats 200 exemplars del número 28 de la revista "Qüestions d'art" [...]
[Diapositives]
Universitat : revista universitària del Partit Socialista Unificat de Catalunya
Treball col·lectiu: reflexió sobre la propia participació
Aparte de algunos intentos aislados y esporádicos [...]
Renta Catalana en Figueras
Devant la recrudescence de la répression fasciste en Espagne [...]