Foto: Andrea Capella
Activitat
Dimecres 24 de maig de 2023
Dimecres 24 de maig de 2023
Visitem l’exposició Laura Lima. Balé Literal
Activitat exclusiva per als Amics del MACBA
en curs
Convidem els Amics i les Amigues del MACBA a visitar Laura Lima. Balé Literal.
Després de presentar Balé Literal als carrers de Rio de Janeiro l’any 2019, Laura Lima presenta una nova versió d’aquesta obra a les sales del MACBA.
Es tracta d’una instal·lació de grans dimensions formada per una multitud d’artefactes, objectes i pintures que dansen flotant per l’espai, gràcies a l’activació d’un mecanisme rudimentari per part de diverses persones.
Tot seguint una sort de coreografia orquestrada per Laura Lima, aquest dispositiu representa, amb una gran simplicitat, la imatge precisa del nostre temps errant.
Visita a càrrec de Laura Lima, artista de l’exposició.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
Nascuda el 1971, Laura Lima va créixer a la ciutat de Governador Valadares, Minas Gerais. De molt jove es va traslladar a Rio de Janeiro, on viu actualment. Llicenciada en Filosofia per la Universidade do Estado do Rio de Janeiro la dècada del 1990, també va estudiar a l’Escola de Artes Visuais do Parque Lage, a Rio de Janeiro. El 1999 va fundar l’organisme RhR (Representant guió [hyphen] Representant), del qual va ser primera administradora burocràtica. Així, Lima va crear un glossari i un arxiu de les activitats de l’organisme, incloent-hi idees com ara la filosofia del no-res, allò que no és funcional, el buit i el fracàs. Va ser guardonada amb el premi Marcantonio Vilaça (2006), i nominada al premi Francòfon (2011) i al premi Han Nefkens (2012).
Va ser la primera artista llatinoamericana a guanyar el premi BACA, premi Bonnefanten d’Art Contemporani (Maastricht, Països Baixos) el 2014. S’han presentat exposicions individuals de l’obra de Lima en espais de tot el món: Pinacoteca de São Paulo, Brasil; Fondazione Prada a Milà, Itàlia; Museo de Arte da Pampulha, Belo Horizonte, Brasil; Museo de Arte Moderno de Buenos Aires, Argentina; MUAC, Ciutat de Mèxic, Mèxic; Migros Museum für Gegenwartskunst, Zuric, Suïssa; Casa Francia Brasil, Rio de Janeiro; Fundación Eva Klabin, Rio de Janeiro; Bonniers Konsthall, Estocolm, Suècia; Bonnefantenmuseum, Maastricht, Països Baixos, i SMK – Galeria Nacional de Dinamarca, Copenhaguen.
L’obra de Lima s’ha inclòs en prestigioses exposicions col·lectives, com ara la 24 i 27 Biennal de São Paulo; la 2a i 3a Biennal del Mercosur a Porto Alegre, Brasil; la XI Biennal de Lió el 2011; la Biennal de Sharjah, 2019; la Biennal de Busan, a Corea del Sud; la Biennal de Kaunas, a Lituània, i el Festival de Cinema d’Estocolm. Les seves obres formen part de les col·leccions de l’Institut Inhotim, el museu d’art Konsthall, Migros Museum für Gegenwartskunst, el Museo de Arte da Pampulha, la Col·lecció Zabludowicz i el Bonnefantenmuseum, entre d’altres.
Laura Lima viu i treballa a Rio de Janeiro. També és cofundadora d’A Gentil Carioca, juntament amb Ernesto Neto i Marcio Botner, una galeria dirigida per artistes de Rio de Janeiro.
Les “imatges” de Laura Lima, que busquen defugir la classificació fàcil, no són “performance, ni instal·lació, ni cinema”, sinó que intenten articular visualment, en la realitat concreta, un glossari personal de conceptes que l’artista treballa i reelabora al llarg dels seus més de 20 anys de carrera. Un emblema d’aquest rigorós compromís conceptual és el seu grup d’obres més conegut Homem=carne/Mulher=carne (‘Home = carn / Dona = carn’), en què els éssers humans i els animals s’utilitzen com a mera matèria (carn) que executa un conjunt precís d’instruccions una vegada i una altra durant tota l’exposició. Una altra part de l’obra de Lima està relacionada amb la noció de filosofia ornamental. Una obra que pretén proposar noves interpretacions de definicions i conceptes acceptats, desestabilitzant i subvertint allò que es dona per fet.
llegir-ne més
Va ser la primera artista llatinoamericana a guanyar el premi BACA, premi Bonnefanten d’Art Contemporani (Maastricht, Països Baixos) el 2014. S’han presentat exposicions individuals de l’obra de Lima en espais de tot el món: Pinacoteca de São Paulo, Brasil; Fondazione Prada a Milà, Itàlia; Museo de Arte da Pampulha, Belo Horizonte, Brasil; Museo de Arte Moderno de Buenos Aires, Argentina; MUAC, Ciutat de Mèxic, Mèxic; Migros Museum für Gegenwartskunst, Zuric, Suïssa; Casa Francia Brasil, Rio de Janeiro; Fundación Eva Klabin, Rio de Janeiro; Bonniers Konsthall, Estocolm, Suècia; Bonnefantenmuseum, Maastricht, Països Baixos, i SMK – Galeria Nacional de Dinamarca, Copenhaguen.
L’obra de Lima s’ha inclòs en prestigioses exposicions col·lectives, com ara la 24 i 27 Biennal de São Paulo; la 2a i 3a Biennal del Mercosur a Porto Alegre, Brasil; la XI Biennal de Lió el 2011; la Biennal de Sharjah, 2019; la Biennal de Busan, a Corea del Sud; la Biennal de Kaunas, a Lituània, i el Festival de Cinema d’Estocolm. Les seves obres formen part de les col·leccions de l’Institut Inhotim, el museu d’art Konsthall, Migros Museum für Gegenwartskunst, el Museo de Arte da Pampulha, la Col·lecció Zabludowicz i el Bonnefantenmuseum, entre d’altres.
Laura Lima viu i treballa a Rio de Janeiro. També és cofundadora d’A Gentil Carioca, juntament amb Ernesto Neto i Marcio Botner, una galeria dirigida per artistes de Rio de Janeiro.
Les “imatges” de Laura Lima, que busquen defugir la classificació fàcil, no són “performance, ni instal·lació, ni cinema”, sinó que intenten articular visualment, en la realitat concreta, un glossari personal de conceptes que l’artista treballa i reelabora al llarg dels seus més de 20 anys de carrera. Un emblema d’aquest rigorós compromís conceptual és el seu grup d’obres més conegut Homem=carne/Mulher=carne (‘Home = carn / Dona = carn’), en què els éssers humans i els animals s’utilitzen com a mera matèria (carn) que executa un conjunt precís d’instruccions una vegada i una altra durant tota l’exposició. Una altra part de l’obra de Lima està relacionada amb la noció de filosofia ornamental. Una obra que pretén proposar noves interpretacions de definicions i conceptes acceptats, desestabilitzant i subvertint allò que es dona per fet.
artistes