Activitat
Dijous 11 de desembre de 2025
MURMURIS II: Tres. Blackout #33, conduït per Arnau Horta
Concert per apagar el museu
Quan gairebé fa deu anys de la mort de Tres, i en el marc del programa Murmuris del 30è aniversari del MACBA, el museu serà el marc del Blackout #33, el primer que es farà després de la desaparició prematura de l’artista, el 2016. D’aquesta manera es compleix l’antic desig de Tres d’apagar el MACBA per convertir-lo en un espai de silencis i d’escoltes compartides. El dia 11 de desembre, entre les 19.30 i les 20.15 h, el museu estarà obert, però romandrà apagat.
Tres (1956-2016) no va deixar mai d’investigar, poetitzar i fabular sobre, des de i per mitjà del silenci, “el so més fort que existeix”, en les seves pròpies paraules. Seguint els passos de John Cage, va comprendre que, tot i no existir, el silenci es podia escoltar; que s’havia d’escoltar. Aquest compromís militant amb el silenci, amb la inefabilitat sonora i amb la rotunditat metafísica i política, va donar lloc a una multitud de projectes basats en imatges, textos, objectes i diversos tipus d’accions.
Hi destaquen els Blackouts (inicialment anomenats Concerts per Apagar), una sèrie de performances en què Tres procedia a silenciar els “residus sonors” produïts per tots els elements i els sistemes tècnics que fan possible “el funcionament d’un recinte arquitectònic”. Mitjançant aquest procés gradual d’apagat i de sostracció sonora, el públic experimenta una “agudització de l’escolta” mentre participa en la creació col·lectiva d’un “silenci espès, fet de molts silencis”.
El silenci, escriu Jean-Luc Nancy, no suposa una privació, sinó, precisament, una “disposició de ressonància”. Des d’aquesta disposició de ressonància i escolta ens estenem “cap a un sentit possible i no immediatament accessible”. Fer silenci, doncs, vol dir disposar-nos cap a l’enfora, cap el no-mateix. I per aquest motiu, com passa amb les interpretacions de 4’33’’ de Cage, cap Blackout no pot ser igual que un altre. Cadascuna d’aquestes accions es desplega i s’obre d’una manera radicalment nova i situada cap a allò que no és immediatament accessible.
Arnau Horta
Tres