Ketamine

Activitat
Dimarts 13 de maig de 2025

Taller del Grup de treball de RWM amb Marta Echaves

Malestars contemporanis, indústria farmacèutica i el “Renaixement dels psicodèlics”
Una història de la ketamina a contrapel
Molècula de la ketamina. Font: Fuse809

Aquesta trobada proposa encreuar l’enfocament d’aprenentatge col·lectiu i pràctic del Grup de treball de Ràdio Web MACBA i la investigació en curs de Marta Echaves, filòsofa, investigadora i programadora cultural, centrada en la crisi contemporània de salut mental, l’ús creixent de psicofàrmacs i el renovat interès de la indústria farmacèutica per les drogues psicodèliques com a tractament antidepressiu. 

Vivim immersos en una crisi de salut mental sense precedents. En un clima d’incertesa existencial, morbiditat gestionada i amenaça d’extinció planetària, el nombre de persones diagnosticades de depressió i amb prescripció farmacològica augmenta d’una manera constant. En la darrera dècada, l’anomenat “Renaixement dels psicodèlics” ha mobilitzat la indústria farmacèutica, els centres universitaris de prestigi mundial i el teixit de les start-ups biomèdiques per buscar nous tractaments antidepressius. Les drogues que fins fa pocs anys es veien com un perill per a la salut pública i eren criminalitzades –com l’LSD, la psilocibina, l’MDMA, la ketamina– ara estan sent investigades pels seus possibles i innovadors efectes terapèutics. Però què motiva l’interès renovat per aquestes substàncies? Som realment davant d’un canvi de paradigma neuropsiquiàtric i farmacològic? 

La investigació en curs de Marta Echaves pren com a fil conductor l’únic d’aquests “psicodèlics” que ha estat aprovat per al seu ús com a antidepressiu: la ketamina. Utilitzada com a anestèsic en hospitals des de la dècada de 1970, és cada cop més popular com a droga recreativa. A més, la història de la ketamina porta qüestionar-se com la política de les drogues i els fàrmacs ha modelat, durant els segles XX i XXI, els mecanismes de control social. A partir d’aquí, es proposa analitzar les causes estructurals dels malestars contemporanis i la nostra relació amb el consum de substàncies que, com pròtesis, ens ajuden a bregar amb l’esgotament, l’ansietat i la manca d’horitzons en el present. 

Ens interessa, així mateix, conèixer les diferents estratègies d’investigació de Marta Echaves i com aquesta opera en diverses freqüències, desjerarquitzant i posant al mateix nivell l’experiència situada i l’anecdòtic, l’escriptura i l’assaig, els documents històrics, elements de la cultura popular, entrevistes amb professionals del sector i el relat testimonial. Amb la pregunta com a metodologia i motor, Marta Echaves ens convida a “quedar-nos amb el problema” i habitar la complexitat. 

mostrar-ne més mostrar-ne menys
dates
Dimarts 13 de maig de 2025
horari
11:00 – 13:30 h
localització
Aula 0
títol
Taller del Grup de treball de RWM amb Marta Echaves
idioma
Català i castellà
preu
Gratuït. Sessió amb el Grup de treball de RWM
dates
Dimarts 13 de maig de 2025
títol
Taller del Grup de treball de RWM amb Marta Echaves
horari
11:00 – 13:30 h
idioma
Català i castellà
localització
Aula 0
preu
Gratuït. Sessió amb el Grup de treball de RWM

participant

Marta Echaves (Madrid, 1990) va estudiar Filosofia i es va especialitzar al Programa d’Estudis Independents del MACBA. Coordinadora d’activitats de l’editorial Caja Negra, investiga, escriu i és programadora cultural. Ha escrit per a catàlegs i llibres d’artistes, comissariat exposicions i format part de jurats i processos d’acompanyament en residències de creació. Els seus projectes, de llarga alenada, adopten diferents formats. “La contrarevolució dels cavalls”, “De las acechanzas”, “Ese zumbido azul” i “Tres veces dije fuego” s’han presentat en institucions com el MNCARS, el MACBA, La Casa Encendida, CA2M, La Capella, ARCO i Matadero, entre d’altres. Va escriure l’epíleg de “Raving”, de McKenzie Wark (Caja Negra, 2023), i participa en el llibre col·lectiu “La potencia afectiva. Deseo, cuerpo y emociones” (Continta metienes, 2025). Va editar juntament amb María Ruido i Antonio Gómez Villar “Working Dead. Escenarios del Postrabajo” (Traficantes de Sueños, 2019), que inclou el seu assaig “Confiad en la Piedad Química”, punt de partida del llibre que publicarà amb l’editorial Cielo Santo.
llegir-ne més
artistes
1 artistes

Contacte

per a més informació
rwm@macba.cat
també et pot interessar