Si un viatge comença aquí

Activitat
Del 18 d'octubre al 14 de desembre de 2024

Si un viatge comença aquí

Grup de treball amb persones privades de llibertat i amb l’artista Clara Nubiola
en curs

Si un viatge comença aquí és un projecte de l’artista Clara Nubiola que neix en el marc de la col·laboració entre el MACBA, el Departament de Justícia i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i que pretén acostar l’art a les persones privades de llibertat i reforçar els vincles familiars entre pares i mares interns i els seus fills i filles. Un procés de treball basat en l’observació del dins/fora, la il·lustració i el relat.

“El viatge de mil milles comença amb un pas.”
Lao Tse

A través de l’art com a element transformador, es pretén fomentar la reflexió, la comunicació, l’empatia i la comprensió mútua oferint espais participatius que afavoreixin la creació conjunta i en què s’integrin altres veus que expliquen com es viuen les maternitats i les paternitats des de la presó.

3 centres penitenciaris // 7 interns i les seves famílies // 8 sessions // 14 quaderns de viatge amb la voluntat de visibilitzar i posar veu a les paternitats i les maternitats des de la presó.

Des de sempre, viatjar, allunyar-nos del nostre entorn conegut i dels nostres amics i familiars i desplaçar-nos a altres llocs per descobrir altres paratges, pobles i costums ha comportat, d’una banda, adquirir experiència sobre el territori, tenir la vivència en primera persona de transitar per llocs nous, i, d’una altra, crear un relat per compartir i explicar l’experiència viscuda.

Postals, cartes, missatges, emails i whatsapps han servit i serviran com a vehicles que narren i guarden les nostres experiències, suports des dels quals explicar als nostres éssers estimats que el viatge ha anat bé, que el lloc és meravellós, però que hi fa una calor insuportable i les maletes s’han extraviat. El projecte Si un viatge comença aquí és i serà la història de dos viatges: el de sis pares i una mare que viatgen des dels seus centres penitenciaris per descobrir Barcelona i el viatge fet de quotidianitats i tasques diàries que cada matí emprenen les seves famílies.

A través de dos quaderns, un per al pare o mare i un altre per a la família, s’inicia una correspondència setmanal que és un relat mutu d’aquest viatge que no necessita avions, maletes o Instagram; un viatge que succeeix quan s’alenteix el ritme, quan es para atenció a allò que es veu i s’observa l’entorn com per primer cop. Perquè descobrir no exigeix allunyar-se, i sorprendre’s és a l’abast dels nostres passos. La proposta busca reforçar els llaços entre pares i mares que compleixen condemna en centres penitenciaris i les seves famílies, a través d’uns quaderns de viatge que són diàleg i que estan escrits per a l’altre.

Si un viatge comença aquí han sigut vuit sessions –una per setmana– que ens han demostrat que els bons viatges són aquells que, amb la ruta traçada, no tenen por d’improvisar.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
dates
Del 18 d’octubre al 14 de desembre de 2024
horari
De 10:30 a 12:30 h
localització
Jardí Ambulant
títol
Si un viatge comença aquí
idioma
Català i castellà
dates
Del 18 d’octubre al 14 de desembre de 2024
títol
Si un viatge comença aquí
horari
De 10:30 a 12:30 h
idioma
Català i castellà
localització
Jardí Ambulant

En col·laboració amb el Departament de Cultura i el Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya

artista

Clara Nubiola (Barcelona, 1976) centra el seu interès en el territori desenvolupant projectes artístics que li permeten acostar-se a l’entorn que habitem amb una mirada crítica i subjectiva. L’urbà, el rural, el limítrof, les perifèries, l’urbanisme són temes que planteja des d’una interpel·lació directa al paisatge a partir de l’experiència vivencial sobre el territori. Amb eines austeres com ara el caminar, la tinta i el paper treballa amb diferents formats que interpel·len directament el ciutadà del carrer. Intervencions en l’espai públic, processos participatius, exposicions, tallers i publicacions que posen el focus en el nostre entorn més pròxim. Acaba de publicar “Pasea y ojea” (Llibres del KO).
llegir-ne més
artistes
1 artistes

participant

Anita García és llicenciada en Disseny i la seva trajectòria professional ha passat per l’ecodisseny, l’art, la mediació i el disseny social. Té experiència en gestió cultural, docència, consultoria educativa, sostenibilitat, projectes de recerca i mediació artística, participació i cocreació ciutadana. Amb el seu treball reflexiona per crear bases crítiques, creatives i conceptuals i col·laborar amb accions que fomentin l’equilibri social, mediambiental i econòmic. Com a dissenyadora social i mediadora artístico-comunitària, dissenya tallers, accions, kits, dispositius i maletes educatives.
llegir-ne més
artistes
1 artistes