
Activitat
Poètiques del signe i del détour
En les religions de l’Atlàntic negre, un ampli registre de gestos, signes i objectes componen la textura quotidiana del practicant: gestos i objectes que teixeixen relacions afectives amb les divinitats i la comunitat; paraules i somnis que comuniquen uns mons i n’emmascaren d’altres; signes que sorgeixen de les guerres transculturals en la violència colonial. Poètica, signe i màscara són estratègies que articulen aquestes relacions en el dia a dia sota altres formes i aparences, fent referència al que l’escriptor Édouard Glissant denominava «disfressar sota el símbol, dir sense dir» o «la pràctica del détour o desviament».
Mitjançant un programa que combina la conversa, el concert performàtic, la deriva a la ciutat i la trobada entorn de l’àpat en comú, aquestes jornades pretenen activar la instal·lació Santa Comida de l’artista Antoni Miralda, que actualment es pot veure a la Capella MACBA, des de dos registres de lectura. El primer és el marc de l’Atlàntic negre i indígena que entén el candomblé, la cultura winti, la pràctica del vudú o la santeria com uns complexos sistemes culturals i espirituals que sorgeixen a Amèrica com a tàctiques de resistència al colonialisme, fruit de l’articulació de la diàspora africana d’idees i persones amb els sabers autòctons. El segon registre proposa explorar aquestes tradicions des de la intimitat i la quotidianitat: des de les micropràctiques –com el relat, la conversa, la cançó, l’apotecaria i la cuina– que teixeixen la densitat mundana del ritual.
Aquesta activitat s’emmarca en l’exposició MIRALDA MADEINUSA.