
Activitat
Dijous 2 de juliol de 2020
Pere Portabella “Informe General”
Pantalla oberta. Obres de la Col·lecció MACBA
en curs
Realitzat durant els mesos posteriors a la mort de Franco, Pere Portabella recull les filmacions sobre la situació social i política del moment. Fidel al seu posicionament cinematogràfic, utilitza tècniques d’un film de ficció per construir un document plenament històric. Polítics, representants del sindicalisme obrer, republicans, monàrquics i exiliats reflexionen sobre com passar de la dictadura a un estat democràtic de dret. El film traça un mosaic sobre l’esdevenir del postfranquisme o l’anomenada Transició, en paral·lel a una reflexió sobre què ha de ser el cinema.
aquesta activitat forma part de
participant
Pere Portabella (Figueres, 1929) ha mantingut una presència rellevant en l’àmbit del cinema espanyol des dels anys seixanta, com a productor i també com a cineasta.
Durant els anys cinquanta, en el seu paper de productor, Portabella va impulsar, a través de Films 59, algunes de les produccions essencials de l’anomenat “realisme crític” cinematogràfic; destaquen en aquest camp pel·lícules com Los golfos de Carlos Saura (1959) El cochecito de Marco Ferreri (1960) i Viridiana de Luis Buñuel (1961). A finals dels seixanta es va vincular a la formació de l’Escola de Barcelona. Els seus primers films com a realitzador van ser escrits en col·laboració amb el poeta Joan Brossa, i uneixen l’herència de la cultura d’avantguarda vehiculada per Dau al Set amb els llenguatges de ruptura que es van succeir a nivell internacional en la dècada dels seixanta, i que han estats denominats “nous cinemes”. Entre les seves pel·lícules d’aquesta època hi ha No contéis con los dedos/No compteu amb els dits (1967) i Nocturno 29 (1968), que inauguren la seva col·laboració ininterrompuda amb el músic Carles Santos.
En la primera meitat dels anys setanta, Pere Portabella es va convertir en una figura clau del desenvolupament d’un cine independent, alternatiu i clandestí, el treball cinematogràfic de la qual era indissociable de la seva posició política d’oposició al règim franquista. Films com Vampir-Cuadecuc (1970), Umbracle (1971-1972) o la seva sèrie de curtmetratges a propòsit de Joan Miró, juntament amb la seva participació en el Grup de Treball, van constituir intervencions radicals en els àmbits del cinema i de l’art.
Després de la realització d’Informe general (1976), Portabella va obrir un parèntesi en la seva carrera cinematogràfica, que va estar marcat per la seva dedicació a l’àmbit polític i institucional durant l’època de la transició cap a la democràcia. Després d’aquest interval, va reprendre la seva pràctica com a cineasta –amb pel·lícules com Pont de Varsòvia/Puente de Varsovia (1989)– i productor, entre altres, de Tren de sombras, de José Luis Guerín (1997).
Des de l’any 2000, la trajectòria fílmica de Portabella ha tingut un reconeixement internacional en els circuïts de l’art contemporani. L’any 2000 el MACBA va produir el projecte expositiu Històries sense argument. El cine de Pere Portabella, un projecte que va viatjar l’any 2003 al Musée National Centre Georges Pompidou de París. El 2002 va ser l’únic artista espanyol convidat a la documenta 11 de Kassel. L’any 2007, el MOMA de Nova York va projectar la seva filmografia. Des de llavors, ha rebut nombrosos reconeixements.
Filmografia
Llargmetratges
1967 No compteu amb els dits
1968 Nocturn 29
1970 Vampir-Cuadecuc
1972 Umbracle
1974 El sopar
1976 Informe general
1989 Pont de Varsòvia
2007 Die Stille vor Bach
Curtmetratges
1969 Miró l’altre
1969 Aidez l’Espagne
1969 Premios Nacionales
1970 Play Back
1970 Poetes catalans
1973 Miró tapís
1972 Miró la forja
1973 Acció Santos
1992 Art a Catalunya
2003 La tempesta
2003 Lectura Brossa
2004 P.H.N. Hay motivo
2006 No al no. Visca el piano!
2008 Mudanza
Pere Portabella: www.pereportabella.com [Consulta: 30 de gener de 2019]
llegir-ne més
artistes
1 artistes