Estem totalment avesats a utilitzar unitats de mesura estandarditzades, com ara les de longitud, de pes o de temps, però d’on venen? Qui les va crear i com han esdevingut convencions? Quina càrrega simbòlica, històrica i política arrosseguen? Per què són aquestes i no unes altres? Podríem crear-ne de noves i pròpies? I com de poètiques i juganeres poden ser? En aquest taller amb l’artista Mariona Moncunill coneixerem la seva pràctica i recerca artística i, a partir de l’obra Infidel meridià, experimentarem amb les convencions de les unitats de mesura d’una manera creativa, ideant-ne de noves, buscant nous consensos, acostant-nos a la poesia i a l’absurd i posant en joc la seva practicitat.
Els tallers P2P proposen compartir pràctiques artístiques entre creadors i docents per trastocar-les, posar-les en comú a l’espai educatiu i retornar-les, transformades per la interacció dels alumnes a l’aula, a la resta dels docents i a l’artista. Cada taller s’articula en tres parts: la primera sessió, que té lloc al museu, consisteix en una presa de contacte amb l’artista convidat per entaular un diàleg i fer diversos exercicis, accions i reptes proposats per ell mateix. La segona part, que el professor duu a terme a l’aula pel seu compte, té com a objectiu adaptar lliurement les propostes explorades al museu per experimentar les metodologies i els continguts treballats. A la tercera part, i segona sessió al museu, es comenta l’experiència amb l’artista i els docents que hi han participat.
participant
Mariona Moncunill és una artista visual llicenciada en Belles Arts, amb un màster en Gestió Cultural per la Universitat de Barcelona i doctora en Societat de la Informació i el Coneixement per la Universitat Oberta de Catalunya. Actualment combina la pràctica artística amb la docència i la recerca a BAU.
El seu treball acostuma a desenvolupar-se de manera específica i situada en el context on es desenvolupa, indagant en les formes de creació de valor simbòlic i en els pòsits epistemològics que conformen les convencions socials i culturals d’avui dia. Així, ha explorat diferents àrees del coneixement, com la botànica, la museografia, la biblioteconomia, la mesura del temps i de la longitud o la construcció social de la natura, a través de formats que passen pel vídeo i la fotografia, l’edició, la instal·lació o la performance.
D’entre les seves darreres exposicions individuals i col·lectives destaquen No vagis a buscar els infants a l’escola (2024) i AIL/EBS (2018) a la galeria Palmadotze, A=A, B=B (Fundació Tàpies, 2023), la Biennal d’Art Leandre Cristòfol (Centre d’Art la Panera, 2021) o Exposar · No exposar-se · Exposar-se · No exposar (Santa Mònica, 2021). La seva obra ha estat premiada amb el Premi a la Creació Consolidada de la revista Artiga (2023), la Beca Barcelona Crea (2022), la Beca per a la Recerca i la Innovació del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya (2021, 2024), el Premi Generació 2014 (2013), la Beca Ramón Acín d’Arts Plàstiques (2011), la Beca per a la Creació Artística de la Fundació Guasch Coranty (2010) i el Premi Miquel Casablancas (2008). També ha rebut beques de residència a HIAP (Hèlsinki, 2013) i Rupert (Vílnius, 2013), i la 24a Beca de Primavera de l’Ajuntament de l’Escala (2022).
www.marionamoncunill.com
llegir-ne més