Del 3 al 7 de juliol de 2023
Narcises insubmises
Qui produeix imatges? Qui mira? Quins subjectes han quedat històricament exclosos de la tasca de producció d’imatges? Com ens representem en l’actualitat? Per a qui? Som conscients de la càrrega simbòlica de les imatges que compartim?
Davant la profusió inabastable d’autorepresentacions d’uns jos massa sovint forçats a escenificar-se a les xarxes com a mercaderies originals, atractives i en perpètua disponibilitat, rastrejarem en l’art aquelles eines i recursos que ens ajudin a entendre i a activar el potencial polític d’uns jos necessàriament col·lectius.
En aquest curs proposem un recorregut per algunes obres de la Col·lecció MACBA i de la història de l’art que ens serviran per analitzar les maneres en què les subjectivitats s’han representat, han ocupat l’espai i han reivindicat drets en diversos moments de la història. De l’autoretrat de la religiosa Guda de Weissfauen al segle XII als selfies contemporanis, passant pel Self-Portrait de Jean-Michel Basquiat. De l’àlbum familiar desconstruït de Jo Spence a la correspondència filmada de Mona Hatoum amb la seva mare o les instantànies de BeReal. De les històries de cuina de Carrie Mae Weems a les perfomances d’Esther Ferrer o les accions a Instagram de Miss Beige.
Treballarem l’art com a espai de resistència i ens apropiarem de les seves estratègies per repensar les maneres en què ens (re)presentem i compartim les nostres imatges en l’actualitat.
Debatrem sobre totes aquestes qüestions a l’aula i a les sales del museu, i farem una sessió pràctica en la qual treballarem al voltant dels nostres propis arxius d’imatges i records gràfics.
A càrrec de Loli Acebal, historiadora de l’art.