
Activitat
Make kin(d), not future(s)
L’exposició Al descobert o d’amagat. La presència rebel d’un futur íntim, comissariada per Raqs Media Collective, és com un jaciment en múltiples estrats que explora un concepte de futur en el qual dialoguen una miríada d’històries i geografies. D’aquesta manera es dona lloc a una pluralitat de possibilitats i indagacions que segueixen camins que s’entrellacen, s’entreteixeixen i exposen relacions entre objectes, sentiments i conceptes, alhora que tracen espais indeterminats entre ells.
En aquesta jornada s’abordaran qüestions clau explorades en l’exposició, però desplaçant el discurs curatorial per posar el focus en temes específics, com la recerca d’un futur revolucionari, en el qual ens introduirà Adrian Rifkin en col·laboració amb Nina Wakeford; Laura Benítez i Andreu Belsunces, al seu torn, se centraran en els relats especulatius sobre el futur, i en la manera en què aquestes ficcions poden despotencialitzar les possibilitats del que ha de venir. Tancarà el programa ¥€$Si PERSE, projecte contracultural i futurista que advoca per un món sense gènere, sense etiquetes de cap tipus ni estils musicals, que situarà la pista de ball al bell mig de la reivindicació política.
Sobre els participants:
Adrian Rifkin és professor visitant a Central Saint Martins, Londres. La seva obra abasta nombrosos camps acadèmics, com història de l’art, cinema, cultura de la imatge, música clàssica i popular, literatura, pornografia, història i teoria de la cultura. Entre els seus llibres destaquen Street Noises: Studies in Parisian Pleasure, 1900‒40 (Manchester University Press, 1993), Ingres Then, and Now (Routledge, 1999) i, més recentment, Communards and Other Cultural Histories (ed. Steve Edwards, Haymarket, 2018), un recull d’assajos de les últimes quatre dècades. Rifkin ha comissariat dues exposicions (amb Grant Watson) dedicades a l’estètica i la política del compositor i improvisador britànic Cornelius Cardew, al Museum van Hedendaagse Kunst, Anvers (2008) i a The Drawing Room, Londres (2009). En aquests últims anys, Rifkin ha centrat la seva investigació i el seu ensenyament en la relació entre educació artística i pedagogia radical.
www.gai-savoir.net
Nina Wakeford és artista i sociòloga, formada en Sociologia a la Universitat de Cambridge i posteriorment a la Universitat d’Oxford, on va obtenir el doctorat en Sociologia i va iniciar la seva carrera de professora i investigadora en ciències socials. Més endavant va realitzar un BFA i un MFA al Goldsmiths, i recentment ha completat un doctorat pràctic en Belles Arts. Actualment és professora al Royal College of Art de Londres i en el màster de Belles Arts del Piet Zwart Institute, Willem de Kooning Academy, que forma part de la Hogeschool Rotterdam (Rotterdam University of Applied Sciences). També ensenya en el màster de Sociologia Visual del Goldsmiths, Universitat de Londres.
Laura Benítez és doctora en Filosofia per la Universitat Autònoma de Barcelona amb una tesi sobre la relació entre pràctiques artístiques i biotecnologies. Professora externa d’ELISAVA, així com del màster de Recerca en Art i Disseny (EINA), màster universitari en Art Contemporani (UNIR), màster universitari en Investigació, Experimentació en Disseny (BAU) i màster en Enginyeria de Disseny Industrial (ELISAVA). Ha estat investigadora convidada al centre d’art Ars Electronica, i investigadora al Centre d’Estudis i Documentació MACBA. Ha estat professora visitant a la Universitat de Puerto Rico. Ha participat en cicles com a lectora, professora i investigadora convidada en diverses institucions internacionals. Actualment col·labora amb HANGAR en diferents projectes de recerca. Amb el col·lectiu Leland Palmer, ha realitzat un projecte d’investigació sobre la censura en les pràctiques artístiques contemporànies a l’Estat espanyol. La seva recerca actual se centra en processos de bioresistència, biodesobediència civil i agents no humans.
www.laurabenitezvalero.com
Andreu Belsunces investiga en la intersecció entre la sociologia de la tecnologia i el disseny, cultures postdigitals, noves narratives, pràctiques col·laboratives i innovació social. En l’àmbit acadèmic ha col·laborat amb Universitat Oberta de Catalunya, ELISAVA, Istituto Europeu di Design, Tecnocampus ‒ Universitat Pompeu Fabra i Universidad de la República de Urugauay, entre d’altres. En l’àmbit artístic i cultural ha treballat amb UNESCO, AECID, CCCB, Sónar o Medialab. Ha estat investigador resident sobre polítiques de la interfície a HANGAR, ha comissariat el pavelló de pensament digital a la biennal The Wrong 2016, ha escrit sobre cultura i tecnologia en diversos mitjans, i ha publicat el seu treball en llibres com Crossmedia Innovations (Peter Lang) o Fanáticos (UOC Press).
Amb la intenció d’entendre la manera en què els discursos i les pràctiques materials s’enreden i coprodueixen, actualment centra la seva investigació doctoral en l’ús de la ficció com a lubricant per al desenvolupament d’assistents personals intel·ligents que utilitzen el llenguatge natural com a interfície.
www.medium.com/@AndreuBelsunces
¥€$Si PERSE, psyAvatar RPG economístic que lluita per produir atmosferes #neurodungeon, paradisos artificials i fantasies cibermedievals més enllà del camp. L’obra actual de ¥€$Si gira entorn de la mutació de la performance artística institucional amb variacions memètiques que venen des de formalitzacions performatives populars com els contextos de festa (fent servir el set DJ com a format), convencions de Cosplay/LARP (rol en viu) i comunitats online. ¥€$Si PERSE és resident a HANGAR, centre per a la investigació i la producció artística a Barcelona. Entre les seves aportacions en l’àmbit artístic, ha actuat tant en el marc institucional ‒Transmediale Festival 2019 (HKW, Berlín), V2_ Lab for the Unstable Media (Rotterdam), Naves Matadero (Madrid), IVAM (València)‒ com a l’escena club ‒Marabú, Post Gelatina, ZEN55.
www.instagram.com/yessi_perse
www.soundcloud.com/yessiperse