Dijous 7 i 21 de març i 11 d’abril de 2024
L’educació davant la postveritat en l’era digital
En un context enormement canviant, en què els avenços tecnològics, en general, i la intel·ligència artificial (IA), en particular, estan alterant la manera que tenim de conèixer i d’entendre el món, volem aturar-nos per reflexionar amb serenor sobre quin ha de ser el paper de l’educació davant aquesta nova realitat.
Quines habilitats, capacitats i valors hem de desenvolupar a través de l’educació per ser capaços de discernir i destriar la informació que ens arriba simplificada, manipulada i intencionada? És intel·ligent la intel·ligència artificial? Són les humanitats una aportació imprescindible davant els riscos de la IA? Què cal aprendre que les màquines no poden saber? Quins riscos ètics, socials i democràtics pot comportar la IA? Serem capaços d’establir sistemes de governança per controlar-ne els riscos? Quina educació cal per abordar totes aquestes temàtiques que han irromput en la nostra realitat quotidiana? Aquestes i altres són algunes de les qüestions centrals que abordarem en tres sessions de debat amb persones expertes de rellevància internacional.
Amb Pedro Olalla, escriptor, hel·lenista, professor, traductor i cineasta. Membre associat del Centre d’Estudis Hel·lènics de la Universitat de Harvard. Amb la conducció de Milagros Pérez, periodista, directora de la revista Barcelona Metròpolis, membre de l’equip editorial del diari El País i professora universitària.
Amb Joan Manuel del Pozo, doctor en Filosofia i professor emèrit de la Universitat de Girona, de la qual fou vicerector i síndic. Exconseller d’Educació. I amb la conducció de Marta Comas, doctora en Sociologia. Responsable de la Unitat recerca i avaluació del Consorci d’Educació de Barcelona.
Amb Mark Coeckelbergh, professor de Filosofia dels Mitjans de Comunicació i Tecnologia de la Universitat de Viena i de la Càtedra ERA a l’Institut de Filosofia de l’Acadèmia Txeca de Ciències de Praga. I amb la conducció de Laura Aznar, periodista i sociòloga. Forma part de l’equip de coordinació del mitjà de comunicació CRÍTIC.
Els docents d’infantil, primària i secundària podran obtenir un certificat d’activitat formativa (6 hores), reconeguda com a formació permanent del professorat. Per obtenir-lo caldrà indicar-ho al formulari d’inscripció i assistir a les tres sessions del cicle de debats.
Si tens cap dubte, ens pots contactar a través de cembrrmm@bcn.cat.
Debats En clau d’Educació és un cicle organitzat pel Consell Educatiu Municipal de Barcelona, Consell de l’FP de Barcelona i l’Associació de mestres Rosa Sensat, amb la col·laboració del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.