Activitat

John Cage

en curs
"John Cage, preparing a piano", before 1950

Curs monogràfic a càrrec de Carmen Pardo

Aquest curs, vinculat a l’exposició L’anarquia del silenci. John Cage i l’art experimental que s’inaugura al MACBA a la tardor del 2009, fa un recorregut complet per la trajectòria de John Cage: des del seus treballs inicials als anys trenta, en què va ampliar els paràmetres de la músic de percussió amb instruments poc convencionals, fins a la seva coneguda concepció del silenci i les innovadores col·laboracions multimèdia dels anys vuitanta. També analitza la influència de Cage en els seus coetanis i en artistes posteriors, així com les col·laboracions que va fer amb Robert Rauschenberg i Merce Cunningham, entre d’altres.

Per deixar de ser sord i cec davant el món que m’envolta

John Cage (1912-1992), artista singular –pintor, músic, pensador, micòleg i inventor-, va mostrar que era possible aventurar-se pels boscos de la música, que la transformació del pensament pot ser un dels objectius de l’art i que entre la vida i l’art hi ha una continuïtat. Amb aquest fi, va començar eliminant del seu equipatge les idees preconcebudes, el pes de la memòria i el llast d’unes emocions massa automatitzades, fins que va convertir-se en ocell. Des d’aquesta mutació, John Cage ens convida a sortir de la gàbia, sigui quina sigui, per deixar de ser sords i cecs davant el món que ens envolta.

La primera gàbia que cal deixar enrere és la que està formada per un entramat musical que fa del so una nota i de l’harmonia un mur. Cage proposa una altra definició del que és musical i dibuixa sense pausa paisatges imaginaris per a la música. A aquests paisatges hi faran cap els instruments de percussió i el piano preparat, i també hi trobaran recer el silenci i tots els sorolls. A través del silenci, Cage continua aquest passeig inèdit que, amb ressons de budisme zen, transita pel no-res-enmig, l’atzar i la indeterminació.

En aquest discórrer sobre no-res, on s’ha impugnat qualsevol límit, l’ocell ha sortit, gairebé sense adonar-se’n, de la segona gàbia: la que distingeix entre vida i art. Fora respira en continuïtat com en un happening, com en els seus musicircus en què la simultaneïtat –com la vida mateixa- entra en escena.

Quan s’han esborrat les fronteres entre l’art i la vida, cal plasmar el mateix gest en l’expressió del pensament, en l’escriptura. Per dur-ho a terme, l’artista recorre a tipografies diverses, com a Silence; crea els seus mesostics o produeix la ruptura entre significant i significat (Empty Words). Després d’aquest passeig on s’ha polvoritzat el que s’anomenava art, cal sortir de l’última gàbia, formada pels judicis de valor, i atrevir-se a pensar d’una altra manera l’acció social de l’art i els nexes entre art i política.

«I am for the birds, not the cages that people put them in.» John Cage

Carmen Pardo

mostrar-ne més mostrar-ne menys
dates
20 d’abril 2009 – 28 d’abril 2009
preu
Matrícula normal: 30 eur. Estudiants i aturats: 20 eur. Amics del MACBA: gratuït. Auditori MACBA. Aforament limitat
títol
John Cage
dates
20 d’abril 2009 – 28 d’abril 2009
títol
John Cage
preu
Matrícula normal: 30 eur. Estudiants i aturats: 20 eur. Amics del MACBA: gratuït. Auditori MACBA. Aforament limitat
programa
0 activitats