Dijous, 22 de juliol de 2021
Invernomuto i STILL
Simone Bertuzzi i Simone Trabucchi col·laboren com a Invernomuto des del 2003. La seva pràctica se centra principalment en la imatge en moviment i el so, tot i que sovint integren en la seva obra l’escultura, la performance i les publicacions. En aquesta ocasió projectarem Negus, un dels seus assajos fílmics al voltant del so, el colonialisme i la diàspora. Per la seva part, Simone Trabucchi, acompanyat aquest cop per Devon Miles, presenta STILL, un homenatge a la cultura de base popular, amb una extravagant i hipnòtica mescla i actualització del dancehall, el dub i la tradició musical jamaicana, que es deleix en el llegat del bubbling i els seus jocs amb el pitch i les velocitats de reproducció.
Negus d’Invernomuto
Negus explora la convergència de la història, el mite i la màgia a través dels complexos i contradictoris llegats del darrer emperador d’Etiòpia. A Itàlia, durant el govern feixista de Mussolini, Selassie I va ser presentat com un dimoni negre, cosa que justificava la invasió d’Itàlia a Etiòpia. Un moment que conviu amb el màxim apogeu a Jamaica del rastafarisme, que reivindicava Selassie com el seu Déu viu i el Crist negre ressuscitat. Negus s’alimenta del buit entre dues realitats irreconciliables. A tot això s’hi ha d’afegir la doble presència de Lee “Scratch” Perry: que sotja com a fantasma espiritual sobre l’Arca Negra, el seu antic estudi de gravació a Kingston, que va cremar als anys vuitanta, i com a mestre d’una cerimònia ritual de foc duta a terme a Itàlia per invocar l’esperit del darrer emperador d’Etiòpia.
STILL
Són precisament aquestes connexions entre Itàlia, Etiòpia i Jamaica el punt de partida de STILL, una altra manifestació i devolució de les investigacions artístiques sobre la música popular de Simone Trabucchi. Acompanyat aquest cop pel vocalista afroitalià Devon Miles, s’embarquen en aquesta nova iteració de la seva aguda revisió del passat colonial europeu i homenatge a la cultura de base popular, amb una extravagant i hipnòtica barreja i actualització del dancehall, el dub i la tradició musical jamaicana, que es deleix en el llegat del bubbling i els seus jocs amb el pitch i les velocitats de reproducció.