
Activitat
Intervencions en la Història anotada de l’Arab Image Foundation
Aquesta sèrie d’intervencions a càrrec de Yasmine Eid-Sabbagh es proposa reflexionar sobre l’estatus d’una col·lecció de fotografia digital provinent de Burj al-Shamali, un camp de refugiats palestins al sud del Líban. La col·lecció, reunida en col·laboració amb els habitants del camp entre 2001 i 2011, està condicionada per posicions ambivalents respecte al seu emmagatzematge, ús i circulació.
Les intervencions descriuen, comenten i es refereixen a les fotografies de la col·lecció, i d’aquesta manera eixamplen el concepte d’imatge fotogràfica. Fer una performance de les fotografies, en comptes de limitar-se a mostrar-les, posa de manifest el dilema i el conflicte que afloren amb l’intent de suspendre la lògica de la representació, que es confronten amb la seva impossibilitat. Interpretar les fotografies d’aquesta manera permet també prolongar-ne la materialitat i desplegar-ne tot el potencial. En aquestes intervencions, els diversos elements de la col·lecció estan situats l’un al costat de l’altre i formen una «comunitat» d’imatges, però no es coagulen en cap forma sòlida. Es troben en una tensió constant, formant un conjunt unit però, alhora, cada imatge s’aparta de la resta.
Aquesta sèrie d’intervencions va ser desenvolupada amb la col·laboració de la dramaturga Ingrid Cogne.
En aquest sentit, aquestes intervencions qüestionen la iconografia dels refugiats palestins creada a través d’imatges produïdes per la United Nations Relief and Works Agency (UNRWA) a la dècada dels cinquanta, i més endavant per l’Organització per a l’Alliberament de Palestina (OAP) i els mitjans de comunicació. D’altra banda, situen la col·lecció de Burj al-Shamali en el context de l’Arab Image Foundation, en la proximitat de la qual es va desenvolupar aquest treball, alhora que reflexionen des d’una perspectiva crítica sobre els arxius creats des de i per a les pràctiques artístiques.
Com capes de metamitjans d’una substància estratificada, les intervencions no pretenen desvirtuar la visualitat, o convertir l’element visual en un altre de purament oral, sinó invocar els mitjans de la visualitat i utilitzar-los contra ella mateixa.
Yasmine Eid-Sabbagh va estudiar història, fotografia i antropologia visual a París. Des de 2006 fins a 2011, va viure a Burj al-Shamal, un camp de refugiats a prop de Tir (Líban), on va desenvolupar una investigació fotogràfica que inclou un projecte conversacional amb joves refugiats palestins, així com la recopilació de fotografies personals i d’estudi. Des de 2008, Eid-Sabbagh és membre de l’Arab Image Foundation. Actualment cursa estudis de doctorat a l’Acadèmia de Belles Arts de Viena.