Des dels seus inicis als anys setanta fins avui, la relació amb la paraula travessa l’acte creatiu de Fina Miralles. El convenciment de la funció reveladora de la paraula no tan sols ha il·luminat el seu itinerari artístic històric, sinó que ha retornat en l’actualitat, com a paraula viva, en la darrera etapa de la seva vida. La historiadora de l’art Maia Creus ha recollit, transcrit, ordenat i interpretat tot el material textual inèdit, dipositat al Museu d’Art de Sabadell i a la Fundació Ars.
Aquest material ha estat publicat per la Fundació Ars amb la col·laboració del Museu d’Art de Sabadell, amb el títol Fina Miralles. Paraules fèrtils 1972-2017, en quatre volums il·lustrats amb imatges de l’artista a tot color:
Volum 1. La vida, la llavor, la flor, el fruit Volum 2. Sento el so de l’arrel, la soca, l’arbre Volum 3.Passatge de la LLUM. Déu a la terra, el Cel a la terra Volum 4.L’amor és la gran força
La presentació comptarà amb la participació d’Assumpta Bassas (mare i professora), Pilar Bonet (crítica d’art i professora), Joan Casellas (artista d’acció) i Manuel Guerrero (escriptor i crític) i amb la presència de Fina Miralles i Maia Creus.
Formada en Belles Arts a Barcelona, Fina Miralles va fer estades a Amèrica del Sud, França i Itàlia, abans d’instal·lar-se definitivament a Cadaqués el 1999. Al començament dels anys setanta, es va situar com una de les primeres artistes conceptuals catalanes que feia accions a la natura, en les quals implicava elements com els arbres, la terra, l’aigua i el seu propi cos. Amb una gran simplicitat i contundència, aquestes accions posen l’accent en el diàleg entre natura i artifici, i també en la crítica social i política en un context de finals del franquisme: el totalitarisme, el patriarcat i la violència en són els temes. En aquella època, Miralles va participar en la fundació i en la gestió d’espais emblemàtics d’art contemporani com la Sala Vinçon de Barcelona, la Sala Tres de Sabadell i l’Espai 13 de la Fundació Joan Miró de Barcelona. Als anys vuitanta, arran dels seus viatges, la seva obra, pictòrica i gràfica, es va veure marcada per una recerca de l’espiritualitat, amb inscripcions gestuals i sígniques d’un gran lirisme i senzillesa. Amb l’entrada del nou mil·lenni, retorna a l’art d’acció i la performance com un diàleg amb la terra, el mar i els ritmes de la natura. En els darrers anys, ha publicat part de la seva obra poètica.
Entre les seves primeres exposicions individuals, destaquen les realitzades a la Sala Vinçon (1973, 1974), el Museu de Mataró (1976) i a la Galeria G de Barcelona (1977). Més endavant, cal esmentar les exposicions al Museu de Sabadell (2001) i les seves intervencions més recents com a la Trobada internacional de poesía d’acció i performance La Muga Caula (Alt Empordà, 2012), la Nadala de la Fundació Joan Miró de Barcelona (2014) i al Museo Arqueológico Nacional de Madrid (2016). Fina Miralles té obra a les col·leccions del Museu d’Art de Sabadell, el Museo Reina Sofía de Madrid i el MACBA de Barcelona.