Programa de cinema
Aquest programa de cinema completa l'aproximació a l'obra de l'educador Fernand Deligny (1913-1996) que el MACBA proposa durant el mes de novembre, amb motiu de la publicació del recull d'assaigs Permitir, trazar, ver (Barcelona: MACBA, 2009), en edició de Sandra Alvarez de Toledo. La publicació va acompanyada d'un seminari amb el mateix títol, el 13 i 14 de novembre.
Programa de Sandra Alvarez de Toledo
El cinema forma una part integrant de l'obra de Deligny com a pràctica experimental, i no –com va succeir amb la pedagogia moderna– com a programa educatiu o cultural. Amb el projecte fílmic realitzat per adolescents de La Grande Cordée, s'avança vint anys a les pro- duccions de cinema militant. En aquella època, Deligny considera aquest mitjà com una «arma» contra l'exclusió i la normalització. Al cap d'uns anys, el rodatge de Le Moindre geste (que també es projectarà el 14 de novembre en el marc del seminari) es presenta com un joc col·lectiu dirigit per un adolescent psicòtic. Ce gamin, là (1975), realitzat per un cineasta autodidacte amb els nens autistes de la xarxa, completa el significatiu corpus de textos, documents i imatges publicats per Deligny per sustentar la seva crítica del llenguatge. Matti da slegare, pel·lícula que Marco Bellocchio va filmar el mateix any a prop de Parma, ataca frontalment la institució psiquiàtrica i planteja a la societat el repte de reintegrar els malalts mentals que ella mateixa ha produït. Les dues pel·lícules s'oposen, tant per la forma com per les alternatives a l'internament que proposen. Fernand Deligny. À propos d'un film à faire (1989) es presenta com un assaig cinematogràfic sobre les relacions entre llenguatge i imatge. El 1947, en el marc de l'associació d'educació popular Travail et Culture, Deligny va projectar en diverses ocasions Putiovka v jizn, obra de Nikolai Ekk a partir del Poema pedagògic de l'educador soviètic Anton Makarenko. Durant força temps, el relat de la colònia d'adolescents Gorki, que Makarenko va crear el 1921 a Ucraïna, va constituir per a ell un model d'educació llibertària i una obra de referència.