Fer la imatge
Activitat

Fer la imatge

en curs

Dirigit per Javier Codesal

Al llarg del període modern s'ha mantingut la idea del caràcter anòmal de la psicologia de l'artista, el que ha dut a veure en l'art l'expressió d'un possible desequilibri. En el terreny social, això es reflecteix en l'existència d'una sèrie de teràpies que tracten d'adaptar a l'individu al sistema social del que se sent rebutjat. A partir d'aquí, també s'ha sentit la necessitat d'experimentar i discutir possibles models alternatius a aquesta teràpia d'adaptació i, per tant, un model alternatiu a aquesta concepció de l'art com anomalia.

La proposta de taller neix de la voluntat de reflexionar sobre els efectes dels treballs relacionats amb la creació artística, a partir de preguntes que recullen inquietuds actuals tant sobre el que és terapèutic com sobre els processos de creació. Es pot parlar d'efecte terapèutic com a conseqüència d'una creació artística? En qualsevol cas, hi ha alguna cosa a dir sobre els efectes de l'art? El taller no donarà respostes ni fórmules de treball, sinó que s'ofereix com un espai de debat i experimentació per als qui es plantegen aquestes preguntes.

El taller s'adreça principalment a educadors, terapeutes, mediadors i professionals d'institucions educatives, sanitàries, d'assistència social o altres tipus de serveis públics, així com a artistes i persones en general interessades pels problemes de l'art en relació amb el que anomenem teràpia, a falta d'un nom millor. S'ofereix com un espai d'experimentació sobre els usos de la imatge per intentar familiaritzar els participants amb els processos subjectius de l'art, condició prèvia necessària per poder encarar la reflexió sobre art i teràpia en el context específic de les institucions de regulació social i serveis públics, la finalitat dels quals és l'assistència i el tractament dels subjectes que qüestionen la categoria social de "normal".

L'activitat pròpia de l'artista s'assembla molt a la d'un lector qualsevol, ja que ambdós s'enfronten a l'objecte de lectura, això que també podem denominar obra d'art, com al que, en certa manera, demanen un sentit. La producció del sentit i la investigació sobre la naturalesa del mateix constitueixen així l'arrel del quefer artístic, de la mateixa manera que funden l'activitat del lector. Vol això dir que per mitjà de la lectura es pot accedir al camp concret de la forma de fer artística. Aquest taller es basarà principalment en actes de lectura.

En el treball del taller es faran servir textos literaris, sonors i visuals. S'estudiaran obres dels autors James Matthew Barrie, Maurice Blanchot, John Cage, Emily Dickinson, Wayne W. Dreyer, Jean-Luc Godard, Kiarostami, Pier Paolo Pasolini, Fernando Pessoa, Francisco Pino, Alexander Sokurov, Steven Spielberg, etc. L'acció sobre aquests materials per mitjà de la paraula o de la gravació en vídeo, i la transformació d'aquestes produccions en successives fases del treball, seguint un procés de muntatge, potser permetrà una aproximació al nucli de l'aspecte artístic on la subjectivitat descobreix i elabora la seva passió ètica. Aquesta última dimensió és la més permanent i contemporània que podem localitzar en l'art.

Javier Codesal és artista.

mostrar-ne més mostrar-ne menys

Dirigit per Javier Codesal

Al llarg del període modern s’ha mantingut la idea del caràcter anòmal de la psicologia de l’artista, el que ha dut a veure en l’art l’expressió d’un possible desequilibri. En el terreny social, això es reflecteix en l’existència d’una sèrie de teràpies que tracten d’adaptar a l’individu al sistema social del que se sent rebutjat. A partir d’aquí, també s’ha sentit la necessitat d’experimentar i discutir possibles models alternatius a aquesta teràpia d’adaptació i, per tant, un model alternatiu a aquesta concepció de l’art com anomalia.

La proposta de taller neix de la voluntat de reflexionar sobre els efectes dels treballs relacionats amb la creació artística, a partir de preguntes que recullen inquietuds actuals tant sobre el que és terapèutic com sobre els processos de creació. Es pot parlar d’efecte terapèutic com a conseqüència d’una creació artística? En qualsevol cas, hi ha alguna cosa a dir sobre els efectes de l’art? El taller no donarà respostes ni fórmules de treball, sinó que s’ofereix com un espai de debat i experimentació per als qui es plantegen aquestes preguntes.

El taller s’adreça principalment a educadors, terapeutes, mediadors i professionals d’institucions educatives, sanitàries, d’assistència social o altres tipus de serveis públics, així com a artistes i persones en general interessades pels problemes de l’art en relació amb el que anomenem teràpia, a falta d’un nom millor. S’ofereix com un espai d’experimentació sobre els usos de la imatge per intentar familiaritzar els participants amb els processos subjectius de l’art, condició prèvia necessària per poder encarar la reflexió sobre art i teràpia en el context específic de les institucions de regulació social i serveis públics, la finalitat dels quals és l’assistència i el tractament dels subjectes que qüestionen la categoria social de “normal”.

L’activitat pròpia de l’artista s’assembla molt a la d’un lector qualsevol, ja que ambdós s’enfronten a l’objecte de lectura, això que també podem denominar obra d’art, com al que, en certa manera, demanen un sentit. La producció del sentit i la investigació sobre la naturalesa del mateix constitueixen així l’arrel del quefer artístic, de la mateixa manera que funden l’activitat del lector. Vol això dir que per mitjà de la lectura es pot accedir al camp concret de la forma de fer artística. Aquest taller es basarà principalment en actes de lectura.

En el treball del taller es faran servir textos literaris, sonors i visuals. S’estudiaran obres dels autors James Matthew Barrie, Maurice Blanchot, John Cage, Emily Dickinson, Wayne W. Dreyer, Jean-Luc Godard, Kiarostami, Pier Paolo Pasolini, Fernando Pessoa, Francisco Pino, Alexander Sokurov, Steven Spielberg, etc. L’acció sobre aquests materials per mitjà de la paraula o de la gravació en vídeo, i la transformació d’aquestes produccions en successives fases del treball, seguint un procés de muntatge, potser permetrà una aproximació al nucli de l’aspecte artístic on la subjectivitat descobreix i elabora la seva passió ètica. Aquesta última dimensió és la més permanent i contemporània que podem localitzar en l’art.

Javier Codesal és artista.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
dates
7 de novembre 2005 – 12 de gener 2006
preu
Places limitades.Matrícula gratuïta, selecció prèvia
títol
Fer la imatge
programa
0 activitats