Fotograma de
Activitat
Dimecres 4 de desembre de 2024

Celebració internacional de la blasfèmia i el sagrat amb Renzo Martens, CATPC i Hicham Khalidi

Dart Festival 2024
Fotograma de "CATPC", 2024. Imatge de Jurgen Lisse

En el marc del DART Festival i en col·laboració amb el MACBA, aquesta jornada explora la relació entre art i activisme a través del projecte que l’artista Renzo Martens i el col·lectiu d’artistes congolesos CATPC han presentat a la Biennal de Venècia 2024. La sessió inclou la projecció de tres curtmetratges del col·lectiu, seguida d’un col·loqui amb Mbuku Kimpala i Ced’art Tamasala (membres del CATPC), Renzo Martens i Hicham Khalidi, moderat per Elvira Dyangani Ose, directora del MACBA.

La “Celebració internacional de la blasfèmia i el sagrat” explora les múltiples implicacions –econòmiques, ecològiques, ètiques, culturals i espirituals– de les activitats que porta a terme el col·lectiu CATPC, en el seu esforç per recuperar i regenerar terres empobrides per les plantacions de monocultiu a Lusanga, República Democràtica del Congo. Un esforç que han definit amb el terme “postplantació”.

El 2014, la primera col·laboració entre la comunitat de Lusanga i Renzo Martens va establir les bases per a la formació del CATPC i va portar el col·lectiu a primera línia de l’escena de l’art contemporani internacional. Renzo Martens, conegut per la seva confrontació amb els mecanismes del capitalisme extractiu a les plantacions del Congo, ha trobat en aquesta forma de col·laboració una via fèrtil per al desenvolupament simultani d’art i activisme. La sinergia entre l’Institute for Human Activities, fundat als Països Baixos per Martens, i el CATPC ha fomentat la creació i la implementació d’un nou model econòmic que permet a les comunitats nadiues de Lusanga recuperar la seva terra i el seu patrimoni cultural.

Programa
The Judgment of the White Cube, CATPC, 2024 / 10′ / VOSC
Per al col·lectiu CATPC, els museus i les galeries de tipus cub blanc o “white cube” encarnen una ideologia de domini i opressió. El 2017, el CATPC va erigir la seva pròpia versió del “white cube” en un espai homònim situat al cor de la plantació de Lusanga, gràcies a la col·laboració amb l’artista Renzo Martens.
CATCP, 2024 / 10′ / VOSC
Aquesta pel·lícula explora les idees que inspiren el projecte del col·lectiu CATPC, que parteix del plantejament de “replantar” conceptes, missatges i problemàtiques en una terra expropiada i transformada.
The Return of Balot, CATPC, 2024 / 14′ / VOSC
Aquest curtmetratge mostra la devolució simbòlica de l’escultura de l’oficial colonial belga Maximilien Balot a Lusanga, on el White Cube es transforma en un santuari per a una figura carregada d’història. Després de 50 anys, gràcies a un préstec a llarg termini del Virginia Museum of Fine Arts, l’obra retorna a la seva terra d’origen.

*Tots tres films són estrenes a Espanya.
dates
Dimecres 4 de desembre de 2024
horari
19:00 h
localització
Auditori Meier
títol
Celebració internacional de la blasfèmia i el sagrat amb Renzo Martens, CATPC i Hicham Khalidi
idioma
Anglès, francès i català. Amb traducció simultània al català i a l’anglès
preu
Gratuït amb inscripció prèvia. Places limitades
dates
Dimecres 4 de desembre de 2024
títol
Celebració internacional de la blasfèmia i el sagrat amb Renzo Martens, CATPC i Hicham Khalidi
horari
19:00 h
idioma
Anglès, francès i català. Amb traducció simultània al català i a l’anglès
localització
Auditori Meier
preu
Gratuït amb inscripció prèvia. Places limitades
Organitza
En col·laboració amb
Amb el suport de
Contacte
també et pot interessar