Dimecres 4 de desembre de 2024
Celebració internacional de la blasfèmia i el sagrat amb Renzo Martens, CATPC i Hicham Khalidi
En el marc del DART Festival i en col·laboració amb el MACBA, aquesta jornada explora la relació entre art i activisme a través del projecte que l’artista Renzo Martens i el col·lectiu d’artistes congolesos CATPC han presentat a la Biennal de Venècia 2024. La sessió inclou la projecció de tres curtmetratges del col·lectiu, seguida d’un col·loqui amb Mbuku Kimpala i Ced’art Tamasala (membres del CATPC), Renzo Martens i Hicham Khalidi, moderat per Elvira Dyangani Ose, directora del MACBA.
La “Celebració internacional de la blasfèmia i el sagrat” explora les múltiples implicacions –econòmiques, ecològiques, ètiques, culturals i espirituals– de les activitats que porta a terme el col·lectiu CATPC, en el seu esforç per recuperar i regenerar terres empobrides per les plantacions de monocultiu a Lusanga, República Democràtica del Congo. Un esforç que han definit amb el terme “postplantació”.
El 2014, la primera col·laboració entre la comunitat de Lusanga i Renzo Martens va establir les bases per a la formació del CATPC i va portar el col·lectiu a primera línia de l’escena de l’art contemporani internacional. Renzo Martens, conegut per la seva confrontació amb els mecanismes del capitalisme extractiu a les plantacions del Congo, ha trobat en aquesta forma de col·laboració una via fèrtil per al desenvolupament simultani d’art i activisme. La sinergia entre l’Institute for Human Activities, fundat als Països Baixos per Martens, i el CATPC ha fomentat la creació i la implementació d’un nou model econòmic que permet a les comunitats nadiues de Lusanga recuperar la seva terra i el seu patrimoni cultural.
*Tots tres films són estrenes a Espanya.