Benet Rossell, darrere i davant la càmera

Activitat

Benet Rossell, darrere i davant la càmera

Cicle de cinema

El programa de cinema i vídeo Benet Rossell, darrere i davant la càmera no té un caràcter de retrospectiva o antologia de l'autor, ja que caldria més d'una dotzena de sessions per reunir tota la seva producció cinematogràfica i audiovisual. El cicle més aviat està pensat com a extensió de l'exposició Paral·lel Benet Rossell, que es presenta al MACBA de l'11 de juny de 2010 al 23 de gener de 2011. La intenció bàsica és fer sortir a la llum una gran part de la producció de Benet Rossell (Àger, Lleida, 1937) encara inèdita, filmada majoritàriament entre el final dels anys seixanta i mitjan setanta, així com donar a conèixer una mostra de l'inclassificable conjunt de la seva obra videogràfica més recent, molt poc vista.

Les obres que integren el cicle es podrien dividir en tres grans blocs: peces inèdites filmades en 16 mm a manera d'apunts-documents i amb muntatge en la càmera; un segon bloc constituït per obres audiovisuals realitzades en els darrers anys, també inèdites, que van des de l'animació fins a l'assaig audiovisual o la videocreació; i finalment, algunes obres que podríem considerar de referència en la trajectòria artística de Rossell, com París la Cumparsita o Cerimonials, presents en col·leccions de diversos museus, entre ells el MACBA, que completen el cicle i estableixen un diàleg amb les altres obres.

Les cinc sessions programades reflecteixen les infinites cares del polifacètic artista Benet Rossell: ja sigui com a realitzador en solitari o en companyia d'altres, darrere o davant la càmera, en pel·lícules amb entitat autònoma o com a extensió d'alguna de les seves obres o accions, en suport cinematogràfic o videogràfic... Aquestes diverses facetes de vegades tenen més bon «acabat» tècnic, i d'altres es mostren d'una manera aparentment «inacabada», plena d'arestes, però amb una gran força. El conjunt de les peces reunides aquí està impregnat de les inesgotables inquietuds de Rossell, que l'empenyen en la seva contínua recerca creativa, i de les seves sensibilitats artístiques inscrites en el terreny cinematogràfic i de l'audiovisual. S'hi pot apreciar també la seva gran capacitat renovadora i de posada al dia en les noves tècniques audiovisuals, com les tècniques de paleta gràfica en temps real a la pionera 1000 a Miró (1993), la utilització de tècniques d'infografia en diversos dels seus vídeos (per exemple, Mandorla Ignis), així com l'ús de l'actual 3D en peces que està realitzant ara.

Parant atenció a la cronologia de les peces presentades dins el programa (encara que, de fet, això es podria aplicar a la totalitat de la seva obra cinematogràfica i videogràfica), s'observa que a mesura que els anys de producció avancen, la càmera fa la funció de frontissa: l'artista, que es mantenia ocult darrere la càmera cinematogràfica en els seus inicis, passa a ser el subjecte filmat com a veritable i únic protagonista, ja sigui representant alguna cosa amb caràcter testimonial, o amb una posada en escena, o com a extensió d'alguna obra-acció . En tots els casos, el temps com a especificitat del mitjà audiovisual és el seu millor aliat per deixar empremta del moviment i utilitzar-lo com a extensió de la seva obra plàstica.

El conjunt del programa dóna a conèixer aportacions cinematogràfiques inèdites que permeten comprendre millor la trajectòria artística de Benet Rossell i el seu (micro)univers personal. Per sort, l'obra de Rossell no està en absolut tancada, ja que encara queden molts treballs per descobrir o en fase de realització. Esperem que ens continuï sorprenent, encara que hàgim esperar amb paciència a contemplar-los en una altra ocasió.
Comissari: Antoni Pinent
En col·laboració amb l'ICIC-Filmoteca de Catalunya

mostrar-ne més mostrar-ne menys

Cicle de cinema

El programa de cinema i vídeo Benet Rossell, darrere i davant la càmera no té un caràcter de retrospectiva o antologia de l’autor, ja que caldria més d’una dotzena de sessions per reunir tota la seva producció cinematogràfica i audiovisual. El cicle més aviat està pensat com a extensió de l’exposició Paral·lel Benet Rossell, que es presenta al MACBA de l’11 de juny de 2010 al 23 de gener de 2011. La intenció bàsica és fer sortir a la llum una gran part de la producció de Benet Rossell (Àger, Lleida, 1937) encara inèdita, filmada majoritàriament entre el final dels anys seixanta i mitjan setanta, així com donar a conèixer una mostra de l’inclassificable conjunt de la seva obra videogràfica més recent, molt poc vista.

Les obres que integren el cicle es podrien dividir en tres grans blocs: peces inèdites filmades en 16 mm a manera d’apunts-documents i amb muntatge en la càmera; un segon bloc constituït per obres audiovisuals realitzades en els darrers anys, també inèdites, que van des de l’animació fins a l’assaig audiovisual o la videocreació; i finalment, algunes obres que podríem considerar de referència en la trajectòria artística de Rossell, com París la Cumparsita o Cerimonials, presents en col·leccions de diversos museus, entre ells el MACBA, que completen el cicle i estableixen un diàleg amb les altres obres.

Les cinc sessions programades reflecteixen les infinites cares del polifacètic artista Benet Rossell: ja sigui com a realitzador en solitari o en companyia d’altres, darrere o davant la càmera, en pel·lícules amb entitat autònoma o com a extensió d’alguna de les seves obres o accions, en suport cinematogràfic o videogràfic… Aquestes diverses facetes de vegades tenen més bon «acabat» tècnic, i d’altres es mostren d’una manera aparentment «inacabada», plena d’arestes, però amb una gran força. El conjunt de les peces reunides aquí està impregnat de les inesgotables inquietuds de Rossell, que l’empenyen en la seva contínua recerca creativa, i de les seves sensibilitats artístiques inscrites en el terreny cinematogràfic i de l’audiovisual. S’hi pot apreciar també la seva gran capacitat renovadora i de posada al dia en les noves tècniques audiovisuals, com les tècniques de paleta gràfica en temps real a la pionera 1000 a Miró (1993), la utilització de tècniques d’infografia en diversos dels seus vídeos (per exemple, Mandorla Ignis), així com l’ús de l’actual 3D en peces que està realitzant ara.

Parant atenció a la cronologia de les peces presentades dins el programa (encara que, de fet, això es podria aplicar a la totalitat de la seva obra cinematogràfica i videogràfica), s’observa que a mesura que els anys de producció avancen, la càmera fa la funció de frontissa: l’artista, que es mantenia ocult darrere la càmera cinematogràfica en els seus inicis, passa a ser el subjecte filmat com a veritable i únic protagonista, ja sigui representant alguna cosa amb caràcter testimonial, o amb una posada en escena, o com a extensió d’alguna obra-acció . En tots els casos, el temps com a especificitat del mitjà audiovisual és el seu millor aliat per deixar empremta del moviment i utilitzar-lo com a extensió de la seva obra plàstica.

El conjunt del programa dóna a conèixer aportacions cinematogràfiques inèdites que permeten comprendre millor la trajectòria artística de Benet Rossell i el seu (micro)univers personal. Per sort, l’obra de Rossell no està en absolut tancada, ja que encara queden molts treballs per descobrir o en fase de realització. Esperem que ens continuï sorprenent, encara que hàgim esperar amb paciència a contemplar-los en una altra ocasió.
Comissari: Antoni Pinent
En col·laboració amb l’ICIC-Filmoteca de Catalunya

mostrar-ne més mostrar-ne menys
dates
6 d’octubre 2010 – 3 de novembre 2010
preu
Sessió: 2 eur (inclou visita a l’exposició Paral·lel Benet Rossell)Auditori MACBA. Capacitat limitada
títol
Benet Rossell, darrere i davant la càmera
dates
6 d’octubre 2010 – 3 de novembre 2010
títol
Benet Rossell, darrere i davant la càmera
preu
Sessió: 2 eur (inclou visita a l’exposició Paral·lel Benet Rossell)Auditori MACBA. Capacitat limitada
programa
0 activitats