Altes latències
Activitat
Del 17 d'octubre de 2024 al 21 d'abril de 2025

Altes latències

Estudis de la presència amb Nicolas Malevé i Jara Rocha
[contra]panorama
"Altes Latències". Imatge cortesia de Nicolás Malevé i Jara Rocha

En el projecte transdisciplinari Altes latències, de l’artista visual i programador Nicolas Malevé i l’investigadori militant Jara Rocha, les infraestructures i dependències sociotècniques del museu operen com a cas d’estudi. Per això, s’han autoinstituït com un departament efímer al museu: el Departament d’Estudis de la Presència. Des d’aquest espai, i sempre en conversa amb diferents equips del MACBA, proposen tres zones d’interès per pensar amb i des de les operacions logístiques digitals.

Hi ha moltes maneres de ser present en aquest museu. Com a visitant, com a persona treballadora, com a artista, com a peça, com a bacteri, com a procediment, com a memòria. També hi ha moltes maneres d’absentar-se’n o d’estar-ne absent. Cada una d’aquestes formes de presència comporta històries d’apreciació, experimentació, repetició, sotmetiment, aprenentatge, cura, exclusió, esborrament, resistència i dany. Amb aquest projecte estem interessats en com les formes de presència s’afecten i s’activen a través de dispositius de programari en aquesta conjuntura institucional.

A principis del 2024, Nicolas Malevé i Jara Rocha ens vam proposar com a departament efímer del museu: el Departament d’Estudis de la Presència. Des d’aquí hem activat tres zones d’indagació per analitzar i revisar algunes infraestructures del museu i les seves dependències tècniques. Aquestes són: l’actualització recent del CRM (Customer Relationship Management o Gestió de Relacions amb el Client) del museu, la visita virtual al web amb la vista 3D d’algunes exposicions i el conjunt de dispositius utilitzats per monitorar l’aire. Tres zones que ens serveixen per entendre i discutir com els diferents marcs de manufactura, manteniment i reproducció del museu produeixen formes de presència o absència i, per tant, comporten latències.

En infraestructures de comunicació, la latència és l’indicador de la demora causada pel temps que l’estructura necessita per processar la informació. L’estàndard industrial s’organitza per perseguir sempre la latència més baixa (la transmissió més àgil, el menor retard). Nosaltres indaguem a altes latències (pausadament i no linealment), en un intent prefiguratiu d’estudiar la presència de formes allunyades de l’eficiència tècnica, l’optimització o la solució.

Des del punt de vista pràctic, Altes latències organitza una sèrie de converses amb membres de l’equip del museu, així com trobades en públic amb convidadis especials. Les línies de discussió s’entrellacen en una sèrie de diagrames que es publiquen i actualitzen erràticament al web del projecte (altas-latencias.xyz), així com en impressions que es mostren a l’espai expositiu. Els diagrames no ofereixen una vista completa ni definitiva de les converses, sinó que conviden a elaborar associacions especulatives i a entendre –de manera lenta i inconclusa– l’espessa xarxa de relacions i dependències que produeix el complex fenomen de la presència.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
dates
Del 17 d’octubre de 2024 al 21 d’abril de 2025
idioma
Castellà
preu
Gratuït
títol
Altes latències
localització
Diferents espais del museu (consulta el programa)
dates
Del 17 d’octubre de 2024 al 21 d’abril de 2025
títol
Altes latències
idioma
Castellà
localització
Diferents espais del museu (consulta el programa)
preu
Gratuït
En aquest podcast, parlem amb Nicolás Malevé i Jara Rocha sobre infraestructures, software i museus. Parlem sobre canvis d’escala, algoritmes, caixes negres, epistemicidis i cibercidis. Pensem detingudament la noció de servei, accés o aire com a controvèrsies: què provoquen els canvis de temperatura, d’estratègies de màrqueting o de formats de render web… i quines materialitats entren en suspensió amb aquests canvis. Les cures pal·liatives i l’abolició s’articulen així mateix com a possibles estratègies per a desmantellar totes aquelles formes de món que haurien d’acabar, i pensar com, en aquest procés, poden generar-se noves formes que potser encara no acabem d’imaginar.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
més informació 02:23
exposició
Del 24 d’octubre de 2024 al 21 d’abril de 2025
Epíleg