Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956
Activitat

Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956

en curs

Curs d'art i cultura contemporànies dirigit per Serge Guilbaut

Aquest programa de conferències, organitzat a manera d'introducció a l'exposició Sota la bomba. El jazz de la guerra d'imatges transatlàntica. 1946-1956 (MACBA, tardor 2007), reunirà a Barcelona un grup d'acadèmics de renom internacional especialitzats en l'estudi de les produccions artístiques i culturals. L'objectiu és mostrar les estretes relacions establertes entre els Estats Units i França durant el període de la Guerra Freda, que no tan sols van provocar malentesos sinó que, a més, van projectar al marge del món artístic nombroses expressions modernes que llavors no es van considerar importants.

Els ponents convidats descriuran l'ampli i complex escenari cultural transatlàntic del període 1946-1956 (Serge Guilbaut i Frances Stonor Saunders), el panorama cultural de França al final de la guerra (Laurence Bertrand Dorléac) i el debat antagònic entre la producció artística d'esquerres i les postures modernes radicals a l'estil de Greenberg (Andrew Hemingway i Caroline A. Jones). També es comentarà l'escenari artístic espanyol i la seva relació amb els Estats Units (Valeriano Bozal). D'altra banda, s'analitzaran produccions artístiques específiques, com les obres de Jean Fautrier (Rachel Perry), Bram van Velde (Jordi Ibáñez) i Hans Hartung (Annie Claustres).

El programa pretén demostrar que la producció artística occidental duta a terme durant la Guerra Freda, època en què predominava l'expressionisme abstracte, era molt més diversa i estimulant del que la història de l'art tradicional ha donat a entendre. La tesi de les conferències i l'exposició és que la pintura va ser, en definitiva, un element fonamental d'una vibrant producció artística internacional plena d'apostes simbòliques i polítiques representades en tots els àmbits de la cultura de la Guerra Freda.

mostrar-ne més mostrar-ne menys

Curs d’art i cultura contemporànies dirigit per Serge Guilbaut

Aquest programa de conferències, organitzat a manera d’introducció a l’exposició Sota la bomba. El jazz de la guerra d’imatges transatlàntica. 1946-1956 (MACBA, tardor 2007), reunirà a Barcelona un grup d’acadèmics de renom internacional especialitzats en l’estudi de les produccions artístiques i culturals. L’objectiu és mostrar les estretes relacions establertes entre els Estats Units i França durant el període de la Guerra Freda, que no tan sols van provocar malentesos sinó que, a més, van projectar al marge del món artístic nombroses expressions modernes que llavors no es van considerar importants.

Els ponents convidats descriuran l’ampli i complex escenari cultural transatlàntic del període 1946-1956 (Serge Guilbaut i Frances Stonor Saunders), el panorama cultural de França al final de la guerra (Laurence Bertrand Dorléac) i el debat antagònic entre la producció artística d’esquerres i les postures modernes radicals a l’estil de Greenberg (Andrew Hemingway i Caroline A. Jones). També es comentarà l’escenari artístic espanyol i la seva relació amb els Estats Units (Valeriano Bozal). D’altra banda, s’analitzaran produccions artístiques específiques, com les obres de Jean Fautrier (Rachel Perry), Bram van Velde (Jordi Ibáñez) i Hans Hartung (Annie Claustres).

El programa pretén demostrar que la producció artística occidental duta a terme durant la Guerra Freda, època en què predominava l’expressionisme abstracte, era molt més diversa i estimulant del que la història de l’art tradicional ha donat a entendre. La tesi de les conferències i l’exposició és que la pintura va ser, en definitiva, un element fonamental d’una vibrant producció artística internacional plena d’apostes simbòliques i polítiques representades en tots els àmbits de la cultura de la Guerra Freda.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
dates
2 d’octubre 2006 – 27 de novembre 2006
títol
Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956
dates
2 d’octubre 2006 – 27 de novembre 2006
títol
Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956
programa
0 activitats
destacats
10 resultats
Jean Fautrier — L’expressió d’un món fred — Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956 [Enregistrament audiovisual activitat]
document
Com va robar Nova York la idea d’art modern — La geopolítica de la guerra freda — Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956 [Enregistrament audiovisual activitat]
document
La batalla sobre l’humanisme: política i cos en la pintura americana del principi de la Guerra Freda — Escenaris artístics — Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956 [Enregistrament audiovisual activitat]
document
2014
Greenberg, l’avantguarda i l’expressionisme abstracte — Escenaris artístics — Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956 [Enregistrament audiovisual activitat]
document
La CIA i la Guerra Freda cultural — Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956 [Enregistrament audiovisual activitat]
document
Samuel Beckett i Bram van Velde o la reinvenció del començament com a final — L’expressió d’un món fred — Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956 [Enregistrament audiovisual activitat]
document
Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956 [Full de mà]
document
L’Art de la défaite. Els inicis de la post-guerra a París. Reconstrucció de l’escenari — Escenaris artístics — Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956 [Enregistrament audiovisual activitat]
document
La situació a Espanya: relacions culturals hispano-nordamericanes durant la Guerra Freda — Escenaris artístics — Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956 [Enregistrament audiovisual activitat]
document
Hans Hartung — L’expressió d’un món fred — Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956 [Enregistrament audiovisual activitat]
document