Recorreguts

Un segle Breu: Col·lecció MACBA

Sales 11 i Torre

SALA 11
L’art més recent s’ha centrat en la crítica de les relacions econòmiques regides pel neoliberalisme i la globalització i, simultàniament, ha examinat les relacions humanes dominades per la geopolítica i les desigualtats en la distribució del poder. Dins la nostra economia transnacional, el mar obert constitueix un espai econòmic per a la mobilitat de mercaderies, però és també un espai en disputa on es desenvolupa un tens debat social i polític. Si les mercaderies viatgen lliurement en vaixells de càrrega, les persones veuen restringida la seva mobilitat encara que siguin víctimes de persecució i violència. Es perfila un rígid contrast lingüístic i conceptual entre els qui són considerats migrants econòmics i els refugiats.

Els artistes s’han centrat en l’economia marítima prenent com a exemple el transport del gas natural; han posat de manifest la crisi migratòria a través de restes d’embarcacions utilitzades per migrants i ara remodelades en forma de paviment de parquet; o han denunciat la interrelació entre capitalisme, treball i política a través de les llegendes que acompanyen els fotoreportatges sobre els moviments internacionals de resistència contra les polítiques econòmiques injustes, l’abús de poder i la repressió política.

TORRE
En la se va obra, l’artista colombià Marcos Ávila Forero investiga el neoimperialisme contemporani. Per al vídeo Un pechiche para Benkos, va encarregar un pechiche –un tambor amb el qual les comunitats d’esclaus s’enviaven missatges xifrats– fet a mà, i va demanar al musicòleg congolès Émile Biayenda que expliqués una història sobre el viatge de dos migrants fent servir els codis antics. El so de la percussió del tambor crea un efecte hipnòtic que combina les experiències de dos personatges: una figura històrica i un migrant modern. El primer és Benkos Biohó, un esclau i líder del primer moviment d’emancipació colombià, mort el 1622; el segon, Camara Mwa Abdallaye, que intenta creuar el Mediterrani contemporani arraulit en un caiuc. Tot i que corresponen a dos moments històrics allunyats, els paral·lelismes posen en evidència que el fenomen migratori actual repeteix i reprodueix les experiències de segles passats. Per a tots dos personatges, amagats a la carcassa d’un vaixell, el vaivé de les onades s’amplifica fins a convertir el vaixell en una caixa de ressonància.

Recorregut per
MACBA_Webmaster
Etiquetes
#ColeccióMACBA

Continguts

  • Mar negro és una de les instal·lacions més ambicioses de Carlos Aires, un artista que pren el dolor col·lectiu i els desplaçaments geogràfics humans com a matèria del seu treball. Es tracta d’un terra fet amb llistons de fusta pintats de diferents colors i col·locats en forma d’espiga. Les fustes ...

    Data
    2013
    Tipus d'obra
    Instal·lació

    Carlos Aires recupera restes materials de la gran tragèdia humana que viu el Mediterrani per convertir-les en un objecte d’una gran eficàcia formal i conceptual.

  • Diverses obres de la sèrie Connexions globals de David Goldblatt inclouen un petit text explicatiu a la cartel·la. El d'aquesta imatge és: "En funció de la direcció en què bufa el vent, per cortesia de la municipalitat del Prat, els ciutadans poden estar-se aquí còmodament i observar el trànsit ...

    Data
    2007
    Tipus d'obra
    Fotografia

    Com en altres treballs de l’autor, Goldblatt mostra les intervencions humanes en el paisatge, les construccions i estructures arquitectòniques, però també les decisions polítiques i les estructures ideològiques que les fan possibles.

  • La publicació Col·lecció MACBA. Una selecció recull 193 obres destacades dels fons de la col·lecció del museu. La Col·lecció MACBA, configurada pels diversos directors i equips curatorials i caracteritzada per una clara vocació internacional, reuneix obres i documents especialitzats que van des de ...

  • La presentació està pensada per explicar la història de l’art modern i contemporani a través de les perspectives particulars, polítiques i temes que la Col·lecció MACBA va desenvolupar des del seu començament. A més, aquesta història es presenta específicament des de la perspectiva de Barcelona, de ...

  • Les sales següents aborden la Guerra Civil espanyola com una guerra també d’imatges i propaganda, així com l’aparició, després del conflicte, d’una nova generació d’artistes que n’explorava les seqüeles i les tensions de la dictadura mitjançant llenguatges divergents d’abstracció. Les ...

  • Conferència a càrrec de Marina Gržinić: Memòria i història i l’acte de recordar En aquesta època de necrocapitalisme neoliberal global, cada vegada més ens trobem davant d’una amnèsia política i social que dona resultats sense que el passat produeixi més i més processos de deshistorització i ...

  • En aquesta sèrie de fotografies, Teresa Margolles documenta petits altars situats sota els arbres al llarg dels 40 km de carretera que separen Culiacán de Playa Altata, a la regió de Sinaloa, a Mèxic. Construïts espontàniament per familiars i amics, aquests altars honoren les víctimes de la ...

    Data
    2014
    Tipus d'obra
    Fotografia

    La disposició de les imatges, en tres files de set, ha estat calculada: cada fila representa un tram de la carretera i cada tram pertany a un grup de narcotraficants. Tan perillosa com coneguda, aquesta carretera travessa el nord-oest de Mèxic. En les seves imatges, Margolles contrasta la simbologia de la mort que contenen els altars amb la força creixent de la vida que mostren els arbres.

Per què visites la web del MACBA?

Moltes gràcies! La teva resposta ens ajuda a millorar aquesta web.