Audio

The MACBA’s Hot Mamas

Elisabeth Lebovici

12 des. 2014
Categoria
Conferències i debats

Aquesta conferència s'enmarca dins del seminari "L'altre costat de l'avantguarda: estètica i dissidència somatopolítica en l'art del segle XX".

El 1980, la crítica i curadora italiana Lea Vergine organitzava l’exposició L’altra metà dell’avanguardia 1910-1940, en la qual s’incloïen per primera vegada, al costat de l’obra d’una centena de dones, les aquarel·les dels anys trenta de l’artista torinesa Carol Rama, que havien estat censurades el 1945. Qualificada de pornogràfica, fetitxista i grotesca, l’obra de Rama es va mantenir oculta durant dècades. Tot i que el criteri de selecció de la mostra va ser el de «dones artistes», la mateixa Vergine al·ludia a la complexitat dels treballs que s’hi aplegaven: «Moltes de les artistes», assenyalava Vergine, «eren jueves, altres homosexuals , altres no eren estrangeres a la bogeria [...] considerades com a travestis, deformes o desviades». Es dibuixa aleshores una cartografia de pràctiques dissidents que desborden l’oposició masculí-femení i que, seguint Michel Foucault, podríem denominar somatopolítiques: diferències ètniques, racials, sexuals, corporals i cognitives que posen en qüestió la mirada normativa i l’estabilitat del subjecte modern.

Continguts relacionats

Àudios

Per què visites la web del MACBA?

Moltes gràcies! La teva resposta ens ajuda a millorar aquesta web.