|
Critica institucional
la "cultura de les transgressions" implica cert
binarisme romàntic. La llei existeix, i lànima és
aixafada per ella. Obeir la llei significa viure amb mala fe. La transgressió
és el principi de lautèntica existència, lorigen
de la veritat i la llibertat de lart. Tanmateix, les societats modernes
són constitucionals; deliberadament, han escrit els seus propis
principis fundadors, i estan rescrivint-los constantment. Tal vegada sigui
la sensació que precisament escriure les lleis, i no infringir-les,
és el més significatiu i definitori dallò artístic
en la modernitat. Sens dubte, lart davantguarda actuava daquesta
manera, escrivint noves lleis tan ràpid com anava infringint les
antigues, i emulant així lEstat constitucional. La maduració
i lenvelliment de lart modern potser crida més latenció
sobre aquest aspecte. En qualsevol cas, el gest o lacte
de transgressió sembla molt més ambigu quant a la forma
i al contingut que respecte als conceptes artístics simplement
basats en ell. Penso que lart es desenvolupa mitjançant lestabliment
experimental de lleis o formes de comportament similars a les lleis, i
mitjançant els subsegüents intents datenir-se a elles.
Admeto que aquesta és una perspectiva completament invertida, però
és la que més minteressa.
[
] En la meva opinió, el triomf de lart davantguarda
és tan complet que ha alliberat aquells elements que solien considerar-se
antialliberadors de lart o del procés de creació artística.
Existeixen transgressions contra la institució de la transgressió.
Crec que fins a cert punt allò pictòric ha passat a ocupar
aquesta posició.
Jeff Wall, entrevistat per Arielle Pelenc. Londres: Phaidon, 1996, pp.
16-17.
|
|
Jeff Wall, The Giant, 1992
|