|
Décor
Marcel
Broodthaers centra en làmbit del museu el seu estudi sobre
les definicions de lart i els seus sistemes de circulació,
partint del rebuig del marc tradicional de la institució. En la
seva obra juga amb lestabilitat de les categories artístiques
i subverteix les relacions tradicionals entre lobjecte artístic
i els sistemes de presentació i recepció. Interroga al
museu a partir de les relacions de lobra i lentorn social;
és a dir, interroga la funció mateixa de lobra i del
públic. Utilitza mecanismes de descontextualització
i dacumulació que li permeten abordar diferents nivells de
ficció de lobra i de lexposició: el décor
[decorat] és una il·lusió, lartificialitat
del fet artístic portada a les últimes conseqüències,
en contraposició amb la idea de veritat de lobjecte artístic
tradicional.
En lobra de Broodthaers hi ha un interès per donar a la paraula
el mateix status que a la imatge. El llenguatge és entès
com un sistema de representació i de realitat per si mateix. No
va ser gratuït el fet que, lany 1969, fes una exposició
literària sobre Mallarmé al Wide White Space dAnvers,
i que el mateix any, en substituir el text per traces negres, reinterpretés
ledició dUn coup de dés jamais nabolira
le hasard del mateix autor. Aquests treballs investigaven noves formes
de disposició de les paraules en lespai i la seva utilització
com a obra dart, segons un procediment poètic.
Lany 1975, Broodthaers va presentar lexposició LAngelus
de Daumier al Centre National dArt Contemporain de París,
en què les diferents sales tenien el nom dun color: La
Salle blanche era una reconstrucció, al més fidel possible
(?) [el signe dinterrogació el posa el mateix Broodthaers],
dun conjunt realitzat lany 1968 a Brussel·les, resultat
duna acció de protesta que marcava el món artístic
belga del moment i que va culminar amb locupació del Palais
des Beaux Arts. En la primera versió, va instal·lar una
mena de museu obert al públic en el seu taller, de manera que,
per una banda, subvertia la noció de la institució oficial,
i per laltra, qüestionava la relació del museu i lobra,
ja que les obres quedaven reduïdes a meres reproduccions i a la condició
de mercaderia. En la segona versió de La Salle blanche,
que presentem al MACBA, un espai reconstrueix un lloc preexistent. En
aquest cas, art i llenguatge suneixen literalment i el discurs de
lartista es trasllada als murs de lhabitacle reconstruït
a escala real, recoberts per paraules que fan referència al món
de lart.
|
|
Marcel Broodthaers,
La Salle blanche, 1975
|