|
Amèrica
Llatina
La situació llatinoamericana és complexa,
a causa de la gran extensió del seu camp geogràfic i de
la gran diversitat de cultures i situacions sociopolítiques que
engloba. En els anys seixanta i setanta mots països daquesta
regió estaven patint situacions polítiques molt inestables,
molt condicionades per lintervencionisme nord-americà i els
interessos econòmics dempreses multinacionals, així
com els efectes de dictadures militars que sovint van ofegar els successius
intents de democratització. En aquest context, els artistes van
iniciar la recerca despais de reflexió i de treball alternatius
que, a partir duna visió crítica de la realitat, els
permetessin explorar en llibertat lart i els seus processos de creació,
de transmissió i de recepció.
A lArgentina, lany 1968, un grup dartistes entre els
qual es trobaven Daniela Carnevale, Roberto Jacoby, Eduardo Favario i
León Ferrari denuncien, a lexposició Tucumán
Arde, la realitat i els conflictes laborals de la província de
Tucumán. Des de la seu de la Confederación General de Trabajo
(CGT), van presentar un recull de documentació i van promoure una
campanya de contrainformació que utilitza les estratègies
dels mitjans de comunicació. El 1972 Víctor Grippo, juntament
amb lartista Jorge Gamarra i lagricultor A. Rossi, va construir
un forn de pa en una plaça pública de Buenos Aires, en el
marc duna exposició que només va durar uns dies i
que seria clausurada per la policia. En aquell forn es feia pa que posteriorment
es repartia entre els vianants. Lelement participatiu daquesta
peça també tenia un vessant dintercanvi dinformació,
ja que amb el pa es distribuia un full on es denunciava, entre daltres
coses, la creixent polarització entre la vida urbana i la vida
rural de la societat argentina.
Pocs anys després, a Santiago de Chile, el Colectivo de Acciones
de Arte (CADA) va realitzar un treball de connotacions semblants. Para
no morir de hambre en el arte (1979) utilitzava la llet com a element
simbòlic per denunciar la pobresa i la desigualtat econòmica.
Al Brasil, lany 1970, Cildo Meireles va imprimir en bitllets de
banc o ampolles de Coca-Cola missatges de rebuig contra el govern dictatorial
brasiler i contra lautoritarisme, convertint aquests elements en
eines de comunicació al marge de qualsevol control. "Si lestètica
fonamenta lart, és la política qui fonamenta la cultura."
(1)
(1) Cildo Meireles, "Inserçoes em circuitos
ideológicos", catálogo de la exposición Cildo
Meireles. Valencia: Institut Valencià dArt Modern, 1995.
Cecilia Vicuña: http://www.worldofpoetry.org/rs_vicuna.htm
Tucuman arde:Clemente Padin. Art and People: http://www.concentric.net/~lndb/padin/lcptuc.htm
Vídeo script, Tucuman Arde, Queens Museum of Nova York,1999:
http://dsc.gc.cuny.edu/arde.html
|
|
Victor Grippo, construcció dun
forn popular per fer pa, 1972
|