|
Art intrús
Per a lart actual, [
] la tasca consisteix
a trobar la seva rellevància enmig de les transformacions polítiques,
demogràfiques i psicosocials associades al desplaçament
i a lencreuament de límits individuals i col·lectius.
Els canvis en els límits externs (fronteres ètniques i estatals,
per exemple, Nord-Sud, Est-Oest) són estretament lligats a les
migracions i a lencreuament daquests límits. En concret,
la façana dEuropa i dels Estats Units sha començat
a transformar en aquest sentit. I, al seu torn, aquests països imposen
sobre els desplaçaments, pel que fa als límits interns idees,
creences, ideologies, llenguatges, metàfores, eslògans
traces psicològiques, línies, dreceres i parapets alhora,
que travessen els territoris individuals de les ments humanes. Els moviments
migratoris que es produeixen al nostre interior inclouen, necessàriament,
un límit intern important, la línia que separa la persona
que hem estat però que ja no som i la persona en la qual ens convertirem,
i així estableix, per transgressió, una zona extraterritorial
desmilitaritzada, el lloc on lintrús es troba més
còmode. Assumir les direccions canviants daquests desplaçaments
i daquests encreuaments interns (i les seves zones desmilitaritzades
corresponents) és un procés complex, però cartografiar
aquestes zones constitueix un dels moviments socials més importants
que es produeixen avui [
]
[
] Lartista que gosi oferir una contribució a aquest
present, entès com una llar on el passat i futur habiten junts
(Benjamin), així com a la història daquest present
i aquest futur (Nietzsche, Foucault), hauria daprendre a actuar
com un sofista nòmada en una polis migratòria, i oferir
noves eines de llenguatge específiques (en el sentit representatiu
dactes de discurs metafòric), ja que els intrusos salienen
dells mateixos per manca de llenguatge. Com el sofista a lantiga
Grècia, el nou sofista, com a practicant de la democràcia
en aquest espai buit, políticament garantit però pràcticament
inexistent, anomenat espai "públic", ha de recrear, en
la pràctica, un àgora o un fòrum, cada vegada que
(ell o ella) desitgi parlar o escoltar. Fins i tot en una democràcia,
lEstat liberal o corporatiu omple aquest espai amb la seva pròpia
"publicitat" (Habermas), en lloc de deixar-ho per a la "lliure
comunicació didees i opinions" (Declaració dels
Drets de lHome, 1791), i esdevé de fet un "tirà
de lopinió" (Tocqueville). El sofista ha destar
preparat per a un paper dadversari quan va més enllà
de les formes de comunicació corruptes. En una democràcia,
el dret més important és el dret de representació.
Ni pedagog ni demagog, el sofista és un interrupteur, un "interruptor"
sempre disposat a obrir més que no pas a tancar el circuit de comunicacions.
Sempre caldrà que hi hagi lloc per a aquest espai buit, per obrir-lo
a una multiplicitat dexpressió i interpretació (Lefort).
Lart intrús es troba en aquest espai buit, i només
existeix entre línies. [
]
Krzystof Wodiczko. Critical Vehicles. Writing, Projects,
Interviews (Cambridge-London: The MIT Press, 1999): 24-25.
|
Krzysztof Wodiczko,
Voices of the tower, 1996
|