|
Ficció i documental
Ja no minteressa fer pel·lícules comercials. Vull
fer alguna altra cosa, i la meva feina és sobretot trobar algú
que majudi a identificar i a inventar un personatge diferent. En
aquest sentit, la meva feina és "anticinematogràfica".
No minteressen les capacitats com a actor de ningú en concret,
no em preocupa què pot fer una persona, perquè crec que
la gent és capaç de tot, de qualsevol cosa. El que busco
és una personalitat que sigui una mica diferent, una sensibilitat
única que jo senti que és present en algú. Aquesta
vida interior i latmosfera que jo creo per tal de fer que surti
a la llum són els dos mitjans que faig servir per aconseguir imprimir
emoció a la pel·lícula. És una dramatització
orgànica i estructurada. I, per cert, orgànica en un sentit
específicament rus. En la nostra cultura, lenergia que puja
fins a la superfície és una cosa espaordidora, i no shauria
de mostrar pas. En totes les meves pel·lícules, he intentat
preservar aquesta situació orgànica, des dun sentit
de respecte envers les persones amb qui treballo. No hauríem doblidar
que els actors també veuran la pel·lícula, i ningú
no vol veure una imatge terriblement expressiva dun mateix. No vull
que la gent amb qui he treballat vinguin daquí a uns anys
a dir-me: "Però per què ho vas fer?" Parlant com
a professional, ara ja no tinc problemes, entenc la meva feina i és
per això que he desenvolupat mètodes alternatius. Bàsicament,
no em preocupo per la pel·lícula, treballo amb gent en qui
confio i faig tot el que puc per no decebrels.
Aleksandr Sokurov. Cahiers du cinéma, núm.
442, 1991.
Tot esperant el gas lacrimogen
"Com inventem les nostres vides a partir dun
ventall limitat de possibilitats i com els qui tenen poder sinventen
les nostres vides en comptes de nosaltres?" Com ja he suggerit, si
ens limitem a plantejar aquestes preguntes dins dels límits institucionals
de la cultura delit, dins del "món de lart",
només obtindrem respostes acadèmiques. Atesa una certa pobresa
de mitjans, aquest art aspira a tenir un públic més ampli,
i a fer consideracions de transformació social concreta. [
]
Ens cal una crítica política del gènere documental.
Els artistes americans amb consciència social han d´aprendre
molt per tant dels èxits com dels errors, els compromisos i les
col·laboracions dels seus predecessors lEra Progressista
i el New Deal. ¿Com hem de valorar lestreta col·laboració
històrica entre creadors de documentals i socialdemòcrates?
¿Com hem de valorar la relació entre forma i política
en lobra dels més progressistes Workers Film i Photo
League? ¿Com podem evitar sentir una mena de nostàlgia política
esteticista en veure els treballs de la dècada dels anys trenta?
¿I què men dieu de lapropiació de lestil
documental per part del capitalisme monopolista (especialment les companyies
petrolieres i les cadenes de televisió) a final de la dècada
de 1940? ¿Com ens podem desempallegar dels aspectes autoritaris
i burocràtics del gènere, del seu positivisme implícit?
(que es fa evident només de veure un segon demissió
de qualsevol programa dEdward R. Murrow o de Walter Cronkite) Com
podem produir un art que generi diàleg en comptes duna afirmació
pseudopolítica acrítica?[
]
La relació més íntima, descala humana, que
resulta més alterada per tot plegat és el compromís
social específic que té com a resultat la imatge: la negociació
entre el fotògraf i el subjecte en la realització dun
retrat, la seducció, la coerció, la col·laboració,
o lestafa. Però si eixamplem el nostre angle de visió,
ens trobem que les polítiques institucionals delit en el
sentit més ampli i la cultura "popular" també
queden amagades pel mite del fotògraf com a artista.
Allan Sekula, European Photography, n.2, tardor 1999-hivern
2000
|
|