|
Racisme cultural
"El racisme cultural surt a la superfície
quan alguns de nosaltres hem de recórrer als tribunals perquè
ens permetin anar a treballar duent pentinats africans. Surt a la superfície
quan els americans dorigen africà se senten obligats a descartar,
un darrere de laltre, els termes que els identifiquen, ja que la
societat blanca acaba convertint-los tots en expressions de menyspreu.(1)
Surt a la superfície quan la cultura popular de la classe treballadora
de color continua sent objecte de menyspreu, tot i que se celebra la creativitat
i influència de la cultura popular blanca en lalta cultura.
Surt a la superfície quan els taxistes de color han de sentir com
els clients blancs que pugen al seu taxi els demanen que apaguin la seva
emissora de ràdio preferida. Surt a la superfície quan lart
tradicional de les cultures del tercer món és relegat a
la categoria de folklore o artesania, mentre que
quan lart blanc fa servir els mateixos motius és lloat com
a primitivisme, pattern painting i art funcional.
Surt a la superfície quan es fan i sexpressen
suposicions basades en estereotips sobre les accions, motivacions i objectius
duna persona de color sense que hi hagi res que demostri que aquestes
suposicions puguin ser vàlides. Surt a la superfície quan
a les persones de color se les pressiona o se les motiva perquè
neguin o dissimulin la seva tradició cultural dorigen com
a condició per entrar a formar part de la societat blanca dominant.
Surt a la superfície quan les persones de color i blanques que
treballen juntes respecten, per força, la llei no escrita que els
obliga a relacionar-se, divertir-se, fer amistats i relaxar-se per separat.
I surt a la superfície quan les persones de color i els blancs
senten que no poden confiar els uns en els altres a un nivell profund.
I no perquè hagin tingut experiències diferents, sinó
perquè les suposicions basades en estereotips faran que aquestes
experiències resultin incomprensibles i amenaçadores per
a laltre. Les varietats del racisme cultural són tot maneres
dapartar la mirada de lespectre immanent de lAltre."
Adrian Piper, "Ways of Averting Ones Gaze", 1988
(1) És el que ha passat amb els termes black, Negro i colored.
Després de ressuscitar black a la dècada de 1960 i abandonar-lo
a favor dun efímer Afro-American, ara ens trobem amb lhorror
sintàctic, però refinat, de persons of color, pres del francès
gens de couleur libre de la Luisiana. Per sort, hi ha moltes més
paraules estrangeres a les quals podrem recórrer quan el racisme
cultural també hagi embrutat aquesta. Jo opto per colored què
és senzilla, precisa, i té moltes possibilitats conceptuals
i metafòriques. Tinc la intenció de mantenir-mhi fidel.
|
Eleanor Antin, The nurse and the Hijackers, 1977
Martha Rosler,
Semiothics of the Kitchen, 1975
|