L’art com a servei

El punt de partida del projecte Services és l’estricta diferenciació entre el treball artístic orientat a la realització d’un projecte i l’orientat a la realització d’un producte. Mentre que la manufactura de productes artístics està sòlidament assentada en el sistema format per galeries, crítics, col·leccionistes, centres d’exposicions i museus, fins i tot en èpoques de crisi, les pautes organitzatives per als projectes artístics són absolutament confuses, fins i tot al cap de vint anys d’èxit, i cada situació particular es manté permanentment oberta a nous acords. És habitual, per exemple, que en els textos dels curadors els artistes que demanen honoraris molt baixos, o no en demanen, o bé els que accepten condicions de treball dolentes, etcètera, siguin descrits com artistes especialment compromesos.

Pel que fa a la interpretació de les pràctiques orientades a la realització de projectes, la situació no és gaire millor. Continuen existint termes importants, procedents dels anys setanta, relacionats amb la investigació, com ara "pràctica postestudi", "emplaçament específic" i "crítica institucional". Però tots aquests termes eviten fer cap referència pràctica directa a les condicions institucionals. Si fem servir la paraula "servei", és perquè els artistes s’estan fent càrrec de funcions pròpies dels comissaris o institucionals (influir en les exposicions, muntar-les i instal·lar-les, dissenyar catàlegs, assumir tasques didàctiques o relacionades amb la publicitat, etc.). Tot honorari implica un servei. El mateix es pot dir dels contractes, encara que estiguin vinculats des d’un primer moment amb un objecte o objectes (com en el cas dels contractes de restauració o de revenda).

Una qüestió molt relacionada amb les pautes organitzatives per al treball orientat a la realització de projectes és el desenvolupament d’estructures alternatives per a les organitzacions o sindicats d’artistes, i per a espais d’exposició independents gestionats principalment per artistes.

Els participants en el grup de treball (artistes i comissaris) parlaran de les seves experiències en aquestes àrees, i debatran les implicacions d’aquestes aportacions en termes de contingut, estructura i política. Es recollirà i exposarà documentació des dels anys seixanta fins ara, incloent-hi contractes, acords, correspondència, registres i conceptes artístics. L’exposició inclourà només material fàcil de copiar (fotocòpies, diapositives, vídeos). Volem que sigui fàcil de transportar i de traslladar a d’altres llocs, i esperem que estimuli la discussió i que tingui molt d’interès pràctic per als visitants de l’exposició.

Andrea Fraser i Helmut Draxler. Services. Conditions and Relations of Project-oriented Artistic Practices. Kunstraum der Universität Lünenburg, 1994


http://adaweb.walkerart.org/~dn/a/enfra/afraser1.html

 

Andrea Fraser, Services, 1994,
vista de la instal·lació

 

 

Andrea Fraser, Services, 1994,
vista de la instal·lació