|
Mercantilització de lobra
La brutalitat dels accidents, la pena de mort,
el consum, les icones ideològiques com el símbol de
la falç i el martell, les icones mediàtiques Marylin
Monroe, Elvis Presley, etc. són temes recurrents a la pintura
dAndy Warhol, que va adoptar una postura dambivalència
entre la cultura de masses i la cultura delit per lambigüitat
amb què manipulava i explotava les imatges de la societat de consum.
Així, tot i les implicacions conceptuals i crítiques daquest
repertori (cal recordar, per exemple, les seves Oxidation Paintings),
el tractament que Warhol va donar a aquestes imatges pot provocar un cert
desconcert pel que fa a la seva interpretació ideològica.
Aixó és degut diferents mecanismes. Un seria la descontextualització
daquestes imatges, que deixan de ser fotografies aparegudes en un
mitjà de comunicació i adquireixen la condició dobres
dart en ser ubicades al museu. Warhol anul·la la pèrdua
de sensibilitat de lespectador davant la reproducció massiva
dimatges de contingut dramàtic en els mitjans de comunicació,
precisament restaurant la seva condició de fetitxs, com a obres
dart en aquest cas.
Un altre mecanisme seria la la repetició de la icona, que es produeix
a lespai en repetir-se el mateix tema en una sèrie
dobres o seqüencialment a la mateixa peça. Aquest
mecanisme de repetició actua com un factor de fetitxització
de la imatge mitjançant el seu buidat ideològic. En el cas
de Hammer and Sickle (1976), una icona de referències polítiques
evidents com és la falç i el martell, es converteix en una
imatge espectacular que dilueix el seu efecte simbòlic, però
que alhora, fent un ús intel·ligent dels convencionalismes
que regeixen la visió en el món contemporani, també
se situa en el terreny dialèctic de la memòria i de la història.
|
|
Andy Warhol, Hammer and Sickle,
1976
|