Kunstakademie Düsseldorf

Düsseldorf va ser una ciutat culturalment molt activa a partir dels anys seixanta. La important contribució d’iniciatives privades i el gran impuls organitzatiu dels mateixos artistes van permetre la presentació del treball no només de creadors del món de les arts visuals i de l’àmbit local, sinó també de l’àmbit internacional i de disciplines diverses, amb els consegüents intercanvis d’idees i de postures. Aquesta efervescència va tenir un paral·lelisme en l’esfera institucional, especialment en les exposicions que es van presentar a la Kunsthalle i en l’activitat que es va dur a terme a la Kunstakademie. Aquesta escola d’art va constituir un cas excepcional, ja que hi van confluir professors i estudiants que compartien un interès comú per l’experimentació i el debat.

Des de mitjan anys seixanta, la coincidència de joves estudiants com Jörg Immendorf, Blinky Palermo, Reiner Ruthenberg, Katharina Sieverding i Hans Peter Feldman, i el seu contacte amb Daniel Spoerri, Dieter Roth, Nam June Paik, Robert Filliou o Marcel Broodthaers, va ser crucial per entendre la importància que tenia l’Acadèmia de Belles Arts de la ciutat com a element cristal·litzador de nombroses iniciatives a la ciutat. Per exemple Gerhard Richter, Sigmar Polke i Konrad Lueg van difondre la noció de capitalisme realista entre els altres estudiants, i l’any 1963 van organitzar una llegendària mostra en una botiga de mobles; i professors com Bobek, Joseph Beuys o Olen John, van tenir una activa presència durant els seixanta i els setanta.

Joseph Beuys va ser determinant perque va establir una relació molt intensa amb els seus alumnes, i va desenvolupar un treball pedagògic en el qual estaven directament implicats. Beuys actuava com a motor entre els estudiants, provocant la confrontació fins al punt que va ser expulsat oficialment de l’Acadèmia l’any 1971. El seu treball sobre el poder de l’art com a eina de conscienciació i d’alliberament va aconseguir entusiasmar molta gent. Immendorf, que estudiava en aquells anys, ha subratllat sovint la seva influència, així com les implicacions polítiques de les seves ensenyances.

Pocs anys abans, a final del 1968, Immendorf mateix havia estat un dels promotors del grup LIDL (en què es van involucrar Marcel Broodthaers, James Lee Byars i Kasper König, entre d’altres), de la LIDL Akademie i de la LIDL Klasse a la mateixa Kunstakademie de Düsseldorf. LIDL va ser una senyera identificativa que organitzava accions i protestes de caire divers, actuant com a instrument autònom d’informació i de producció.

Athena, Joseph Beuys online guide:
http://tizian.khi.uni-heidelberg.de/athena/3-3.html
Lucrezia De Domizio. Difesa della Natura, J. Beuys:. http://www.socialsculpture.org/ss_source/ss_html/ss_jb_natura.html
7000 Oaks. Joseph Beuys: http://www.diacenter.org/ltproj/7000/newtrees.html
Demarco European Art Foundation: http://www.dmcsoft.com/beuys/exh.html
Multiples, projecte al Walker Art Center: http://www.walkerart.org/beuys/

 

Film- und TheaterKlasse Kunstakademie
Düsseldorf, 1973