|
Kunstakademie Düsseldorf
Düsseldorf va ser una ciutat culturalment molt activa
a partir dels anys seixanta. La important contribució diniciatives
privades i el gran impuls organitzatiu dels mateixos artistes van permetre
la presentació del treball no només de creadors del món
de les arts visuals i de làmbit local, sinó també
de làmbit internacional i de disciplines diverses, amb els
consegüents intercanvis didees i de postures. Aquesta efervescència
va tenir un paral·lelisme en lesfera institucional, especialment
en les exposicions que es van presentar a la Kunsthalle i en lactivitat
que es va dur a terme a la Kunstakademie. Aquesta escola dart va
constituir un cas excepcional, ja que hi van confluir professors i estudiants
que compartien un interès comú per lexperimentació
i el debat.
Des de mitjan anys seixanta, la coincidència de joves estudiants
com Jörg Immendorf, Blinky Palermo, Reiner Ruthenberg, Katharina
Sieverding i Hans Peter Feldman, i el seu contacte amb Daniel Spoerri,
Dieter Roth, Nam June Paik, Robert Filliou o Marcel Broodthaers, va ser
crucial per entendre la importància que tenia lAcadèmia
de Belles Arts de la ciutat com a element cristal·litzador de nombroses
iniciatives a la ciutat. Per exemple Gerhard Richter, Sigmar Polke i Konrad
Lueg van difondre la noció de capitalisme realista entre els altres
estudiants, i lany 1963 van organitzar una llegendària mostra
en una botiga de mobles; i professors com Bobek, Joseph Beuys o Olen John,
van tenir una activa presència durant els seixanta i els setanta.
Joseph Beuys va ser determinant perque va establir una relació
molt intensa amb els seus alumnes, i va desenvolupar un treball pedagògic
en el qual estaven directament implicats. Beuys actuava com a motor entre
els estudiants, provocant la confrontació fins al punt que va ser
expulsat oficialment de lAcadèmia lany 1971. El seu
treball sobre el poder de lart com a eina de conscienciació
i dalliberament va aconseguir entusiasmar molta gent. Immendorf,
que estudiava en aquells anys, ha subratllat sovint la seva influència,
així com les implicacions polítiques de les seves ensenyances.
Pocs anys abans, a final del 1968, Immendorf mateix havia estat un dels
promotors del grup LIDL (en què es van involucrar Marcel Broodthaers,
James Lee Byars i Kasper König, entre daltres), de la LIDL
Akademie i de la LIDL Klasse a la mateixa Kunstakademie de Düsseldorf.
LIDL va ser una senyera identificativa que organitzava accions i protestes
de caire divers, actuant com a instrument autònom dinformació
i de producció.
Athena, Joseph Beuys online guide:
http://tizian.khi.uni-heidelberg.de/athena/3-3.html
Lucrezia De Domizio. Difesa della Natura, J. Beuys:. http://www.socialsculpture.org/ss_source/ss_html/ss_jb_natura.html
7000 Oaks. Joseph Beuys: http://www.diacenter.org/ltproj/7000/newtrees.html
Demarco European Art Foundation: http://www.dmcsoft.com/beuys/exh.html
Multiples, projecte al Walker Art Center: http://www.walkerart.org/beuys/
|
|
Film- und TheaterKlasse Kunstakademie
Düsseldorf, 1973
|