La informació contra l’estètica

La constatació que l’obra d’art no és un fet aïllat i les interrelacions entre art i societat i entre institucions artístiques i poder són algunes de les premisses amb què Kynaston McShine va comissariar l’exposició Information, que va tenir lloc l’any 1970 al Museum of Modern Art de Nova York. El títol no era casual: com Hans Haacke va declarar en una entrevista l’any 1971,(1) la informació pot ser potencialment molt eficaç si es presenta en el moment i en el lloc oportuns. Així, no és sorprenent, doncs, la reacció del Guggenheim Museum quan es va negar a incloure a una mostra l’obra Shapolsky. Not on Value of Real Estate but on the "Real" Value (1971), en la qual Haacke posaba de manifest el control de l’especulació immobiliària en mans d’una sola família novaiorquesa, basant-se en informació extreta del registre de propietat de la ciutat.

(1) "Arts", maig de 1971. Cit. en Jeanne Siegel, Artwords. Discourse on the 60s and the 70s. Nova York: Da Capo Press, 1992.


Hans Haacke
http://www.accpar.org/numero4/haacke.htm
http://www.uv.es/biblios/mei6/fp1.html
http://www.lpt.fi/io/arkisto/io98/seppa.html
Gordon Matta-Clark
http://www.diacenter.org/dia/press/matta-clark.html
http://www.davidzwirner.com/artists/Gordon_Matta-Clark/

 

 

Hans Haacke.
U.S. Isolation Box Granada, 1983-1984