La dimensió política del minimalisme

La historiografia tradicional ha defugit les motivacions ideològiques subjacents al minimalisme, centrant-se, en canvi, en problemàtiques d’estil i de forma. Tanmateix, artistes como Carl André destaquen el potencial democràtic del seu treball mitjançant la reconsideració de la relació tradicional entre l’espectador i l’objecte, l’aspecte participatiu, amb un replantejament de les formes de presentació de l’obra, de manera que aquelles barreres que la distanciaven de l’espectador desapareixen, i aquest es veu interpel·lat directament. André reivindica repetidament que el seu treball reflecteix la seva experiència i que, tot i que formalment no hi ha un aparent contingut polític, sí que hi ha un compromís. Una de les qüestions centrals que aborda és la matèria i les seves connotacions.

En una entrevista amb Jeanne Siegel(1) Carl André manifestava, quasi a mode d’ideari, la seva postura: "Estic subjecte a la política des que estic viu, trenta-cinc anys, començant amb el New Deal, passant per la Segona Guerra Mundial, la Guerra Freda, Korea, tot això. Així, m’ha influït i per això, des que faig el meu art, el meu art ha de reflectir la meva experiència política. No em seria possible separar-los, vull dir, l’art per l’art és quelcom ridícul. L’art sorgeix per les necessitats de cadascun, i no crec que ningú tingui una necessitat artística específica; més aviat, l’art és una intersecció de moltes necessitats humanes. El meu art no necessàriament reflectirà la política d’una forma conscient, sinó la meva política vital, d’una forma no analítica. La matèria en la seva condició de matèria, i no la matèria en la seva condició de símbol, és una postura política conscient, essencialment marxista."


(1) Jeanne Siegel. Artwords. Discourse on the 60s and the 70s. Nova York: Da Capo Press, 1992.

http://www.bampfa.berkeley.edu/exhibits/minimalism.html
http://www.artlex.com/ArtLex/m/minimalism.html
http://members.aol.com/mindwebart3/page12.htm
http://www.artincontext.com/listings/artist/genre/minimal.htm

Carl Andre, Sand-Line instar, 1995