|
Lart povera
Després de la Segona Guerra Mundial la ciutat
de Torí va experimentar un profund procés de transformació
en convertir-se en un nucli industrial gràcies a lassentament
de grans empreses. La bonança econòmica va atraure un gran
nombre de treballadors darreu del país, una població
immigrant que va començar a instal·lar-se en els suburbis
urbans perifèrics, amb el consegüent canvi del paisatge urbà
i social, i que amb el temps va tenir un pes específic molt important.
La politització de la vida quotidiana, especialment remarcable
en la segona meitat de la dècada dels seixanta, es va manifestar
en la importància del Partit Comunista en aquells anys, en les
revoltes dels estudiants, les manifestacions i les vagues dels treballadors
i la creació de grups molt compromesos políticament, que
fins i tot eren partidaris de la lluita armada.
En aquest context, alguns artistes van començar a examinar des
duna perspectiva crítica la seva pròpia actitud en
la societat industrialitzada, qüestionant els models establerts per
la tradició i el passat. Entre ells hi havia un grup dartistes
joves que, encara que mai es van arribar a estructurar com a moviment,
van ser aglutinats per Germano Celant amb el nom de povera, un
terme pres dels conceptes teatrals de Grotowski que va aparèixer
per primer cop en el text del catàleg de lexposició
Arte povera - Im Spazio (1967). Celant definia larte povera
com un art que materialitzava les percepcions sensibles i que rebutjava
les jerarquies de les tècniques i dels materials. Així mateix,
Celant atribuïa a lartista el paper de "guerrilla warrior",
ja que el seu treball era un gest social, un alliberament compositiu que
apuntava a la identificació entre lhome i el món.
Seguint aquesta línia, Alighiero & Boetti evidencia a A
12 forme dal giugno 67 (1967-1971) la provisionalitat del territori,
presentant una cartografia dels conflictes politicomilitars actius a diverses
parts del món entre 1967 i 1971, amb la referència de la
data de publicació de notícies sobre aquests conflictes
en el diari La Stampa de Torí. Michelangelo Pistoletto,
per la seva banda, utilitza el món com a objecte de manipulació
a Mappamondo (1966-1968).
Michelangelo Pistoletto: http://www.cittadellarte.it/unidee/index_e.html
|
Michelangelo Pistoletto,
Mappamondo (ogetti in meno)
1966-68
|