|
Antagonismes. Casos destudi
Antagonismes és un projecte dinvestigació
que examina alguns aspectes polítics i de caràcter activista
de les pràctiques artístiques des dels anys seixanta fins
ara. Lexposició presenta "casos destudi"
o projectes específics en què lobjecte estètic
es fa servir com a eina dobservació social i de pràctica
crítica, i que manifesten duna manera explícita actituds
artístiques de resistència cultural. En aquest sentit, shi
combinen obres principals, imprescindibles per entendre la trajectòria
personal dalguns autors, amb contribucions puntuals daltres
artistes que, sense ser necessàriament un dels nuclis del seu discurs,
sí que van constituir al seu moment una presa de partit clara dels
seus autors enfront de conflictes socials determinats. Així, per
exemple, conflueixen en el mateix espai La Salle blanche (1975),
de Marcel Broodthaers, i 12 forme del giugno (1967), dAlighiero
& Boetti. En aquest últim cas, lartista italià
reacciona "plàsticament" davant dels conflictes armats
que tenien lloc en diferents llocs del món en aquella època
configurant una cartografia de denúncia. Broodthaers, al seu torn,
amb un dels seus treballs fonamentals, igual que la majoria dels qui participen
a Antagonismes, demostra que és
conscient dels riscos que comporta actuar en una cultura i alhora oposar-shi,
entenent-la fins i tot com una entitat a part. ¿Com és possible
enfrontar-se a la quasi forçosa assimilació institucional
de lart? En la tradició de Marcel Duchamp, Broodthaers ofereix
una possible solució transformant les seves exposicions en décors,
o multiplicant la mateixa funció social de la figura de lartista.
Linici cronològic de lexposició coincideix amb
el desenvolupament de la nova societat de lespectacle, després
de lacabament definitiu de la postguerra. La presa de posició
ètica general de la mostra sinspira en documents històrics
rellevants per situar les qüestions que saborden a Antagonismes,
com ara la col·lecció dels butlletins de la Internacional
Situacionista, editats a París a partir de 1958. També en
la manera com, en aquells temps, es van produir reaccions de grups dintel·lectuals
i artistes que van considerar imprescindible la intensificació
duna cultura de la rebel·lió. Així, la llegendària
proclama cultural revolucionària de Guy Debord: "Pensem, en
principi, que cal canviar el món. Volem el canvi més alliberador
de la societat i de la vida, en les quals estem atrapats. Sabem que aquest
canvi és possible mitjançant les accions adients."
Va ser aleshores quan, en diferents ciutats de tots dos continents, es
van plantejar estratègies que redefinien el paper de lartista,
la seva activitat i la seva relació amb lespectador i el
context on té lloc la transacció cultural. Lexposició
abasta un període que comença aleshores i continua fins
ara mateix, i inclou col·laboracions produïdes especialment
per a la mostra, com FX. Sobre el fin del arte, de Pedro G. Romero,
que tracta de la idolatria i la iconoclàstia.
Antagonismes no sarticula com
els resultats duna pretesa recerca enciclopèdica, sinó
com un assaig expositiu centrat a estudiar i posar a prova lefectivitat
política actual dunes dades obres i documents
que ajuden a entendre millor el període històric que sanalitza
en la clau conceptual proposada. Per això shi inclou lexemple
de la Kunstakademie de Düsseldorf, fent servir una forma alternativa
dexposició que combina dues retòriques de presentació,
-la dobjectes artístics i la dinformació documental-
a fi dinformar del que va passar en lintens període
que va de 1965 a 1975 en aquell entorn local-internacional. En aquest
sentit, es demostra com la universitat, que és un lloc per a la
gestió del coneixement, disposa de capacitat per operar com a motor
de resistència col·lectiva i dexperimentació
social. En el cas de "Services", un projecte col·lectiu
organitzat per Andrea Fraser i Helmut Draxler per a la Universitat de
Lüneburg (Alemanya), sofereix un model alternatiu dexposició
dart contemporani en el qual informació, documentació,
col·laboració, procés, distribució i política
sarticulen com un dispositiu dacció crítica
col·lectiva i dautoria múltiple, i en el qual es planteja
una fructífera relació entre lart i els estudis culturals
per a la dècada dels noranta. Per tant, la condició específica
del material seleccionat, la seva gran pertinència en relació
amb un moment emblemàtic en el temps, marquen la forma de selecció
de les obres i documents.
Aquesta mostra es basa en una exploració assagística en
els arxius recents i lactualitat del pensament artístic dOccident,
i en la fixació expositiva dalgunes de les seves expressions
visuals més sofisticades sobre la política. Com a conseqüència
de tot això, creiem que és possible establir, per als casos
estudiats a Antagonismes, certes correspondències
no necessàriament de causa-efecte amb fets socials
conflictius fonamentats en models complexos dactuació artística
dacció-reacció, com són la revolta del Maig
del 68 a Europa, lescalada de la guerra del Vietnam als Estats Units
i la repressió de les dictadures militars dels setanta a Amèrica
Llatina. Esdeveniments, tots tres, que van marcar una generació
dintel·lectuals formada després de la fi de la postguerra
mundial; i fets històrics que continuen tenint una certa influència
referencial en els comportaments artístics actuals que aquí
ens interessen, després de la caiguda del mur de Berlín
o la implantació creixent dun model de globalitat mundial
econòmica.
El projecte subscriu la diferenciació essencial que Chantal Mouffe
subratlla encertadament entre dos termes sensdubte propers, però
que al·ludeixen a pràctiques no coincidents. El que Mouffe
denomina politics és el conjunt de discursos i pràctiques
institucionals, o fins i tot artístiques, que contribueixen a afirmar
i a reproduir un cert tipus dordre. Daltra banda, hi ha la
idea de "làmbit polític", que es correspon
amb la dimensió de lantagonisme; la distinció, doncs,
entre lamic i lenemic. Segons Schmitt, aquesta diferència
pot sorgir en qualsevol tipus de relació; no es tractaria duna
cosa que pot ser localitzada duna manera gaire precisa; al contrari,
és una possibilitat constantment present (even-present). En aquest
sentit, la dimensió de "làmbit polític",
com que està sempre present, no permet mai assolir lhegemonia
completa, absoluta, inclusiva, que arrossega precisament la pràctica
política preocupada per la seva pròpia naturalesa, pel sistema,
la reproducció o la desconstrucció de lhegemonia.
En aquest context, Mouffe indica que les pràctiques culturals i
artístiques poden tenir un paper central com un dels nivells en
què es construeixen identificacions i formes de la identitat: "No
es pot traçar una distinció entre art polític i art
no polític, perquè totes les formes de la pràctica
artística contribueixen o bé a la reproducció dun
sentit comú donat i, en aquest sentit, són política
o bé a la desconstrucció de la seva crítica."
El nombre de participants a Antagonismes,
individualment o en col·lectius, depassa generosament la cinquantena.
Això no obstant, considerem que el més important en aquesta
exposició no són els noms dels artistes. El principal són
les obres i els documents concrets que han estat seleccionats finalment;
els llocs i els moments que aquests testimonis recorden, les accions o
reaccions que aquests individus o col·lectius artístics
produeixen en ciutats dEuropa, els Estats Units i Amèrica
Llatina enfront desdeveniments de gran impacte social, com ara els
que hem esmentat més amunt, limpacte de la fi de la Guerra
Freda en les societats opulentes, o la conversió de les ciutats
en objectes per al consum turístic. El que sembla unir la gran
majoria dartistes que participen a Antagonismes
és la consciència compartida dassistència col·lectiva
a una prolongada crisi global de la representació, que es manifesta
en làmbit estètic i en làmbit polític,
en el psicològic i en leconòmic. Daquí
ve, com afirma Douglas Crimp en relació amb la crisi de la sida,
la necessitat de lactivisme cultural com un valor afegit a lactivisme
polític. Un activisme entès en primer lloc com la tasca
daplegar i divulgar la informació, però sense oblidar
també que en determinades circumstàncies la cultura pot
tenir i ha de tenir un paper important en relació amb
lactivisme polític, i ha de manifestar duna manera
inequívoca el seu potencial valor de resistència. Antagonismes
recull sintèticamente la crònica de quaranta anys dinteracció
entre lun i laltre. En aquesta relació shan donat
moments dalta tensió dialèctica que, com indica Timothy
Clark, han forçat la renegociació de totes dues categories
art i política, com va passar, per exemple, a linici
dels anys setanta amb la fructífera reacció artística
enfront del món de la televisió i el seu poder de divulgar
la individualitat en una selva inacabable de reproduccions.
Així, el que en el gresol de la política és una manifestació
pública es converteix en lacció directa urbana parisenca
de la Internacional Situacionista. O, un quart de segle més tard,
en la interpel·lació teatral i la reivindicació feminista
de les Guerrilla Girls, que van editar cartells i samarretes amb eslògans
antimisògins a Nova York; els mass media són transformats
per Muntadas en un mitjà alternatiu per a la comunicació
social en el primer canal de televisió local de lestat espanyol
el 1974; un any més tard, la celebració de la cultura institucionalitzada,
amb la inauguració del Museo de Arte Contemporáneo de Madrid,
constitueix per a Valcárcel Medina una valuosa possibilitat dinfiltració
a fi de desvelar com actua el mecanisme de limitació que imposen
els mateixos aparats de la cultura oficial.
Antagonismes té lloc en una
època en què el museu ha perdut una gran part de la credibilitat
crítica que socialment se li havia arribat a atribuir com a espai
aglutinant i garant legitimador del potencial transformador de lart.
Molts dels postulats de la modernitat encara pretenien imaginar la configuració
dun lloc ideal i utòpic, així com un llenguatge innovador
suposadament natural i espontani. El museu és lencarnació
perfecta daquest desig: un nombre indeterminat dartefactes
shi agrupa seguint les pautes dun sistema lògic establert
que tendeix a esvair la diversitat històrica i geogràfica.
Per aquest procés lobra dart es converteix fins i tot
en una categoria ontològica que ja no sembla el fruit dun
treball humà realitzat en unes circumstàncies específiques,
sinó el resultat dun acte fet per un ésser universal
i ahistòric.
José Lebrero Stals
|
|